Miten sairas pitää olla, että joutuu osastolle mt-ongelmien vuoksi?
Itsellä oli vaikea masennus ja töiden jälkeen vaan makasin sohvalla ja itkin. Lopulta älysin hakea sairaslomaa. Sainkin ja myös lääkityksen, mutta missään vaiheessa ei edes ehdotettu osastohoitoa. En ollut siivonnut moneen kuukauteen, pyykäsin, kun puhtaat vaatteet loppui, tiskasin kaksi haarukkaa kerrallaan ja kävin välissä itkemässä sohvalla. Toimiminen oli todella haastavaa. Pidin verhoja kiinni päivälläkin, etten näkisi naapureita ja roskat vein öisin. Kauppaostokset tilasin kotiinkuljetuksella. Tilanne aluksi paheni sairaslomalla ja lääkityksiä jouduttiin korjaamaan. Ihmetyttää vaan, kun porukka tiktokiin kuvaa osastolta myday -videoita täysin toimintakykyisinä. Toisille ei sitten edes anneta vaihtoehtoa, että pitäisikö käydä lataamossa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että kannatat persuja ja sionistihallintoa niin eiköhän löydy osastopaikka sinullekin.
Tämä, tai sanot olevasi vahvasti uskovainen niin eiköhän ateisti lääkäri sinut sinne ota
Tuttu pääsi kun alkoi kertoa lääkärille "profetiasta". Kokeile sitä. Toisaalta silloin et kyllä apua masennukseen saa vaan sinut loboidaan psykoosilääkkeillä. Psykiatrinen hoito on muutenkin...todella heikkoa. Koita hakea apua muualta. Noilla ei myöskään ole inhimillisyyttä tai ymmärrystä elämästä, pelkkä leima lääkkeet diagnoosi.
Minkälaisia ovat olleet tapauksft Hector ja Loiri?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei jouduta vaan päästään hoitoon. Monet ei pääse. Luulen että raja on siinä oletko vaaraksi itselle tai muille. Jos olet niin pääset. En tiedä mutta luulen noin.
Miksi sitten osa itsemurhan tehneistä on ollut vastaanotolla viikon sisällä onnistuneesta itsemurhasta, jos vaaraksi itselleen on riittävä syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoottinen masennus. Todellisuuden taju hämärtynyt, harhoja, itselleen tai muille vaarallinen tai täysin apaattinen eikä kykene huolehtimaan itsestään. Silloin joutuu osastolle.
Itsetuhoisuus ei ole syy päästä osastolle
onhan se lain mukaan yksi keskeinen pakkohoitokriteeri
Tilastojen mukaan tänäänkin kuolee joku itsemurhaan. Luuletko vakavissasi ettei apua ole pyydetty?
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin terve ja silti minut pakotettiin hoitoon eli ei tarvitse olla edes sairas.
Sinun kaltaiset tapaukset ette vain ymmärrä omaa parastanne vaikka trolli sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin terve ja silti minut pakotettiin hoitoon eli ei tarvitse olla edes sairas.
Sairaimpia ovat ne, jotka eivät itse ymmärrä olevsnsa sairaita. On 100% varmaa, ettei sinua olisi terveenä osastolle otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoottinen masennus. Todellisuuden taju hämärtynyt, harhoja, itselleen tai muille vaarallinen tai täysin apaattinen eikä kykene huolehtimaan itsestään. Silloin joutuu osastolle.
Näinpä. Myös aistiharhoja (kuulo, näkö, haju) on ollut mutta ohjeena on ollut "silittele itseäsi tai laske huoneesta tavaroita värin mukaan viisi kerrallaan jokaista väriä" ja muuta liibalaabaa. Ja hei, jos nyt sittenkin niitä ssri-lääkkeitä kun auttavat ihan kaikkeen. Ei väliä jos et usko, en minäkään uskoisi jos en olisi itse näitä ohjeita saanut ja vielä erikoissairaanhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei jouduta vaan päästään hoitoon. Monet ei pääse. Luulen että raja on siinä oletko vaaraksi itselle tai muille. Jos olet niin pääset. En tiedä mutta luulen noin.
Miksi sitten osa itsemurhan tehneistä on ollut vastaanotolla viikon sisällä onnistuneesta itsemurhasta, jos vaaraksi itselleen on riittävä syy?
Olin osastolla ja yksi potilas kuoli. Kysyin lääkäriltä oliko lääkkeet syy mahdollisesti (Sen verran tuhdisti siellä niitä syötettiin, joku joutui myös tehohoitoon) psykiatri kiisti tämän ja sanoi että kyseessä oli itsemurha. Onpa hieno taso hoidossa jossa it sarikin onnistuu. Öö.
Et helpolla pääse. Asumisyksikössä tyyppi joka matkustanut 268 kertaa vuodessa psyk.päivystykseen. Ja edelleen on pakko tilata veronmaksajien rahoilla ambulanssi kun uhkailee veitsien kanssa meitä hoitajia. Aina tulee kuljetus.
Miksi kukaan edes haluaisi osastolle? No, ehkä jos pelkää olla yksin ja tekevänsä jotain itselleen mutta eihän siellä mitään oikeaa hoitoa saa. Lääkkeitä vaan niin pirust,i että varmasti saa nukuttua ja haetaan ns. normaalis elämänrytmiä. Aamulla aikaisin ylös ja ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ollaan osastolla viikon sisällä onnistuneesta itsemurhasta? Ruumishuone silloin lienee paikka.
Olettaisin että ilman skitsofrenia-diagnoosia pääsee helpoimmin, kunhan on riittävän syvä psykoosi, vaikka ei olisi niin vaaraksikaan, koska joudutaan ottamaan sisälle tarkkailtavaksi diagnoosin varmistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin osastolla ja yksi potilas kuoli. Kysyin lääkäriltä oliko lääkkeet syy mahdollisesti (Sen verran tuhdisti siellä niitä syötettiin, joku joutui myös tehohoitoon) psykiatri kiisti tämän ja sanoi että kyseessä oli itsemurha. Onpa hieno taso hoidossa jossa it sarikin onnistuu. Öö.
Tää on ihmeellistä, kun kutakuinkin jokaisessa mielialalääkkeessä mahdollinen (eli todennäköinen) sivuoire on itsetuhoiset ajatukset ja jopa itsemurha. Silti lääkärit kieltää sen kun he itse niitä määrää?
Vierailija kirjoitti:
Jossain mielenhäiriössä aikoinaan vedin yliannostuksen mielialalääkkeitä ja jouduin osastolle muutamaksi päiväksi. Kävihän siellä joku mielenterveystyyppi kyselemässä että yritinkö its aria ja pitäisikö minut laittaa osastolle. En silloin halunnut ja kielsin kaiken enkä ainakaan pakkohoitoon joutunut.
No kukas hitto sinne nyt haluaisi kun lasku seuraa kuitenkin perästä ja sellanen viiskybää per päivä luultavasti kuten osastolla makaamisetkin. Jos siis omaa rahaa tilillä sattuu olemaan eikä sossut korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin sain sydänoireita niistä lääkemääristä ja kun kysyin oliko potilaita kuollut (koska sanottiin että sydänoireet ovat kuulemma vain kuvitelmaani) ja myönsivät tämän. Sanoin etten ihmettele kun heillä asenne tuollainen -> tähän vastineeksi tuli hoitajien uhkailua siirrolla ilmeisesti vielä jonnekin kauheampaan paikkaan, koska "tällaisia ei saa puhua muiden potilaiden kuullen"
Ei riitä enää, että on vaaraksi itselleen. Sairaalahoitoon ei moni pääse vaikka haluaisi. Päättäjät luuleva että avohoito on ratkaisu ja osastopaikkoja vähennetään. Avohoito on kuitenkin aivan aliresurssoitua ja useimmiten ihan pelkkä pinnan raapaisu verrattuna hoidon tarpeeseen. Koko psykiatrinen hoito on Suomessa lähinnä vain lääkitystä. Tuntuu, että päättäjät näkevät vain jäävuoren huipun, eikä sitä valtavaa ongelmaa, mikä meillä on.
Älä katso sitä TikTokia vaan kahlaa Youtubesta opetusvideoita. Näin ainakin itse tein. Ei hoitoa saa mistään. Sieltä sitten pitää löytää itselle sopivia videoita.
Oletko potentiaalisesti superahdistunut tai paniikissa? Jos et, oletko jo saanut Voxran? Dopamiinia voi lisätä myös selegiliinillä.
Itselleni apatisoivia lääkkeitä oli ihan mikä vaan serotoniinia lisäävä, edes lisäravinne. Ja aripipratsoli. Ystävälle myös Litium, minä en ole kokeillut. Nämä kaikki siis vievät viimeisetkin voimat, saavat haluamaan eristäytyä, niin apaattiseksi, että ei ole edes kosketuksissa oman itsensä kanssa.
Ap, mikä tuon pohjalla on? Mitä tapahtui ennen tai koko elämäsi ajan kunnes elimistösi päätyi tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lain mukaan, mutta ei lekurit siitä välitä, ei ole paikkoja eikä työntekijöillä osaamista.
Mulle sanottiin, että halutessani olisin päässyt osastojonoon "akuutin itsetuhoisuuden" vuoksi kun yritin tappaa itseni. No olisin ehdottomasti halunnut ja mennyt mutta en mä siinä kunnossa jaksanut enää itse soitella ja yrittää mihinkään hoitoon päästä itse, ne kyllä tiesi mun olon pahenemisesta ja itsetuhoisuudesta ja täällä vapaalla olen usein täyttänyt kaikki pakkohoidon kriteerit.
Ei niitä kiinnosta jos itse vielä jaksaa yrittää yhtään.
Nyt siellä papereissa muuten edelleen lukee "tappaisin itseni jos voisin". Ei tää ole hätkäyttänyt kuin yleisterveyden hoitsua, joka ottikin nopeasti yhteyttä mun "hoitamaan". Arvaa puhuttiinko tästä kertaakaan? No ei.
No siihen löytyy vastaus helposti kun kysyt palstalla öyhöttävältä iikor ja persuttaja jankkaajalta. Se osaston vakioasukki.. jankkaaja vastaatko