Juhlitteko joulua jo huomenna vai varsinaisena joulupäivänä?
Meillä on huominen vielä arkipäivä, minä olen töissä. Mies tekee jouluvalmistelut, ja joulupäivänä sitten tulee sukua ja ystäviä jouluaterialke. Lapset saavat lahjansa joulupäivän aamuna.
Moni pitää tätä outona, joulua kuulemma pitää viettää nimenomaan aattona. Ja miksi näin?
Kommentit (33)
En juhli huomenna enkä ylihuomenna.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta kuinka muut viettävät joulua, kaikkein vähiten teidän joulupäivänne, ap.
all sprite
Vierailija kirjoitti:
Sivistymättömille junttipakanoille on aina yllätys, että miksi juhlitaan aattona eikä varsinaisena juhlapäivänä.
Jos te olisitte hurskaita Raamattua lukeneita ihmisiä, niin tietäisitte, että sapatti alkaa aattona auringon laskiessa.
Vaikka kirkko niin väittää ja vähän muutkin, niin koko joulua ei edes mainita koko Raamatussa, koska se on tullut vasta muutama sata myöhemmin jKr. kristikunnan juhlaksi. Voi siis hurskastella tai vaikka porastella jouluna.
Aattona on se päivä, loput sitten menee sinä jatkeena ja joulu on käytännössä jo ohi.
Lapsille lahjat on se tärkein ja ne avataan aattona. Sit se lopahtaakin jo se into.
Vierailija kirjoitti:
Ääliöt on jo monta päivää toitottaneethyvää joulua.
Tässäpä teille pikku vinkki: SE JOULU ON 25.12.
Joulunaika alkaa kylläkin jo adventista. Ja joulunvietto alkaa jouluaattona 24.12. Tässä maassa se on se varsinainen juhlapäivä. Ja joulunaika päättyy virallisesti vasta Loppiaisena 6.1.
Jos te olisitte hurskaita Raamattua lukeneita ihmisiä, niin tietäisitte, että
...ns. Jumalan juhlatkin alkavat aina jo varsinaisen juhlan aattona.
Vierailija kirjoitti:
En ole päättänyt vielä. Olen menossa ehkä vanhemmilleni syömään, mutta on vielä auki menenkö huomenna vai joulupäivänä. Ehkä vasta tapanina.
Törkeää käytöstä! He joutuvat olemaan valmiustilassa vuoksesi, jouluna! Etkä edes ehkä mene ollenkaan! Hyi, tuollaista kaveria en pitäisi yhtään hetkeä.
Mikä helvetin aattohullu tänne nyt on pesiytynyt jankuttamaan?
Meillä juhlitaan aatosta tapaninpäivään. Kenelle joulu on vain yhden päivän juhla?
Joulu tulla jollottaa, vietetään sitä sitten tai ei. Silloin kun meitä vielä oli monta, aloitimme joulun vieton joulurauhan julistuksesta ja haudoilla käymisestä. Nyt olen yksin ja juhlin niin kuin mieleen tulee. Haudoille en mene, koska liikun huonosti.
Suomessa on tapana juhlia eri juhlia jo aattona. Joulu, vappu, juhannus..
Minulle joulu on jouluaatto. Joulupäivänä rentoudun. Jouluaatto- ateria tuo minulle joulun. Jokainen voi viettää miten haluaa. Onhan monissa maissa joulupäivä varsinainen joulu.
Suomessa on aina aatot niitä isompia juhlapäiviä, jolloin yleensä juhlitaan, niin jouluaatto, vapunaatto kuin juhannusaattokin. Mutta tapansa kullakin. Maailmallakin 1. joulupäivä on se varsinainen juhlapäivä.
Minulla varsinainen joulu on jo ohi 25.12. Joulu alkoi minulla jo tänään aatonaattona jouluruoan nauttimisella, juuri sain pöperöt syötyä. Ja aattona sitten syön oikein kunnolla, parikin kertaa, puolesta päivästä alkaen. Ja katselen jouluohjelmia ym. Kun asuu yksin, voi tehdä niin kuin lystättää.