Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä antaa ennakkoperintöä jos iso omaisuus?

Vierailija
26.12.2025 |

Onko se järkevää? Entä miksi toiset eivät anna etukäteen mitään vaikka omaisuutta on paljon? Esim asuntoja jotka seisovat tyhjillään.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani eivät anna mitään. Haluavat istua omaisuutensa päällä hautaan saakka. Kai siitä saa jotain vallan tuntua. Elimme puutteessa lapsuuden, mutta vanhemmat saivat monta perintöä sen jälkeen ja rikastuivat niillä. Omaisuutta on, kiinteistöjä eri maissa, valtava arvotalo jossa kahdestaan asuvat jne.  Koskaan eivät ole antaneet, mutta odottavat kyllä että heitä autetaan aina kun tarvitsevat jotain.

Vierailija
22/39 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi syy, miksi Suomessa ei vaurastuta. Kannattaisi antaa alle verotusrajan kokoisina lahjoina ja niin paljon kuin oman hyvinvoinnin kärsimättä pystyy.  Myös sukupolven yli eli lapsenlapsille.   

Helpottaisi monen elämää ja varat eivät valuisi veroihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi syy, miksi Suomessa ei vaurastuta. Kannattaisi antaa alle verotusrajan kokoisina lahjoina ja niin paljon kuin oman hyvinvoinnin kärsimättä pystyy.  Myös sukupolven yli eli lapsenlapsille.   

Moni on kasvanut siihen, että nuoret eivät osaa hoitaa talousasioita. No eipä kai, kun ei heitä siihen opeteta. Paitsi megarikkaissa perijäsuvuissa lapset koulutetaan ymmärtämään rahan päälle.

Vierailija
24/39 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennakkoperintöä mutta rahalahjoja olen saanut, lisäksi elatuslahjoja, niistä ei mene veroa. Kohta suuremman summan koska raja nousee. 

Vierailija
25/39 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saatuihin satuihin/vastauksiin ei kannata uskoa. Jos on paljon omaisuutta, eikä tiedä mitä kannattaisi tehdä on myös varaa käydä lakimiehen juttusilla, niin asia selviää. Heillä yleensä tuntiveloitus, joten ei se kallista ole ja saatu tieto on pitävää. 

Vierailija
26/39 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät ihmiset tekee niin, antaa ennakkoon niin säästyy perintöveron maksua. Mun äiti nuukana eleli, nyt on rahat pankissa ja äiti muistinsa menettänyt, kävin katsomassa niin sanoi ettei nyt ole rahaa antaa. No on kuitenkin hyvä hoitopaikka ja laskut hoituu.

Vierailija
27/39 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 000€ käteisenä yksityiskodissa? Onko sulla oma paloturvallinen kassakaappi että voit sen säilyttää? 
Elatuslahjana voi verovapaan lahjan lisäksi maksaa tosi paljon kenen tahansa juoksevia kuluja eikä tarvii veroja pelätä.

Ja kyllä, on vain fiksua tehdä verosuunnittelua sukupolvien välillä mutta pimeitä määriä käteistä siihen ei tarvita.

Vierailija
28/39 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi antaa kellekään mitään?

Ei tietty tarvi jos on ahne ja itsekäs.

Ei siis ole ahne ja itsekäs jos antaa omaisuutensa ahneelle ja itsekkäälle.

Vierailija
29/39 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevät ihmiset tekee niin, antaa ennakkoon niin säästyy perintöveron maksua. Mun äiti nuukana eleli, nyt on rahat pankissa ja äiti muistinsa menettänyt, kävin katsomassa niin sanoi ettei nyt ole rahaa antaa. No on kuitenkin hyvä hoitopaikka ja laskut hoituu.

Pyysit rahaa, nolo.

Vierailija
30/39 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ennakkoa isältäni 250000 euroa käteistä. Sain myös kesämökin ja siitä maksettiin verot. Sain siihen myös remonttirahaa ja tein remontin 80000 eurolla. Isä maksoi sen koska haluaa että mökki pysyy suvussa. Kukaan muu ei mökkiä halunnut kuin minä joten siitä tuli minun mökki. Veljeni ei halunnut mökkiä koska on laiska eika jaksaisi sitä hoitaa. Meitä on siis minä ja veljeni ja perimme isän joskus. Isä ehdotti että antaa käteistä. Kun äiti kuoli saimme paljon rahaa ja veljeni tuhlaili sitä holtittomasti. Iso veljeni ei ole koskaan osannut rahaa säästää.

Ja sitten heräsit....

Vierailija
31/39 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lokkiminiäkö se täällä kirkuu?

Vierailija
32/39 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla vanhemmilla myös melko lailla varallisuutta, jota eivät okein hoksaa siirtää pienissä erissä etukäteen perillisille. Puhuvat kyllä että elävät nuukasti, jotta jää sitten omaisuus perinnöksi, ja on sieltä tulossakin sellaiset 800 000 euroa per nuppi minulle ja veljelle - eli myös mojovat perintöverot. Muutama vuosi sitten vähän havahtuivat ja laittoivat tileillemme juuri ja juuri lahjaverorajan alittavan summan. Nyt olisi kolme vuotta tuosta kulunut ja voisivat tehdä samat verottomat lahjoitukset, mutta eivät enää tätä älyä/muista, ja kiusallista olisi siitä mitenkään mainitakaan. Maksetaan sitten perintöveroina täydet summat, onhan tuossa mistä maksaa.

