Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Episotomia syyttä, ilman lupaa

Vierailija
24.12.2025 |

Mikähän siinä on että joissakin sairaaloissa kätilöt ilman erillistä ilmoitusta juuri ennen ponnistusta leikkaa episotomian?

Se on todella tärkeää ilmoittaa jos mennään puuttumaan toisen kehoon noin radikaalisti jos todellista hätää ei ole, eikäesimerkiksi ole hätää käyttää imukuppia. Aina pitäisi mainita tuosta! Alapää ei välttämättä palaudu samanlaiseksi ja monella parisuhdekin siitä kärsii.... tiedätte kyllä miten.

Tässä muutamia täkyjä mitä muutoksia se tuo synnyttäneelle

- mielialan lasku synnytyksen jälkeen. Kivun lisäksi tieto siitä että saa taas odottaa 2 vuotta ennenkuin alapäähän palaa tunto jos palaa

- edellä mainittu ongelma joka johtaa myös parisuhdeongelmiin ja itsetunnon laskuun, toisinaan myös miehen osalta pettämiseen

- valtava kipu ja kinnaamisen tunto

- monella myös virtsaputken suu siirtyy ja jokainen vessakerta levittää virtsan genitaaleille haiskahtamaan

- alapään saksiminen ja parsiminen tekee naiselle marttyyrimaisen ja katkeran olon jopa lapselle, jonk  vuoksi kaikki tuo pitkä vaiva

- lapsiluku saattaa jäädä yhteen

- sairaalan osastolla kipeänä naisen kohtelu usein huonoa vaikka monessa kerroksessa olevat tikit vastaa useimpia leikkauksia. Ajatus että äiti ei saa ilmaista harmitusta tästä

- alapään saksiminen on edelleen tabu ja pilkankohde. 

- jos siitä haluaakin puhua usein vastaanottaja torjuu sanoen saithan terveen lapsen älä valita

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitusta heti kehiin, jos tuollaista edelleen tapahtuu. Törkeää.

Vierailija
2/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo silloin kun sain esikoiseni 14 vuotta sitten, oli paikkakuntani opetussairaalassa itsestään selvää, ettei sitä tehtäisi kuin tilanteen ehdottomasti vaatiessa. Sen sijaan joissakin aluesairaaloissa tilastot kertoivat, että sitä edelleen tehtiin rutiininomaisesti.

Kannattaa selvittää oman sairaalan lukemat ja tehdä synnytystoivelistalla asia selväksi aivan ensimmäisellä ranskalaisella viivalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kätilöistä on sadisteja. Ne on saatava vastuuseen.292

Vierailija
4/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia neuvottelin suunnitellun sektion jokaiseen kolmesta synnytyksestä. Minä päätän, miten minua saa koskea.

Vierailija
5/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lääketieteellinen synnytys on erittäin vakavaa synnytysväkivaltaa hoitosuosituksistaan lähtien. Älkää synnyttäkö sairaalassa älkääkä myöskään uskko heidän terrorisointiaan tai vainottamistaan siitä, miten lapsesi kuolee tai vammautuu jos et anna meidän seksipahoinpidellä sinua ja vauvaa. Pysykää mahdollisimman kaukana.

Vierailija
6/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kätilöistä on sadisteja. Ne on saatava vastuuseen.292

Eivät sadisteja vaan aikansa arvojen edustajia. Tuo oli suositus silloin joskus 1980-luvulla, ja osa kätilöistä ei ole saanut koulutusta sen jälkeen. Samaa sarjaa kuin isännäntikki. Siististi veitsellä auki ja sitten ompelemalla tiukasti kiinni, koska toosa on kätilöiden ja aviomiesten työmaata.

Vierailija
7/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia neuvottelin suunnitellun sektion jokaiseen kolmesta synnytyksestä. Minä päätän, miten minua saa koskea.

Tuon takia minä tein synnytystoivelistan ja esitin toiveeni myös verbaalisesti kolmessa synnytyksessäni. Ei yhtään toimenpidettä vastoin tahtoani. Olin toki hyvin opiskellut synnytyksen kulun. Ehkä suunniteltu sektio sopii niille, joita oma kroppa ei niin paljon kiinnosta.

Vierailija
8/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko lääketieteellinen synnytys on erittäin vakavaa synnytysväkivaltaa hoitosuosituksistaan lähtien. Älkää synnyttäkö sairaalassa älkääkä myöskään uskko heidän terrorisointiaan tai vainottamistaan siitä, miten lapsesi kuolee tai vammautuu jos et anna meidän seksipahoinpidellä sinua ja vauvaa. Pysykää mahdollisimman kaukana.

Mä olen synnyttänyt sairaalassa ilman lääketieteellisiä toimenpiteitä. Kukaan ei ole pahoinpidellyt. Henkisesti ja fyysisesti terve synnyttäjä voi vetää sairaalassa ihan samalla kaavalla kuin kotonakin.

Vierailija
9/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia minä tein synnytystoivelistan ja esitin toiveeni myös verbaalisesti kolmessa synnytyksessäni. Ei yhtään toimenpidettä vastoin tahtoani. Olin toki hyvin opiskellut synnytyksen kulun. Ehkä suunniteltu sektio sopii niille, joita oma kroppa ei niin paljon kiinnosta.

No ei noista jäänyt juuri mitään jälkiä. Ehkä joillekin jää. Minulle oli tärkeää tietää tarkka aika, päivä jolloin lapsi syntyy, sekä vaihe vaiheelta, miten.

Vierailija
10/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut niin kiitollinen, ettei minulle sitä tehty vaikka jo sillä uhkailtiinkin. Että jos ei vauva synny seuraavan supistuksen aikana niin leikataan. Ponnistin sitten niin paljon kun ikinä pystyin ja vältyin epparilta. Vain pari pientä tikkiä sain ja kipuja ei ollut juuri lainkaan synnytyksen jälkeen. 

Onhan se tosi luonnoton haava eikä pitäisi tehdä kuin pakkotilanteessa, ei rutiinitoimenpiteenä.

Vierailija
11/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut niin kiitollinen, ettei minulle sitä tehty vaikka jo sillä uhkailtiinkin. Että jos ei vauva synny seuraavan supistuksen aikana niin leikataan. Ponnistin sitten niin paljon kun ikinä pystyin ja vältyin epparilta. Vain pari pientä tikkiä sain ja kipuja ei ollut juuri lainkaan synnytyksen jälkeen. 

Onhan se tosi luonnoton haava eikä pitäisi tehdä kuin pakkotilanteessa, ei rutiinitoimenpiteenä.

Iljettävää syyllistämistä ja kiristämistä. Varmasti äitiä myös syyllistettäisiin, mikäli lapsi vammautuisi tai kuolisi. Syyllistämiseltä ja haukkumiselta välttyy, kun valitsee suunnitellun sektion.

Vierailija
12/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mulla oli jo ennen synnytyksiä niin väljät paikat, että nelikiloinenkin vauva solahti helposti ulos ilman minkäänlaisia repeämiä tai toimenpiteitä.

Vierailija
13/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei noista jäänyt juuri mitään jälkiä. Ehkä joillekin jää. Minulle oli tärkeää tietää tarkka aika, päivä jolloin lapsi syntyy, sekä vaihe vaiheelta, miten.

Tuota juuri tarkoitin. Jos oma kroppa kiinnostaakin, niin jostakin visuaalisten jälkien näkökulmasta. Itseäni kiinnosti kokea, kuinka kroppa toimii synnytyksessä. 

Vierailija
14/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin aina, että se on episiotomia. seuraavan lapsen jälkeen arpi on taas ok. kokemuksella.

Vierailija
15/15 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota juuri tarkoitin. Jos oma kroppa kiinnostaakin, niin jostakin visuaalisten jälkien näkökulmasta. Itseäni kiinnosti kokea, kuinka kroppa toimii synnytyksessä. 

Minä en halunnut, että kropaltani alkaisi joku vieras ihminen vaatimaan jotain. En siedä mitään käskytystä tai komentamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi