Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko graavilohta tehdä pakastetusta lohesta/kirjolohesta?

Vierailija
21.12.2025 |

Pakastimessa olisi lohifile. En muista onko kirjolohta vai mitä lohta. Mutta voiko siitä tehdä graavilohta? Ja miten? Voiko suolat ja sokerit laittaa jäiseen kalaan, ja otanko sen samalla jääkaappiin? Onnistuuko, ja ehtiikö valmiiksi jouluaatoksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sulatus, sit suolaus.

Vierailija
2/6 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Sulaneeseen kalaan suola ja ehtii aatoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama

Ehtiikö aatoksi, jos ottaa huomenna pois pakasteesta ja laittaa illalla graavaukseen?

Vierailija
4/6 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa kattoo ohjeita netistä kauan se graavaantuu, ehtiikö pakastekalasta tehdä. Tai tuleeko tuorekalasta parempaa yms. Mun puoliso hoitaa ja tekee kalat. Mun ei tartte päätä vaivata asian suhteen. Tekee tai on tekemättä. Hän haluaa kalaa joulupöytään, niin hommaa sen miten haluaa. Hän taas ei halua porkkana ja lanttulaatikoita,niin minä joko ostan valmiina tai teen itse. Hänen ei tartte murehtia niistä. 

Vierailija
5/6 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavaus tehdään tuoreeseen kalaan kai se pakastettuunkin onnistuu, mutta kalan tulee olla kyllä sula. Graavaus kestää vähintään vuorokauden, usein pari päivää ettei pinnasta vain tule suolainen muun kalan ollessa suolaton. 

Itse tekisin jäisestä kalasta uunilohta

Ohjeita löytyy netistä.

Vierailija
6/6 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama

Ehtiikö aatoksi, jos ottaa huomenna pois pakasteesta ja laittaa illalla graavaukseen?

1) Pitää olla kunnolla sulanut

2) Riippuu lohen koosta, kannattaa varata pari vuorokautta suolautumiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi