Roskakuskilla asiaa joulun jätteistä
Toimikaa oikein edes jouluna https://www.is.fi/asuminen/art-2000011692245.html
Kommentit (102)
Mun veli oli pitkään roskakuski eikä koskaan valittanut muiden lajittelua koskien. Totesi, että ei ole hänen hommaansa kytätä sitä, hänen hommaansa on jäteastioiden kippaaminen ja paikalleenlaitto.
Nykyaikana kaikki vaan valittavat töistään.
Yritin lajitella joulukalenterin oikein, mutta kartonki on liimattu muoviin eli et saa sitä muovikoteloa pois muuta kuin repimällä sitä kartonkia postimerkin kokoisina paloina irti. Meni nyt sekajätteeseen koko kalenteri.
Myös santa-marian tortilla pakkaus on ihan älytön. Päälliosa on kartonkia ja alaosa muovia, ne pitäisi repiä irti toisistaan ja lajitella erikseen. Silti siinä päälliosassakin on muovia.
Millainen koulutus on roskakuskin työhön?
Palkkaus?
Työajat? Yötöitä?
Eri asteisiin jätteisiin eri koulutus ja eri palkka?
- aitokiinnostunut introverttipertti
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole tätäkään ongelmaa, kun asun omakotitalossa.
Ei tarvita roskakuskia opettamaan tai taloyhtiötä paapomaan siitä mitä mihinkin purkkiin laitan.
Muutenkin vituttaa nämä
Opettajat/kassamyyjät/autokauppiaat/siivoojat/bussikuskit/puutarhurit ja sisustussuunnittelijat jotka kokevat asiakseen tulla julkisuuteen omalla nimellä ja naamallaan osoittamaan toisten (yleensä asiakkaidensa) virheitä. Sieltä se palkka kuitenkin tulee.
T. Itsekin duun Ari.
Sanon tän itsekin aspana: musta asiakkaiden "kouluttaminen" on mautonta ja huonotapaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kierrättäminen nyt jumalauta mitään salatiedettä tai alkemiaa ole!
Kuule kyllä se alkaa olla ,kun juomalasi ei kuulu lasinkeräykseen,monet muovit kuuluu sekajätteeseen jne.
Te nerot olette sitten asia erikseen.😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Eri alueilla on erilaiset säännöt.
Vaihdatko useinkin aluetta?
Ajattelepas sitä, että monella sattuu tuo tapahtumaan alvariinsa. Eihän siinä muuta tarvita kuin että vapaa-ajan asunto tai mökki on eri jäteyhtiöiden alueella. Monet harrastavat tällaista mökkeilyä läpi vuodenkin. Mahtuuko tuo asia mitenkään sinun pieneen päähäsi?
Vierailija kirjoitti:
"Mikäli jäteastiat ovat täynnä, Pouta neuvoo jättämään roskat odottamaan esimerkiksi parvekkeelle tai varastoon siksi aikaa, että jäteastioissa on jälleen tilaa."
Parvekkelle ei mitään ruoanjämiä.
Kerää hiiriä.
Linnut myös nokkivat kaikkea, mitä nokan eteen sattuu.
MINÄ MINÄ EN LAJITTELE NOUSKOON VUOKRA TAI VASTIKE. JOSSAI VAIHEESSA ALKAA TEKEMÄÄN KIPEÄÄ MAKSAA 10-30E K LISÄÄ JOKU TODELLA KESSELI ALKOI SYYTTELEMÄÄN KUSKEJA VÄHÄ ÄLYISIKSI. TAITAA OLLA NIIN ETTÄ KUSKIT TIENAAVAT ENEMMÄN?????
Vierailija kirjoitti:
Ei huvita enää. Mä olen ollut tässä taloyhtiössä se, joka on vaatimalla vaatinut lajittelu ja kierrätysastioita roskakatokseen. Jokaiselle omansa ja olin pari vuotta onnellinen, että sain asian läpi ajat sitten... vaikka puheenjohtaja sanoi monesti: " ei tarvise kierättää alle 20 asunnon taloyhtiöissä" Ei tarvii, mutta me voidaan! Sain enemmistön taakseni. Yes.
Sitten alkoi se lajittelu, jota osa ei edes yrittänyt. Pahvilaatikot veivät kokonaisena. Onneksi niissä usein oli osoite, että pystyi palauttamaan omistajalleen - kierrätä oikein. Jos ei mennyt perille, niin 50 € ylimääräinen jätelasku sitten sai asian hoitumaan.
Nyt olen itse aivan kierrätysähkyssä, kun koko ajan tulee uusia ohjeita. ei vaan enää pysy perässä, enkä pysty sisäistämään kaikkea. Viime viikolla näin ohjeet kunkin karkkipaperikääreen lajittelusta ja siinä vaiheessa päätin, että nyt riittää! Ei enää huvita. Maksan sitten 50e ylimääräist
Pahvi pahviin, muovi muoviin, lasi lasiin, ja metalli metalliin.
Jos on koostumus, vari tai muu rajoite en ole asiantuntija. Olen jatteen tuottaja. Ja hyvin yksinkertainen sellainen.
Toissa piti lampoparerikuitit tunkee muoviastiaan, jota en tanapaivana kasita. Miksi paperiin on tarvinut tunkea muovia?
Vierailija kirjoitti:
Roskakuski. Tuo koko kansan älykkäin olio.
Tuskin se roskakuski on yhtään vähempiälyinen kuin muutkaan. Älä aliarvioi ihmisiä.
JOKU MUMMELI VALITTI KUN KÄY USEAMPIA AUTOJA TYHJENTÄMÄSSÄ. NIILLÄ JOKAISELLA ON REITTINSÄ JA N.10000KG TAVARAA PURKU PAIKALLA. SIIHEN MAHTUU MELKO MONTA PÖNTTÖÄ TYHJENNETTÄVÄKSI. VAIKEAA ON MINÄ MINÄ EN LAJITTELE MUMMOILLE JA PAPOILLE. KIITOS KUSKILLE JOKA TOI ONGELMAN ESIIN.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli jäteastiat ovat täynnä, Pouta neuvoo jättämään roskat odottamaan esimerkiksi parvekkeelle tai varastoon siksi aikaa, että jäteastioissa on jälleen tilaa.
- Jos roskia jätetään lojumaan jätetilan lattialle, roskakuski tulkitsee ne irtojätteeksi. Tästä tulee lisäkuluja taloyhtiölle tai muulle tyhjennyksestä maksavalle taholle.
Me asukkaat neuvomme Poutaa ystävällisesti tuomaan ja huolehtimaan niitä roskiksia riittävästi että asukkaiden jätteet mahtuvat niihin vaivatta. Kalanjätteitä sun mujita haisevia roskia emme halua viedä parvekkeelle saati säilyttää niin kauan että jäteastioissa on jälleen tilaa.
Haiskahtaa rahastukselta kun jäteastioita ei ole tarpeeksi asukkaiden tarpeisiin ja sitten rahastetaan irtojätteinä!
Mitä todennäköisimmin et tiedä, että tyhjennysmaksu on /astia. Ei jäteyritys niitä astioita yhtäkkiä ilman tilausta voi taloyhtiöön tuoda. Asiat hoidetaan sen mukaan, mitä on sovittu.
Astioiden määrä on mitoitettu tavanomaisen jätekertymän mukaan. Ei sitä kapasiteettia yhtäkkiä voi lisätä joulun takia yhden viikon ajaksi.