Omille lapsille olen syntymästä lähtien laittanut täydet lahjoitukset pyörimään, ja tarkoitus on maksaa elatuslahjana mm. heidän opiskeluaikaisia vuokriaan ym. laskuja. Opintolainatkin saa kuitata elatuslahjana, joten keinoja siirtää varallisuutta verottomana kyllä löytyy. Turha hillota omia varoja määräänsä enempää, kun niitä voi suunnitelmallisesti siirtää pitkäjänteisesti seuraavalle sukupolvelle auttamaan heidän elämäänsä alkuun. Toki tähän kuuluu myös rahakasvatus ja vaivihkainen varojen käytön seuranta. Jos näyttäisi siltä että aletaan törsäillä täysin turhuuksiin, menevät rahahanat kyllä kiinni.

Vierailija
33/39 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysit rahaa, nolo.

En  pyytänyt. 

Vierailija
34/39 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston motto: "Suomi pysyköön köyhänä köyhälistönä."

Vierailija
35/39 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston motto: "Suomi pysyköön köyhänä köyhälistönä."

Eikö eräs oikeistoiilimato tokaissut, että asiakkaat tuovat vain hiekkaa pankkisalin lattioille?

Ja oikeistoko se sai viiden päivän työviikon ja kahdeksan tunnin työpäivän aikaiseksi lakkoilullaan?

Vierailija
36/39 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ennakkoperintöä vai mitä, mutta mun isoäiti antoi monta vuotta mulle ja vanhemmilleni "kuukausirahaa" käteisenä. Ihan järkevää, mulle ainakin tuli nuorena tarpeeseen. 

Vierailija
37/39 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla vanhemmilla myös melko lailla varallisuutta, jota eivät okein hoksaa siirtää pienissä erissä etukäteen perillisille. Puhuvat kyllä että elävät nuukasti, jotta jää sitten omaisuus perinnöksi, ja on sieltä tulossakin sellaiset 800 000 euroa per nuppi minulle ja veljelle - eli myös mojovat perintöverot. Muutama vuosi sitten vähän havahtuivat ja laittoivat tileillemme juuri ja juuri lahjaverorajan alittavan summan. Nyt olisi kolme vuotta tuosta kulunut ja voisivat tehdä samat verottomat lahjoitukset, mutta eivät enää tätä älyä/muista, ja kiusallista olisi siitä mitenkään mainitakaan. Maksetaan sitten perintöveroina täydet summat, onhan tuossa mistä maksaa.

Omille lapsille olen syntymästä lähtien laittanut täydet lahjoitukset pyörimään, ja tarkoitus on maksaa elatuslahjana mm. heidän opiskeluaikaisia vuokriaan ym. laskuja. Opintolainatkin saa kuitata elatuslahjana, joten keinoja siirtää varallisuutta verottomana kyllä

Ihan viisaita sanoja, mutta: Miten tämä oppi sovelletaan tilanteeseen, jossa 90% koko varallisuudesta on kiinteää omaisuutta, kuten esim. maata? Veikkaan, että suurin osa kaikesta varallisuudesta on kiinteässä omaisuudessa, jota ei ole tarkoitus myydä.

Tämä on se perintöveron akileen kantapää. Jos perintö on pelkkää rahaa, tai jatkuvaa rahavirtaa tuottavia sijoituksia, niin ei se perintövero ole niinkään iso ongelma. Silloin se on ongelma, jos käteisvaroja ei ole, ja omaisuus täytyy sen takia "hukata".

Vierailija
38/39 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain ennakkoa isältäni 250000 euroa käteistä. Sain myös kesämökin ja siitä maksettiin verot. Sain siihen myös remonttirahaa ja tein remontin 80000 eurolla. Isä maksoi sen koska haluaa että mökki pysyy suvussa. Kukaan muu ei mökkiä halunnut kuin minä joten siitä tuli minun mökki. Veljeni ei halunnut mökkiä koska on laiska eika jaksaisi sitä hoitaa. Meitä on siis minä ja veljeni ja perimme isän joskus. Isä ehdotti että antaa käteistä. Kun äiti kuoli saimme paljon rahaa ja veljeni tuhlaili sitä holtittomasti. Iso veljeni ei ole koskaan osannut rahaa säästää.

Kyllä tuommoinen summa pankissa herättää epäilyksiä jos sitä nostaa tai koettaa tallettaa. 

Ei sitä kerralla pankkiin viedä eikä kaikkea. Kotonakin voi säästää rahaa. Siitä on 9 vuotta kun is

Juuri näin olen jo vuosia jakanut rahojani lapsille ja lastenlapsille. 

Vierailija
39/39 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysit rahaa, nolo.

Palvelukotien muistisairailla  asukkailla ei ole käytössä rahaa joten ei voi pyydellä heiltä rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi