Mistä raskausviikosta alkaen voi huokaista helpotuksesta
sikäli että jos vauva syntyisikin, jäisi henkiin?
Kommentit (33)
en voi sille mitään, että haluat itse vain tanssia ruusuilla. itse tiedän kokemuksesta, että oma raskausaikani oli vaikea aiempien kokemusteni perusteella. itse en ketään pelotellut, kerroin vain että mitä tahansa voi tapahtua! se ei ole pelottelua, se on TODELLISUUDEN TAJUA! sinulla sitä ei tunnu olevan, mutta onneksi sinulle ei koskaan satu mitään.
Kuvitteletko tosiaan, että huonollakaan tuurilla JUURI sinulle ei olisi voinut tulla raskausmyrkytystä viikon 32 jälkeen? ja mitä sitten olisikaan voinut tapahtua...
Jos et kasva siitä ulos edes ajan kanssa, hae apua.
Taidat olla vähän lapsellinen..Se, että täällä ei heti kerro jotain epärelevanttia kokemusta omasta kärsimyksestä ei tarkoita sitä, että eläisi ruusuilla tanssien!
Tiedostan raskauden ja yleensä elämänkin epävakauden ja sen, että asioita tapahtuu, joille ei itse voi mitään. Niihin juuri kuuluvat elämä ja kuolema muun muassa. Mutta se ei tarkoita sitä, että ihmisten pitäisi pelätä pahinta koko ajan ja elää siinä pelossa.
Miksi pelätä syöpää ennen kuin se todetaan? Miksi pelätä lapsen menetystä, jos lapsi vielä elää? faktat voi tiedostaa ja silti elää murehtimatta jotain, mikä ei ole vielä tapahtunut. Se muten lisää elinvoimaa!
Ja kuten jo alussa todettiin, jokainen viikko vie mahdollisuuksia huimasti eteenpäin :).
Turha siksi, että miksi miettiä edes koko asiaa, jos uskoo kaiken menevän hyvin.
Tyhmä, koska miettii edes että mikään menisi huonosti (kuten miksi pelätä syöpää, jos sitä ei sairasta).
Ja varmaa vastausta ap:n kysymykseen kukaan ei osaa antaa. Ei edes se lääketiede.
koska siinä tiivistyi taas se fakta, joka perustuu tieteeseen, eikä pelkoijin ja tunnelämään. Hei hei!
Ei ap:n kysymys ole lainkaan tyhmä tai turha! Juuri lääketieteen mukaan sikiö voi selviytyä rv:ltä 23-24 alaken hengissä. Sen jälkeen sikiöllä on siis teoreettiset mahdollisuudet selvitä hengissä. Sehän juuri vastaa ap:n kysymykseen, otaksun?
Mutta kun ei ole mitään tilastoja tai tiedettä, joka ennustaa sattumaa/kohtaloa...Kaikkea voi tapahtua, mutta sitä ei tiedä.
En muista tarkkaan syntyikö tutun vauva 34 vai 35 viikolla, mutta joka tapauksessa keuhkot eivät olleetkaan kehittyneet. Lapsi eli muutaman viikon happikaapissa letkuissa.
ja mun tutun vauva selvisi rv:llä 26 hengissä ja terveenä...
Mikään muu elämässä ei ole varmaa, kuin että kaikki on epävarmaa.
Tässä kuitenkin eloonjäämisprosentit raskausviikoittain.
22 0-10%
23 10-40%
24 40-70%
25 50-80%
26 80-90%
27 >90%
30 >95%
Eli kyllä se viikko 30 on aika hyvä, jos nyt ylipäätään meinaa huokaista joskus ;-)
Nimimerkillä 38 viikolla syntynyt veli kuollut
Mutta tällä palstallahan saa niin kilttejä kuin todella ikäviäkin vastauksia. Jos tätä palstaa on yhtän lukenut niin varmasti asian tietää jo tänne kysymystä kirjoittaessaankin.
Minulla on useampi ystävä menettänyt vauvan ennenaikaiseen synnytykseen. Mutta omissa raskauksissani en ole antanut pelolle valtaa vaan aina uskonut ja luottanut että kaikki menee hyvin. Miksi pelätä jotain mitä ei ole tapahtunut. Vaikka itselläkin on ollut vaara lapsilla syntyä liian aikaisin ja joutunut sairaalassa makaamaan levossa. Mutta kaikki on mennyt kuitenkin hyvin ja onnellisesti.
Että uskokaa ja luottakaa aina hyvään. Älkää antako toisten maalata piruja seinille.
Ja sille jollekin toiselle, en voi tietää ap:n mielentilasta, kukaan meistä ei kaiketi tiedä. Siksi perusolettamus on, että huolestuneelle ihmiselle pitää olla hyvä.