"Painovärien ja teippien vuoksi oikea osoite lahjapaperille on sekajäte"
Tämä tuli minulle ihan oikeasti yllätyksenä. Siis jos paperituote on ollut vahvasti teipattu tai selvästi jotenkin muovipinnoitettu, olen toki laittanut sen sekajätteisiin. Mutta valtaosa lahjapaperista on ihan vain, noh, paperia. Mikä tuo "painoväreihin" viittaus oikein on? Värikkäitä papereita ei saa laittaa paperinkierrätykseen? Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi vain kaikkea mikä palaa polttaa energiaksi?
Olisi ainakin järkevämpää kuin roudata paskaa italiasta saakka
Taitaa sitä tulla laivarahtina myös muista maista kuten Saksasta. Syy on kaiken lisäksi se, että suomalainen kierättää niin ylitunnollisesti jätteensä, jotta jätteenpolttolaitokset eivät saa tarpeeksi materiaalia Suomesta. Äly hoi järki älä jätä -meininkiä pahimmillaan.
Jotenkin tämäkin selitetään parhain päin mutta on se outoa että tänne kauas pohjolaan tuodaan cosa nostran keräämiä jätteitä poltettavaksi. Ollaan nykyään kuin joku Albania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se alkaa olla ,kun juomalasi ei kuulu lasinkeräykseen,monet muovit kuuluu sekajätteeseen jne.
Te nerot olette sitten asia erikseen.😊
Sinä nero kerropa, mihin kierrätät perintönä saamasi ja rikki menneen sinappilasin? Nuohan olivat aikoinaan yleisiä aika monessa taloudessa.
Pitäis lähettää vaan suoraan lasku sille, joka jättää roskiaan esimerkiksi roskakatoksen lattialle täyden roskiksen viereen. Sama juttu ne, jotka vievät joulukuusen roskakatokseen odottamaan pois viemistä, huoh tuota itsekkyyden määrää. Kaikki tollanen tulee maksamaan ylimääräistä yhtiölle.
Jos ei osaa kierrättää niin kaikki vaan sekajätteeseen niin ei tule ongelmia.
suomi-lakihenkisten ääliöiden luvattu maa, roskakuskikaan ei voi ottaa roskia autoonsa, jos ei ole lajiteltu yhtä
v i t u n porkkanaa oikein biojätteeseen tai karkkipaperi tai lahjakääröpaperi on väärässä paperikeräyksessä.
lapsellinen maa ja typeryys, mieti Intiaa ja roskajokia ja saastuneita muovipussijokia, tai kaikki allahin maita, joissa roskat ja muovit heitetään jonnekin maastoon eikä edes vaivauduta polttamaan
kaikki tämä saastan levitää muslimit
Mä teen peruslajittelun, en hifistele karkkipapereiden parissa. Pahvit ja kartongit kerään roskiskaappiin mahtuvaan pieneen pahviseen vihanneslaatikkoon ja vien usein pois, koska ei siihen paljoa mahdu. Ilmaislehdet paperiroskikseen, lehtiä kerään pinoon. Muoviroskia kerään muovipussiin, joka ei oikein mahdu minnekään. Yritän tunkea roskiskasppiin, mutta kaappi on tosi pieni. Lasia tulee tosi harvoin, joten vien saman tien lasinkeräykseen kun tulee joku säilykepurkki tms. Patterit ja rikkoutuneet pienet sähkölaitteet vien kaupan keräyspisteisiin. Lääkkeet apteekkiin. Siinä se.
Tyhmä ohje jättää pusseja parvekkeelle. Kerran unohtui hetkeksi terassille roskapussi ja harakat levitti sen sisällön ympäriinsä, yök.
Roskakuskeja tai siivoojia ei huomaa ennen kuin hommat on tekemättä. Rottia roskakatoksessa, ympäristö epäsiisti Vessassa ei tee mieli asioida, wc-paperi puuttuu, märkää paperia lattialla, likaiset lattiat, roskikset täynnä.....
Kyllähän me kaikki nämä huomataan. Iso kiitos roskakuskit ja siivoojat työstänne.