Toipuvan alkoholistin ensimmäinen joulu selvänä
Onko täällä muita samassa tilanteessa?
Lopetin juomisen 3kk sitten, koska se melkein vei minulta hengen, 22 kahden vuoden melkein jatkuvan alkoholinkäytön jälkeen. Joulu on todella rankka, alkoholia on kaikkialla; hitto että tekee mieli juoda. En sitä tee, mutta tämä on todella todella vaikeaa.
Mies 51
Kommentit (31)
Sama täällä 6kk selvinpäin .ennen sitä join 35 vuotta joka päivä. . Ei oo helppoa mutta parempi olla juomatta kuin maan alla.
Voima olkoon kassasi!
Alkoholin ongelmakäyttäjänä toistakymmentä selvää joulua takana.
Vierailija kirjoitti:
Voima olkoon kassasi!
Voima? Mikä ihmeen Voima? Joku AA:n oma slogani?
Ensimmäinen selvä joulu varmaan 15 vuoteen. Olen ollut onnellinen ja kiitollinen raitistumisesta. Painajaisia olen paljon nähnyt, että ratkean. Onneksi ne ovat olleet vain painajaisia mutta kamalia kuitenkin.
Minulle raitistuminen on lahja ja suurta rakkautta itseäni ja elämää kohtaan. Joitakin ohimeneviä ajatuksia tulee juomisesta mutta en oikeasti tahdo sitä elämää enää. Sillä on painava syy miksi lopetin ja se päihtymyksen tie veisi vain ennenaikaiseen kuolemaan, ensin sisäisesti ja lopulta fyysisesti.
Tsemppiä teille. Päivä kerrallaan, korkki kiinni.
Kertoisitko meille lempialkoholijuomistasi ja miksi pidät juuri niistä? Esim. kylmä kuohuva olut, siinä on varmasti ihan esteettinenkin nautinto?
isellä tuli vahingossa selvä joulu, tai join mä 6 packin pois ja kun se haihtui olisi hakenut kaljaa lisää niin kaupat oli kaikki kylässämme kiinni jo klo 16 00 joten annoin kaljan haihtua ja heräsin klo 05
Tsempit kaikille!
7 raitis joulu itsellä takana.
Kiitollinen.
46 vuotias nainen täällä, meinasin myös kuolla ja nyt 10kk selvinpäin. Kertaakaan ollut näin vaikeaa olla juomatta tänä aikana kuin nyt jouluna. Eilen muksun takia eksän luona ja katselin hänen tissuttelua iltaan asti. Päätin, että ensi vuonna teen jotain ihan muuta. Alan säästämään matkaa varten heti, että pääsem jonnekin.
Mutta hitto, mä selvisin tästä joulusta ja säkin selvisit. Nyt jo helpottaa ja olen tosi ylpeä itsestäni nyt, sustakin olen ylpeä tuntematon siellä jossain.
Tänään tulee miesystävä kylään, teen muusia ja lohta ja lapsi tulee minun luokse sunnuntaihin, ihan parasta. Suklaata ja illalla Myrskyluodon Maija telkkarista, kyllä tämä tästä.
Raitistuneen pitää jouluunkin kehittää uusia traditioita, joissa sillä juomisella ei ole roolia.
Miksi teidän piti aloittaa se juominen? Ei tarvitse lopettaa ja sitten tuskailla ja jeesustella palstalla, kun ei edes aloita.
Ei se juominen ole se juttu, vaan kohdallani ajatusten puuduttaminen. Alkoholi väärä keino tosin.
Lisäys. Päihteet siis ylipäänsä väärä keino.
Ei se ole vaikeaa.. kaikkien ja suklaan lopettaminen on paljon vaikeampaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voima olkoon kassasi!
Voima? Mikä ihmeen Voima? Joku AA:n oma slogani?
AA-liikehän lähti liikkeelle siitä, että uskottiin Jumalan antavan voiman päästä viinasta eroon.
Kiva herätä uuteen aamuun pää selvänä.
"Sinähän jääkäri olet."
Näin edesmennyt isäni tapasi sanoa aina, kun piti jotakin tekemääni asiaa poikkeuksellisen korkeassa arvossa. Sanon nyt samaa Sinulle: sinähän jääkäri olet. En osaa kuvitellakaan, miten ankarat paikat siellä on. Onni myötä!
P. S. Isäni todennäköisesti eläisi yhä, jos olisi tehnyt saman kuin Sinä.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko meille lempialkoholijuomistasi ja miksi pidät juuri niistä? Esim. kylmä kuohuva olut, siinä on varmasti ihan esteettinenkin nautinto?
Hyvää joulupäivää sinulle myrkyllinen ihminen
Ensimmäinen vuosi menee kärvistellessä. 6kk kohdalla alat pohtia, josko sitä kuitenkin voisi vähän ottaa silloin tällöin. Toinen vuosi on jo helpompi ja siitä eteenpäin.