Roskakuskilla asiaa joulun jätteistä
Toimikaa oikein edes jouluna https://www.is.fi/asuminen/art-2000011692245.html
Kommentit (55)
Äänestän helsingin vihreitä, joten muiden tulee kierrättää minun puolestani.
Joulun jätetulvassa pienetkin huolimattomuusvirheet voivat aiheuttaa harmia koko taloyhtiölle. Esimerkiksi väärin kierrätetty lahjapaperi voi pilata koko jäteastian sisällön, minkä seurauksena roskia ei voida noutaa.
- Jos kuljettaja näkee, että jäteastiassa on paljon sinne kuulumatonta jätettä, astia kuuluu jättää tyhjentämättä. Lajitteluvirheestä tehdään ilmoitus ja taloyhtiö maksaa..
------> Sillä lailla. Paiskataan karamellipapru väärään roskikseen ja sori mää en voi tätä pilattua sisältöä nyt tyhjentää - ajan ohi ja lähetän laskun....
Koiran kakkapussit? Sekajätteeseen?
Joko se on pikku kansalaispoliiseille selvinnyt itsekunkin roskapussin sisältö?
Vierailija kirjoitti:
Mitään en kierrätä, mulla ei ole lapsia, autoa, lemmikkiä enkä lennä. Kierrättäköön ne ketkä tämän planeetan pilaa!
Minä kierrätän, mulla ei ole lapsia, autoa tai lemmikkejä, enkä myöskään lennä. Olen parempi ihminen kuin sinä!
Tänä vuonna vien sekäjätettä yhden kaupanostoskassillisen verran, 1/4 tästä on rikkinäisiä sukkia ja boksereita ja t-paitoja.
vaikealta tuntuu lajittelu rt kt asukeilta eivät rassukat tajua että olisi ehkä ainoa heidän säästö kohteensa. vuokrat ja vastikkeet nousevat
Taloyhtiössämme kaikille jaettiin roskapussit missä on jokaisen nimi. Roskapussit on myös eri väriset. Näin saadaan huono kierrättäjä heti kiinni ja vastuuseen,
Vierailija kirjoitti:
Ei se kierrättäminen nyt jumalauta mitään salatiedettä tai alkemiaa ole!
On se. Eri alueilla on erilaiset säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään en kierrätä, mulla ei ole lapsia, autoa, lemmikkiä enkä lennä. Kierrättäköön ne ketkä tämän planeetan pilaa!
Minä kierrätän, mulla ei ole lapsia, autoa tai lemmikkejä, enkä myöskään lennä. Olen parempi ihminen kuin sinä!
Tänä vuonna vien sekäjätettä yhden kaupanostoskassillisen verran, 1/4 tästä on rikkinäisiä sukkia ja boksereita ja t-paitoja.
Totisesti olet parempi ihminen kuin minä. Kunnia Sinulle ja hyvää joulua!
Roska-auton kuskille moikkasin iloisesti Huomenta, niin hän juoksi perääni naama happamena motkottamaan SUUREEN ÄÄNEEN tyyliin: asutsä tässä talossa? No sano niille asukkaille että kierrättää PÄLÄ PÄLÄ PÄLKÄ oikein ja jätteet päläpäläpälä !!!
Pikkasen hämmensi. Siis mitä ihmettä. Ihan hyvin voi vaikka monistaa tiedotteen jonka pudottaa joka halvatun postiluukusta kun alkaa aamutuimaan motkottamaan tylynä ja kypsänä ihan tuntemattomalle ihmisille. Kyllä alkoi aamu hienosti.
P.s Olen muuten lajitellut huolella, joten ketutti vielä enemmän tommonen.
Lahjapapereita ei saa panna paperinkeräykseen vaan poltettavaan jätteeseen (sekajätteeseen). Ei mainita edellä olevissa ohjeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset kierrättävät vain asumansa asunnon/mökin jätteet. Jos asut esim. Tampereella, sinun ei tarvitse välittää Kuopion kierrätyssäännöstä.
