Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin pörssi tuotti 35 % tänä vuonna

Vierailija
28.12.2025 |

Ei toki koske palstan mätisäkkejä, joilla ei ole säästöjä saati sijoituksia.

Kotimainen Helsingin pörssi on nimittäin yltänyt vielä Yhdysvaltain pörssejäkin kovempaan kasvuun. Osinkotuotot sisältävä Helsingin pörssin tuottoindeksi on kasvanut vuoden alusta jo 34,6 prosenttia.

Vertailuksi: Maailman tunnetuin pörssi-indeksi eli Yhdysvaltain suurimpia yhtiöitä seuraava S&P-500 on tuonut osinkoineen vain 19,6 prosentin tuotot.

https://yle.fi/a/74-20200492

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordea on mun lempiosake. Konecranes on kyllä niin kallis etten osta. Melkein kaikkien hinnat kovin korkealla paitsi Elisa ja Kesko sekä muutamat muut. Wärtsilää olisi pitänyt ostaa jo aiemmin. Itse kyllä varon nyt kun noususta tulee monesti jonkinlainen alamäki. Nyt ihan huipulta en uskalla ostaa. Seuraan pörssiä joka päivä.  Olen pitänyt 6 prossaa osinkoa alarajana. Aina kaikkea ei voi saada vaan jonkun kelkkaa ei vaan hyppää tarpeeksi ajoissa.

Ottakaa opiksi, tuossa on kaikki aloittelijan perusvirheet.

En nyt tiedä kaikki, mutta muutama kyllä oli.

- Ei uskalleta ostaa hyvä osakkeita koska ne on "kalliita", sen sijaan työnnetään käsi paskaan.

- Ostetaan osakkeita koska niillä on hyvä osinko.

- Sijoitetaan tuulipuku osakkeisiin

Vierailija
42/63 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordea on mun lempiosake. Konecranes on kyllä niin kallis etten osta. Melkein kaikkien hinnat kovin korkealla paitsi Elisa ja Kesko sekä muutamat muut. Wärtsilää olisi pitänyt ostaa jo aiemmin. Itse kyllä varon nyt kun noususta tulee monesti jonkinlainen alamäki. Nyt ihan huipulta en uskalla ostaa. Seuraan pörssiä joka päivä.  Olen pitänyt 6 prossaa osinkoa alarajana. Aina kaikkea ei voi saada vaan jonkun kelkkaa ei vaan hyppää tarpeeksi ajoissa.

- Ei uskalleta ostaa hyvä osakkeita koska ne on "kalliita", sen sijaan työnnetään käsi paskaan.

Eihän osingoissa mitään vikaa ole. Pitää vain muistaa se, että tämän vuoden hyvät osingot ei tarkoita, että ensi vuonna ne osingot olisivat yhtä hyvät. Faktaa kuitenkin on, että tilillä ne rahat eivät tuota mitään. 

Jos pelkää sijoittamista, kannattaa aloittaa pieniriskisistä indeksirahastoista. Tuotot on silloin pieniä, koska riskitkin on minimoitu. Jos haluaa ostaa osakkeita, suuret pitkään alalla toimijat ovat usein pienempi riski kuin alalle juuri tulleet toimijat ja nopeasti nousseet. Toisaalta vanhoihin jätteihin liittyy myös se uhka, että liikekasvu on pysähtynyt ja tuotot maksetaan suurina osinkoina investoimisen sijaan, mutta näihin investointeihin liittyy myös riskinsä, joka voi pelästyttää sijoittajat ja vaikuttavat yrityksen arvostukseen ja osakkeen arvoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti sä huolehdit mun 600 000 euron salkusta? Vahvaa kasvua ja hyvää osinkoa. Elän pääomatuloilla. Huolehdi vaan ihan omista osakkeistasi. Juuri tulin pörssistä ja aamulla luin tavalliseen tapaan Kauppalehteä ja katsoin Talousaamun.

Vierailija
44/63 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OMX Helsinki 25 nousua vuodessa 30,35 %

Vähän oli Lapin lisää sun avauksessa.

Mun salkku noussut yli 40%.

Vierailija
45/63 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin olisi fiksu aloittaja saanut mukavan kannustavan keskustelun aikaan mutta piti ylimielisesti alkaa nimittelemään ventovieraita. Miksi? 

Todellinen tai kuviteltu raha tekee ylimieliseksi ja saa vihaamaan heikompiaan. Sen osoittaa mm. Kokoomuspuolue.

Vierailija
46/63 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa Tulikivi olla ainut osake, jolla on potentiaalia 10-15 kertaistua parissa kuukaudessa. Tonni muuttuu 10000 - 15000 euroksi.

Tulikiven osake maksaa tänään 0,48€, joten katsotaan, paljonko Tulikiven osakkeen tulee nousta erilaisilla Suomussalmen talkkiesiintymän arvostuksilla:
50m€ = +0,84€
100m€ = +1,67€
150m€ = +2,51€
200m€ = +3,34€
250m€ = +4,18€
486m€ = +8,12€

Elementis maksoi Mondo Mineralsin talkista 486m€. Tulikiven Suomussalmen talkkiesiintymässä on enemmän talkkia kuin Mondolla on ja Tulikiven talkkiesiintymä on kompaktimpi ja helpommin louhittavissa avolouhoksesta!

Ympäristölupahan tulee 10 kuukauden sisällä ympäristölupahakemuksen jättämisestä, joten 9.3.2026 mennessä tulee Tulikivelle joulu ja juhannus yhtä aikaa. Osakkeilla on tapana aloittaa nousu jo muutamaa kuukautta ennen h-hetkeä, joten Tulikiven osakkeenomistajalla on hymy herkässä tästä eteenpäin.

Tulikiven markkina-arvo on tänään 28m€, joten Tulikivi voi olla 9.3.2026 mennessä 10-15x.

Vierailija
47/63 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan tarkoittaa tonnin muuttumista 10 000 euroksi tai 15 000 euroksi.

Vierailija
48/63 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos siellä Helsingin pörssissä on sattunut makuuttamaan rahojansa pidemmän aikaa, niin tulokset näyttää aika erilaisilta. OMXH25 on kolmessa vuodessa noussut noin 20%:ia, kun SP500 on noussut noin 75%:ia.

Vierailija
49/63 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun salkku tältä vuodelta +60,3%. Suomiosakkeilla olen treidaillut 👍

M39

Vierailija
50/63 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa että pörssi ei ole sellainen paikka missä arvo nousee tai laskee 100% perustuen yrityksen toimintaan reaalimaailmassa. Se on ihan fifty sixty onko kurssinousun tai- laskun syy firman menestys tai ihan pelkkä sijoittajien pään sisäinen tunnetila.

Vierailija
51/63 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos siellä Helsingin pörssissä on sattunut makuuttamaan rahojansa pidemmän aikaa, niin tulokset näyttää aika erilaisilta. OMXH25 on kolmessa vuodessa noussut noin 20%:ia, kun SP500 on noussut noin 75%:ia.

Paljonkos se säästöt siellä pankkitillä on karttuneet 3v aikana? 20% on parempi kuin 0 tai 2%.

Vierailija
52/63 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS RIIKKA JA PETTERI.

Teidän ansiostanne elämä jälleen hymyilee. Aika kovaa tiliä tullu teidän ansiostanne

Vierailija
53/63 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Riikka on valtiovarainministeri, niin se nostaa myös pörssejä

Vierailija
54/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesulissa 100 k€, muualla enemmän, mutta tällä hetkellä hesuli yksittäisenä suurin.

Täällähän valtaosa väittää että "sijoittaminen on vain rahojen huijaamista sijoittajilta"... Ehkäpä kannattaisi tarkistaa kantoja ja hypätä itsekin mukaan markkinoille. 

Jos kurssinousu on vuosia ollut -1 -  +2% niin joku 25% nousu ei paljoa ole. Hyvähän se tietysti et joskus nousee mutta laskekaapa mitä se nousu todellisuudessa esim 10 vuodelle olikaan,,, 4%! Joka on tietty hyvä sekin. - inflaatio 10 vuodelta -)))!

Helsingin pörssin keskimääräinen vuosituotto (reaalituotto, inflaatio huomioitu) on Pörssisäätiön mukaan ollut 9,4 % (19132024). Jos isoisoisäsi olisi vuonna 1913 laittanut pörssi-indeksiin 100 euroa, olisi sijoituksen arvo vuonna 2024 ollut 2,3 miljoonaa. Korkoa korolle on maailman kahdeksas ihme!

Vierailija
55/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeahan tuota Hesulin nousua oli ennustaa vuosi sitten. Kiitos Donaldin, Euroopan ja Aasian piensijoittajat pakenivat Usasta. Ja kai nuo eurooppalaiset osakkeet näyttivät jenkkienkin mielestä tuottavan halvatusti, kun dollari heikkeni.

Pankit ovat nousseet valtavasti, mutta varmaan romahtavatkin ekana, jos tulee kunnon Donald-ryppyjä markkinoille. 

Hesulin nousu oli itse asiassa aika helppo ennustaa. Se oli reilu vuosi sitten poikkeuksellisen halpa pitkän ajan keskiarvoon nähden. Ja siinä vaiheessa, kun Trump aloitte huseeraamaan, kaikkialla kirjoitettiin sijoittajien painopisteen siirtymisestä Eurooppaan.

Vierailija
56/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä olit väärässä. Konecranes tippunut tänään 12 prossaa ja aiemmin tippui Wärtsilä. Nyt olisi sitten kunnon pakkasella jos olisi ostanut huipulta.

Mikä sä olet sanomaan mitään. Yrität lesoilla ilman näyttöä.

Kunnon ylimielinen ihminen. 

Vierailija
57/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako lisäraha ketään ? Suomessa valitetaan tukien pienuutta, heitetään pieni esimerkki. Osta Nordeaa 10 000, osinkoa noin 700x0,7, ellei ole osakesäästötilillä. Helppoa rahaa melkein 500 ja sitten valitetaan asumistukien leikkauksista 30€/kk, ei ymmärrä.

Vierailija
58/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta.Seurasin Suomen pörssiä Ruotsissa asuvana ja näin kun Suomen pörssi oli plus 23 prosenttia oli Ruotsin 6.9. 

Vierailija
59/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OMX Helsinki 25 nousua vuodessa 30,35 %

Vähän oli Lapin lisää sun avauksessa.

Helppo sanoo tollaisia ku niin helvetin alhaalta lähdetään...

Vierailija
60/63 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cranes on kyllä noussut upeasti. Osake syyskuu -22 noin 20 ekee, nyt yli 90. Olis aika splitata, jotta realisoinnin likviditeetti säilyy...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi