Autoin sukulaista vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa - osti pelikonsolin
Sukulainen on ollut pitkään ulosotossa ja autoin taloudellisesti, koska halusin että hänen perhe, varsinkaan minulle rakkaat sukulaislapset, eivät joutuisi kärsimään. Jouluksi hän osti upouuden pelikonsolin.
Kysymys: Olenko tyhmä koska annoin käytännössä kaikki rahat siihen?
Kommentit (77)
Minä annoin kerran ruoka-apua perheelle, joka paljastui tyypilliseksi elämäntapaongelmaiseksi yksiköksi. Ruoka tultiin noutamaan vähän myöhässä, tupakka suussa ja taistelukoiran kera.
Et ollut hölmö tai tehnyt väärin; sinua käytettiin hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö tätä halunnut? Auttaa joulun laittamisessa ja nimenomaan lapsia? Onhan siinä kivaa yhteistä tekemistä pitkäksi aikaa ja lisää joukkoon kuulumisen tunnetta. Konsolia voi pelata ja pyytää kaverit kanssa pelaamaan silloin, kun rahaa mihinkään muuhun aktiviteettiin ei ole.
Juuri niin, se kaikkein uusin konsoli tai eihän elämää muuten kukaan voi kestää. 🙄
Halusit niille lapsille jotain kivaa, kyllä / ei?
Määrittele mikä on nykypäivänä 'kivaa'.
Elämänhallinta on mennyt, pitäisi auttaa jotenkin muuten kuin taloudellisesti.
Minulla on tuollainen lähisukulainen. Aina on rahapulaa, mutta ylimääräisiä ajoneuvoja ei voi myydä. Ei myöskään ylimääräistä kiinteistlä. Ja niitä lemmikkejä pitää olla paljon.
Mistään ei voi luopua, kun haluaa pitää ne. Ja syy on tosiaan vain se, että haluaa.
Rahaa pitää lainailla ja palveluksia pyytää, kun raha ei riitä kaikkeen muuhun mitä myös vielä haluaa.
En ymmärrä miten tuo lapsena vielä osasi laskea, mutta ei enää. Nyt laskutaidosta on jäljellä vain realismin puute.
Hyvä esimerkki siitä miten Suomessa rahat ja tuet kyllä riittävät, jos rahan käyttää järkevästi.
Tutustuin puistossa tosi kivaan ja reippaaseen poikaab, jonka isä oli hylännyt. Äiti meni naimisiin, sai 2 lasta, mutta mies oli täysidiootti.
Keräsimme pienellä porukalla tarpeetonta, vuokrattiin kirppispöytä ja ostettiin pojalke hänen toiveiahja, lego.
Meni pari pv ja tämä mies oli myymässä sitä.
Ei kun wa laulamaan ja mentiin porulalla kylään, kerrottiin lego ei ole hänen ja sitä ei saa myydä. Pojan luvalla otin pari osaa irti ja sanoin vien nämä kotiin, et voi myydä kokonaisena.
On tyhmiä ihmisiä ja olit nyt tyhmä. Monella köyhällä on rahankäyttöohjelmia
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Onpa harvinaisen idiootti isä. Äiti ei tuollaiseen kai pystyisi.
No ei ehkä juuri pelikonsolin kanssa, mutta mulla oli molemmat vanhemmat tällaisia. 😐
Äidillä oli ties mitä alusvaatesettiä, muotoilevaa bodya, karaokeiltoja, meikkiä, kampaamoa hiusväriä kynsilakkaa parempaa hiustuotetta samalla kun yhdelläkään meistä neljästä lapsesta EI ollut ehjiä vaatteita, mitään maksullisia harrastuksia eikä aina edes ruokaa. Joistain polkupyöristä tai urheiluvälineistä puhumattakaan.
Niin ja kaljaan löytyi aina rahaa. Ja isällä uusimmat tietokoneet ja konsolit, jatkui eron jälkeen niin että molemmat avautuivat raha-asioistaan meille kuin olisivat jotain kärsimyskuninkaita.
Nyt aikuisena mietin vaan että mitä hittoa, ei minulla ole köyhänä ollut edes telkkaria ja läppärikin tuli hommattua vain koska se oli 100% pakollinen opiskeluihin. Köyhä siis olen itsekin, mutta on ehjät kengät ja ruokaa vaikka ei sitten mitään luksusta tai elektroniikkaa tai koristuksia.
Tuttu lainasi toiselta tutulta rahaa elämiseen. No sitten kolmistaan nähtiin ja tämä tuttu alkaa esitellä uutta kameraansa. Kyllä rahaa lainanneen tutun ilme oli näkemisen arvoinen. Hän sanoi siinä, että voisitko maksaa lainan takaisin mahdollisimman pian, kun ei näy olevan akuuttia rahapulaa.
Olen ehkä eri linjalla kuin suurin osa vastaajista, mutta kun lapsena sain pelikonsolin, oli se heittämälla elämäni paras joulu. Jos nyt siis on niin, että nuo lapsetkin pleikalla pelaa ja saavat siitä iloa vuosiksi, ei tilanne ole pahin mahdollinen. Pahempi olisi, jos joku olisi lapsille jotain ostanut ja vanhemmat myisivät sen viinaa varten.
No jaa, et sinä tyhmä ole, mutta hyväuskoinen ja auttamishaluinen kylläkin. Eihän sitä koskaan voi tietää mihin raha menee. Toivottavasti lapset nyt saavat paljon iloa konsolista, ei tuolla perheellä varmaan hirveästi ole rahaa ostella pelejä, mutta onneksi kirjastosta saa. Jatkossa annat vaan lahjakortin valitsemaasi myymälään tai viet suoraan joulukassin jossa on mielestäsi olennaisia tarvikkeita. Älä kosta lapsille, he eivät ole mitenkään osallisia sukulaisesi typeryyksiin. Näpäytä sitä sukulaistasi. Jos sukulaislapset on rakkaita, niin ostat lahjat vaan heille.
Nyt tulee ilmaisia neuvoja
1. Älä ikinä Anna rahaa
2. Vie ruokakassi
3. Jos haluat osta lapsille lahjat valmiiksi.
Sääntö nro 1: Raha asiansa möhlineelle ihmiselle ei ikinä kannata rahaa antaa.
Jos haluat auttaa laskujen maksussa, pyydä henkilöltä sen kuun puhelin- tai vaikka sähkölasku ja kerro että maksat tämän hänelle tässä kuussa.
Jos haluat auttaa lapsiperheen joulun järjestelyssä, osta ruokaa ja lapsille lahjoja.
Mutta ei ikinä, IKINÄ puhdasta rahaa näiden käteen. Ja korosta järjestelyn tilapäisyyttä, ettei sinua pidetä jatkossa laskujen maksu automaattina.
Jos konsoli oli lasten toive, niin se voi olla niille se paras juttu tässä tilanteessa, teki joulusta joulun ja ilahduttaa vielä pitkään.
Jos isä vaan pelaa niin sitten rahat meni hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee ilmaisia neuvoja
1. Älä ikinä Anna rahaa
2. Vie ruokakassi
3. Jos haluat osta lapsille lahjat valmiiksi.
Tämä on todella hyvä neuvo. Tällaiset ihmiset, joiden elämänhallinta on hukassa, eivät koskaan käytä heille annettua tai edes lainattua rahaa oikein vaan välittömään mielihyvän tyydytykseen. Kuten pikkulapset.
Älä ikinä anna rahaa vaikka kuinka kerjäisi tällaiselle henkilölle. Jos haluat auttaa, maksa vaikka vuokra mutta vain muutaman kerran. Ei mitään kulutusluottoja tai luottokorttilaskuja.
Ota lapsi mukaan. Käytte jossain ja sen jälkeen tuolit lapsen vaikka mäkkärissä. Ainakin lapsi saisi syödäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen lähisukulainen. Aina on rahapulaa, mutta ylimääräisiä ajoneuvoja ei voi myydä. Ei myöskään ylimääräistä kiinteistlä. Ja niitä lemmikkejä pitää olla paljon.
Mistään ei voi luopua, kun haluaa pitää ne. Ja syy on tosiaan vain se, että haluaa.
Rahaa pitää lainailla ja palveluksia pyytää, kun raha ei riitä kaikkeen muuhun mitä myös vielä haluaa.
En ymmärrä miten tuo lapsena vielä osasi laskea, mutta ei enää. Nyt laskutaidosta on jäljellä vain realismin puute.
Miksi maksaa itse jos saman rahan saa ruinattua muilta? Sukulaisesi tasan tarkkaan tietää mitä tekee ja ilmeisesti se toimii hänelle kun jatkaa kerjäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Olit kiltti.
Lahjan saaja on vastenmielinen mies. Olen pahoillani, että isä riisti lapsiltaan joulun.
Isähän nimenomaan antoi lapsilleen joulun! Ap olisi voinut antaa köyhille sukulaislapsille suoraan lahjan, jota eivät varmasti olisi edes unissaankaan uskaltaneet vanhemmiltaan toivoa, tietäessään perheen köyhyyden ja rahanpuutteen. Näin ap mahdollisti sekä isälle että lapsille unohtumattoman joulun!
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Olit kiltti.
Lahjan saaja on vastenmielinen mies. Olen pahoillani, että isä riisti lapsiltaan joulun.
Itseasiassa missään ei ole sanottu että hän olisi mies.