Ostaisitko kodiksesi vanhan remontoitavan hirsitalon vai uuden kerrostaloasunnon?
Kommentit (18)
Vanhan hirsitalon. Haluan asua vanhassa enkä missään nimessä kerrostalossa. Ihan eri tunnelma ja esteettisyys. Ja sen talon kanssa tulee oletettavasti iso tontti-vähän omaa pihaa.
Eikö sinua kakkonen pelota kunnossapito?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua kakkonen pelota kunnossapito?
No ei. Asun nytkin maalla vanhassa talossa, en kuitenkaan missään 1800-luvulla rakennetussa. Ihan kivasti on mennyt yksinelävänä naisena jo kymmenisen vuotta.
Hirsitalon ostaisin. Ottaisin jonkun firman saneeraamaan. Itse en osaa.
Kannattaa - jos sellainen tilanne tulee että vanhaan hirsitaloon on muuttamassa - ottaa sitten firma joka oikeasti on perehtynyt perinnerakentamiseen ettei vahingossa pilaa ja homehduta sitä vanhaa hirsitaloansa.
En kumpaakaan ellei sitten hirsitalo sijaitse kanadassa tai kerrari jossain kunnollisessa lämpimän ilmaston maassa.
Voi, hirsitalo olisi aivan unelma, mutta en minä ostaisi sitä. En osaa remontoida eikä ole rahaa teettää remonttia. Jos noista nyt pitäisi valita, niin se olisi uusi kerrostaloasunto. Mutta oikeasti tiedän, etten sellaistakaan kyllä ostaisi, koska en tykkää liian ahtaista, putkimallisista kopeista, joissa on keittiö olohuoneen seinällä. Minä tykkään sellaisista 70-luvun asunnoista, joissa on tilavat huoneet.
En kumpaakaan. Ollaan jo yksi talo remontoitu ja kaksi rakennettu, enää ei siihen ruljanssiin lähdetä. Uutta kerrostaloasuntoa en ostaisi, nykyään tehdään paskaa laatua kaamealla rahoitusvastikkeella, todellinen aikapommi.
Ostaisin asunnon 60-70 luvulla rakennetusta vakavaraisesta taloyhtiöstä, pilaamattomalla huonejärjestyksellä.
Riippuu siitä, missä ne olisivat, minkä kokoisia ne olisivat ja millaiset pohjat niissä olisi, sekä missä minä haluaisin asua ja minkä ikäinen olisin.
Parheenjäseneni ovat sellaisia, että tarvitsevat tilaa ympärilleen ja haluavat päästä ulos omalla tontilla. Omalla tontilla oleva hirsitalo olisi siis heille parempi. En kuitenkaan haluaisi isompaa taloa kuin kuin 60 -80 m2. Olen remontoinut hirsitaloja ja tuota isompiin menee yksinkertaisesti liikaa rahaa (ja aikaa) siihen remonttiin. Jos tarvetta on enemmälle tilalle, kannattaa miettiä muuta vaihtoehtoa. Minulla ei myöskään ole mitään romanttisia näkemyksiä hirsitaloista asuinrakennuksena. Niissä on vikoja siinä kuin muissakin taloissa.
Jos olisin yksin ja jäänyt vaikka leskeksi, haluaisin mieluummin kerrostaloasunnon ja mökin yhdistelmän, sillä vaikka kaikki muut pihatyöt ovat kivoja, lumitöitä en halua, en ainakaan normaaleina kiireisinä työpäivinä. Tästä pääsisi kaupungissa iltaisin teatterriin j aoopperaan ja mökillä viikonloppuaamuisin uimaan ja sammalia katselemaan.
sen sanon, että jos ryhtyy tekemään remonttia, se on syytö tehdä kokonaan ENNEN kuin taloon muuttaa. Remontin keskellä asuminen on ahdasta, epäkäytännöllistä ja epäterveellistä. Tervekin ihminen saa astman remonttipölyn keskellä, etkä sinä vielä edes tiedä, onko sinulla sellaiselle joku taipumuskin.
Vain jos joku lahjoittaa. En ostaisi kumpaakaan.
Hirsitalon tietysti.
Perustelu: koska vihaan taloyhtiöasumista.
Mutta en minä silti mitä tahansa taloa ostaisi. Kyllä siinä täytyy olla koon, sijainnin ja pohjaratkaisun kaikin puolin kunnossa. Mutta yleisesti ottaen aina talo asunnon sijaan.
Riippuu sijainnista. Tai saako valita molemmat?
Uusi kerrostaloasunto on todella huoleton ja mukava, kun sen ostaa parhaalta rakentajalta.
Ikää on sen verran paljon, että valitsisin esteettömän kerrostaloasunnon palvelujen läheltä.
Ei paljon jää vaihtoehtoja kun tässä elämässä en meinaa enää kennosto yhteisössä asua.
En kumpaakaan. En viitsi tai jaksa tai edes osaa remontoida. Pintaremontti sujuu mutta se on ihan eri homma kuin vanhan hirsitalon remontteeraaminen. Uudet asunnot ovat liian kalliita.