Miten ilmaista ristiäisvieraille että haluan että he tulevat normaaleissa vaatteissa
ristiäisiin? Tai mukavissa vaatteissa, en halua mitään juhlahörhelöjä ketään pakottaa pukemaan päälle, vaan haluan että kaikki tuntevat olonsa kotoisaksi ja saavat olla minkälaisia haluavat.
Kommentit (12)
juu itsellä ei ole tarkoitus ylipukeitua,tunnen oloni vaivautuneeksi kaikenlaisissa juhlatamineissa,ihan farkut ja siisti paita saa mulle piisaa.
ja varmaankin jos olette vain lähipiiriä kutsumassa, niin hekin tuntevat teidän perheen ja teidän tavat.
Mulla saattaisi olla vaivautunut olo farkut jalassa ristiäisissä, mutta jos erikseen toivottaisiin arkivaatteita, niin toki yrittäisin kunnioittaa toivetta. Laittaisin ehkä farkkuhameen ja siistin neuleen.
Kannattaa varmaan sanoa hyvin tarkasti mitä tarkoittaa normaaleilla vaatteilla. Mä olisin varmaan speksillä normaalit vaatteet laittanut hameen ja paidan tai suorat housut ja paidan. Mies laittaisi normaali-vaatetuksessa ehkä chinos-tyyppiset housut ja paidan myöskin.
Meillä farkut ovat ihan arkivaatteita, sitten on erikseen bilefarkut, mutta ei niillä ristiäisiin mentäisi.
Jos ei ole erikseen tarkoitus kovin juhlavasti pukeutua, niin mä kuvittelisin kuitenkin että useimmilla olisi suorat housut, hame, miehillä vähintään puolipuku. Tosin niitä ei juuri nuoret miehet käytä. Puvun kanssa värillinen paita.
En tietenkään tiedä perhettäsi, mutta mä luulen, että vanhemmilla ihmisillä voi olla epämiellyttävä tunne, jos joutuvat pukeutumaan kovin arkisesti juhliiin. Maalla ainakin on tapana olla melko formaaleja tuollaisissa tilanteissa ja " kirkkovaatteet" tai rippipuku kaivetaan naftaliinista.
Ehkä vieraat ajattelevat, että sinun lapsesi ristiäispäivä on ERITYINEN, vaikka itse et niin ajattelesikaan...
Aika kummaa porukkaa on jos ei voi silloin tällöin laittaa parempaa vaatetta päälleen!! En todellakaan voisi mihinkään kastajaisen tapaisiin juhliin mennä farkuissa! Ei mielestäni ole todellakaan liikaa pyydetty, että kaikki pukeutuvat siististi ja puhtaisiin vaatteisiin kastejuhliin, jos niissä olonsa tuntee oudoksi niin se on sitten omaa junttimaisuutta. Huh heijaa...
on mitään tilanteita, että saa/tarvitsee laittaa jotain hienompaa päälle, että se ei ainakaan mua yhtään häiritse. Tuskin ihmiset niin hirveästi kuitenkaan pynttäytyvät, joten miksi sanoa mitään? Ristiäiset on kuitenkin juhla.
Itse tuntisin oloni tökeröksi jos joutuisin olemaan farkuissa pienokaisen suurena juhlapäivänä. Eli ei kaikille juhla-asu tuo vaivaannuttavaa oloa vaan sen puute. Mutta ehkä sukulaisesi ja ystäväpiirisi on tottunut perheesi tapoihin?!
Ei ole pakko kutsua ketään. Voi ristiäiset pitää ilman vieraitakin. Ja kastaakaan ei ole pakko, voi vain ilmoittaa nimen väestörekisteriin.
Minä en lähtisi mihinkään juhliin, joihin pitäisi pukeutua arkivaatteisiin. Ne mitkään juhlat silloin edes ole.
Siis voi tulla tunne, että eikö hänen eka juhlansa ollutkaan erityisen merkittävä.
Helpointa kaikille, ja lapset on saanut melskata ulkona, on ollut palkatut tytöt leikittämässä. Parhaimmalla kerralla pappi lähti 23.30, vaimo haki, ja kirja jäi meille . Ristiäiset on hauskimmat juhlat mitä on, ja niistä saa tehdä ihan oman näköisensä. Itse inhoan juhlavaatteita, ja kun on äiti jolla paljon lapsia, ni helpointa olla farkuissa.
Ylioppilasjuhlissa olen yleensä se jolla essu, ja meikit puuttuu, mutta tarjoilut on upeat, ja kaikilla hauskaa.
pienokaisemme"