Mitäs mieltä, meneekö meillä paljon vai vähän rahaa ruokaan, jos kuluu 4-henkiseltä perheeltä noin 80-100€ viikossa?
Minä olen taaperon ja vauvan kanssa kotona, joten syödään 2 lämmintä ateriaa päivässä + lapset aamun- ja iltapalat + välipalat. Vauvan ruokaan menee yllättävän paljon, kun suostuu syömään vain harvoja valmissoseita eikä lainkaan kotiruokaa.
Kommentit (5)
Mielestäni se on aika vähän jos tarkoituksena on kuitenkin syödä terveellistä ruokaa, ei päästä halvimmalla mahdollisella. Toisaalta ainakin me saamme lähes kaiken minkä haluammekin (paitsi ne herkkusuklaat, yäää, tosin se on terveyspoliittinen, ei talouspolittinen ratkaisu). KAupan kassajonossa sitä vaan ihmettelee, mitä kaikkea ne muu ostaakaan - aivan tajuttomia määriä ja kaikkea kallista (ja rasvaista, lisäainepitoista, sokerista...). Ehkä täällä Helsingissä ihmisillä on siihen varaa.
Yleensä täällä keskimäärin ihmiset tuntuvat käyttävän ruokaan noin satasen verran kuussa per henkilö. Eli 400 nelihenkiseltä perheeltä ja 800 kahdeksanhenkiseltä.
meillä on 5-henkinen perhe ja ruokaan+wc-papereihin, pesuaineisiin ym menee n. 800-900e/kk rahaa. ollaan kyllä kovia syömään ja ostan laadukasta terveellistä ruokaa.
Itse esim. en laske " ruokamenoihin" pesuaineita, shampoita, hiusvärejä, tamponeja, tiskiaineita ymv. jotka ostan muualta kun ruokakaupasta (poislukien vessapaperi).
Minusta kuulostaa ihan kohtuulliselta, tuolla hinnalla saa tavallista kotiruokaa+välillä aina hiukan herkkujakin:)
Jos miettii esim. itse tehty pinaattikeitto on edullinen ja hyvä ruoka, keskihintaista ruokaa taas on esim. spaghetti, kalakeitto ymv. ja " kalliimpaa" ruokaa kunnon pihvit ymv.
Ylipäätään kotiruoka on edullista!:)
Itse olen huomannut, että kauppalaskussa usein ruoka-ruuan osuus on pieni, rahaa menee leipää (ellei leivo itse) erilaisiin leikkeleisiin ja esim. mehuihin, jugurtti pikareihin, pariin suklaa patukkaan, naistenlehteen ymv. ymv. enemmän, kun varsinaisiin pääruoka aineksiin:)
Ja esim. kaalipata -tai laatikko on edulllista mutta terveellistä ruokaa, ja paljon edullisempaa kun esim. feta-salaatti tmv. Kanttaa laatia ruokalista etukäteen, sillä säästää paljon. Kannattaa myös tehdä toisinaan ruokaa " liikaa" , ja pakastaa, niin on aina hätävaraa pakasteessa. Useinhan sitä kiireessä tai vaikka kipeänä ostaa " kallista" ruokaa, esim. hakee ruuat Mäkkäristä tai ostaa Saarioisten valmisruokaa tmv...