Taloyhtiössämme kaikille jaettiin roskapussit missä on jokaisen nimi. Roskapussit on myös eri väriset. Näin saadaan huono kierrättäjä heti kiinni ja vastuuseen,
- Meidänpä taloyhtiössä laukeaa värjäävä väripanos välittömästi asukkaan naamaan jos roska-astia tunnistaa että yrittää laittaa vaikka pahvinpalasen sekajätteeseen eikä kartonki-astiaan.
Näin saadaan kätevästi vihreänaamainen kierrättäjä kiinni ja vastaamaan teostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minähän en lajittele samat valittavat voi hirveää vuokra .vastike taas nousi. EI TAHDO MENNÄ JAKELUUN.
Enemmänhan se maksaa, kun joka säiliö tyhjennetään erikseen. Ei niitä jätteitä enää polttolaitoksella lajitella. Miten jätemaksut nostavat vuokraa, ellei jätemaksuja nosteta?
Tottakai roskakuskifirman edustaja neuvoo noin kuin neuvoo. Mitä tarkemmin lajittelee, taloyhtiöiden eri jakeiden astiat myös täyttyvät nopeammin. Se tarkoittaa hänelle yhä useampia keikkoja taloyhtiöiden pihoihin, eli yhä enemmän rahaa. Ainakin meillä käyvät jäteyhtiöt tyhjentämässä eri jakeiden astiat aivan eri aikatauluilla, autoralli ei ole vähentynyt yhtään vaan päinvastoin lisääntynyt.
-Meidän taloyhtiössä jaettiin jokaiselle asukkaalle roskapussit missä on jokaisen kuva.
Kokoustettiin taloyhtiön kokouksessa tästä viikko ja päädyttiin yksimielisesti että hommataan kuvalliset roskapussit (5e/kuvallinen roskapussi, saa valita värikuvana tai mustavalkoisena naamakuvansa).
Vierailija kirjoitti:
vaikealta tuntuu lajittelu rt kt asukeilta eivät rassukat tajua että olisi ehkä ainoa heidän säästö kohteensa. vuokrat ja vastikkeet nousevat
Sinä rassukka taas et tajua ollenkaan, että sinun systeemilläsi jäteautoralli ei kun kiihtyy kiihtymistään. Se taas nostaa puolestaan hintoja, eli jätemaksu on vähintään plusmiinusnolla kierrätti tai ei tai jopa isompi kierrättäen.
Vierailija kirjoitti:
Lajittelusta on tehty sellaista salatiedettä, että lopetin lajittelun. Jokaiseen roskapussiin lorautan hieman rypsiöljyä, se sotkee sen verran, että pahvia ja paperia tai muovia ei ole enää tarpeen erotella.
Tyhmälle kaikki on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää kun opettelee oman alueen säännöt, mitä ne toisten säännöt ketään kiinnostaa.
-Enemmänhan se maksaa, kun joka säiliö tyhjennetään erikseen. Ei niitä jätteitä enää polttolaitoksella lajitella. Miten jätemaksut nostavat vuokraa, ellei jätemaksuja nosteta?
Tottakai roskakuskifirman edustaja neuvoo noin kuin neuvoo. Mitä tarkemmin lajittelee, taloyhtiöiden eri jakeiden astiat myös täyttyvät nopeammin. Se tarkoittaa hänelle yhä useampia keikkoja taloyhtiöiden pihoihin, eli yhä enemmän rahaa. Ainakin meillä käyvät jäteyhtiöt tyhjentämässä eri jakeiden astiat aivan eri aikatauluilla...
- Täsmälleen tämä tässä kiukuttaa. Voihan jäte-autojen aikataulut laittaa selkeästi roskakatoksen seinälle (katoksen sisäpuolelle siis ). Seurata myös missä kulutustottumukset eroaa niin, että on varaa ostaa tuotteita mitkä täyttävät roska-säiliöt nopeammin kun taas toisessa paikassa voi olla vaikka viikko puolityhjinä säiliöt.