Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä autistit yleensä harrastaa?

Vierailija
26.12.2025 |

Niin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tasosta. Meillä kitaransoittoa ja judoa, jos tarkoitetaan ohjattu kodin ulkopuolista tekemistä. Ei halunnut kilpailla mutta treenailla harrasteryhmässä kyllä. Lopetti judon kun muutti pois. Soittelu omaksi iloksi jäi. Myös säveltää pöytälaatikkoon. 

Vierailija
2/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mistä ovat äärettömän kiinnostuneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä autistilla kitaransoiton harrastusta takana melkein 20 vuotta. Tosin viimeiset viisi vuotta touhua on voinut jo pitää puoliammattimaisena kun keikkoja 5-10 vuodessa.

Vierailija
4/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonepelejä sekä Japanialaisia pikkulasten piirrettyjä.

Vierailija
5/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät tälläsiä aloituksia 

Vierailija
6/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräilen kaikenlaista

Vierailija
7/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea, mikä kuuluu autismin kirjoon

Vierailija
8/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Itse harrastan kehonrakennusta, videopelejä ja lukemista.

Vierailija
9/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjolla ohjelmassa yksi poika harrasti hissien bongausta.

Vierailija
10/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elon Musk

Vierailija
11/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse maalaan kiviä, hengailen metsässä, kuuntelen musiikkia, askartelen, keväällä teen kylvöjä ja istutuksia, kesällä hoidan pihaani ja kasvimaata ja uin. Tässä nyt jotain esimerkkejä.

Vierailija
12/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörin aikanaan autistilasten vanhempien vertaistukiryhmissä, joten tunnen vieläkin monta autistia. 

Niistä kaksi harrastaa talonrakennusta ja sijoittamista, yksi pelkkää talonrakentamista, yksi eläintenhoitoa, yksi sarjakuvien piirtämistä, yksi suunnistamista, yksi marathonjuoksua, yksi vaateompelua, yksi kirjoittamista. Kaikki paitsi nuo urheilijat myös menestyvät harrastuksissaan hyvin ja iso osa (ei pelkästään ne sijoittajat) saa niistä myös varteenotettavan osan elantoaan. 

Vierailija
13/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että yksilölajeja. Mulla ollut judo ja tanssi (yksin). Joukkuelajit tai missä joutuu liikaa kommunikoimaan, ovat raskaita ja liian vaikeita minulle, kun en tunnista ihmisten eleitä tai ilmeitä oikein. 

Toisaalta aiheita joihin voi uppoutua, matematiikka tai ohjelmointi. Ei ole muita ihmisiä tai häiriötekijöitä oman ajattelun tiellä. En oikein näistä edes tykkää puhua muiden kanssa vaikka ymmärtäisivätkin aiheesta. Ei helposti löydä sellaista jonka kanssa voisi samalla tasolla puhua.

Shakki on ehkä ainut joka on tavallaan sosiaalinen muoto tästä aiheesta.

Vierailija
14/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen ja juoksen. Lisäksi opiskelen eri kieliä aikani kuluksi.

Vierailija
15/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Animefiguurien keräily

Vierailija
16/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ratsastaa.

Vierailija
17/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään sellaisista joissa joko ei tarvitse ajatella yhtään tai sitten hyvin vahvaa keskittymistä vaativia. Parhaiten viihdyn omien ajatusteni kanssa. Tämä on monille vaikea ymmärtää. Voin vaikka istua paljussa tuntikausia ja vain katsella maisemia ja pohtia omia juttujani.

Ihmiset ajattelee että kaipaan seuraa ja tulee juttelemaan. Sekin on välillä ihan ok, mutta mieluiten olisin yksin.

Vierailija
18/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulan karaokea, siis kotona yksin. Ihan parasta! Soitan myös vanhoja kaksitasourkuja.

Vierailija
19/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että yksilölajeja. Mulla ollut judo ja tanssi (yksin). Joukkuelajit tai missä joutuu liikaa kommunikoimaan, ovat raskaita ja liian vaikeita minulle, kun en tunnista ihmisten eleitä tai ilmeitä oikein. 

Toisaalta aiheita joihin voi uppoutua, matematiikka tai ohjelmointi. Ei ole muita ihmisiä tai häiriötekijöitä oman ajattelun tiellä. En oikein näistä edes tykkää puhua muiden kanssa vaikka ymmärtäisivätkin aiheesta. Ei helposti löydä sellaista jonka kanssa voisi samalla tasolla puhua.

Shakki on ehkä ainut joka on tavallaan sosiaalinen muoto tästä aiheesta.

Monet autistit kyllä haluavat sosiaalisuuttakin, kunhan sen sosiaalisuuden säännöt ovat yksiselitteiset ja selvät. Shakki on tästä yksi esimerkki. Kuorolaulu ja teatteri käyvät myös (teatterissa tunteiden osoittaminen on joillekin autisteille vaikeaa, mutta juuri siksi myös kiinnostavaa). Joukkueurheilulajit käyvät, jollei ole samaan aikaan vaikeuksia ympäristön ja suuntien hahmottamisessa. Monet harrastavat myös esim kielikursseja tai sukututkimuskursseja.

Ei se autismi sinänsä rajoita harrasteen valintaa. Autisteillakin on monenlaisia muita ominaisuuksia ja preferenssejä.

Vierailija
20/22 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään muttereita.

Vaikeus on kodista poistuminen. Ulkona minun täytyy käyttää housuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän