Ultrasta tamperelaisille
Heissan!
Onko nykyisin vain 1 ultra raskauden aikana? Saako valita itse vai miten? Jos np-ultra, mille viikolle sen laittavat ja katsotaanko siinä jo rakenteitakin sitten samalla?
Oletteko käyneet yksityisellä esim. alkuraskauden ultrassa, jos niin missä/kenellä ja mitä maksoi? TErveystalolla sanottiin, että 145 euroa - minusta se on aivan järjetön hinta alkuraskauden ultrasta!
Kommentit (14)
keskusäitiysnlassa (Pyynikillä) vai tehtiinkö toinen omassa nlassa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, koska on aika hassua, jos annetaan toinenkin ultra-aika tonne keskusäitiysneuvolaan ilman mitään syytä. Mutta hyvä juttu sulle! Tsemppiä loppuraskauteen! :)
t. tosca ja sintti rv 11+0
Höh, pitää varmaan kysellä itse th:lta. Oishan se kiva säästää se raha, joka muuten menis yksityiselle.
Sielä katsottiin myös rakenteita mutta vauva olikin yli viikon pienempi kun kuukautisista laskettuna niin eipä nähneetkään rakenteita hyvin joten sain ajan erilliseen rakenneultraan. Sieltä vielä sain uuden ajan toiseen rakenneultraan kun vauva ei suostunut kääntymään suotuisalla tavalla että olisi näkynyt kaikki halutut sydämmen rakenteet. Eli kyllä keskusäitiys neuvolaan luoten että tutkivat vauvat niin hyvin että mahdolliset ongelmat selviää jos niitä on.
Tuntui ainakin siltä että jos jotaikin epäselvää jää niin uuden ajan saa varmasti että asiat saadaan selvitettyä. Pitkään kyllä täti yritti saada vauva vaihtamaan saentoa " tökki" mahaa ja minä kääntyilin pedillä ym. mutta eipä suostunut liikkumaan.
Molemmat ultrat tehtiin Satamakadulla. Kuulin vasta jälkikäteen täältä palstalta, että yleensä on vain yksi ultra/odotus.
Jansku
Niin siis tuolla Satamakadulla tarkoitan sitä keskusäitiysneuvolaa.
Jansku
Moi, mä oon käynyt kolmessa ultrassa tuolla keskusäitiysneuvolassa. Kävin alkuraskauden ultrassa, jonne pääsin edellisen hiukan " huonosti" menneen synnytyksen vuoksi ja sit oon käyny np- ja rakenneultrassa. Mitään häikkää ei missään ultrassa oo ollu, joten sen vuoksi ei oo laitettu uuteen ultraan.
Oon kuullu, että aika herkästi laittavat toiseenkin ultraan np-ultran jälkeen. Kauhee harmi kun tuntuu jotenkin, että siellä saa ihan eriarvoista kohtelua riippuen ultraajasta ja ultraajan tuulestakin...
Hyvä, jos ovat siirtymässä takaisin kahteen ultraan kaikille!
KP rv 33+2
Sillon pääsee varmimmin rakenneultraankin. Molemmista raskauksista oon päässy kahteen ultraan ja ekassa vielä koon takia kolmanteenkin.
Luru rv22+4
... että harvoin np-ultrassa näkyvät kaikki rakenteet selvästi, joten todennäköisesti jos valitsee np-ultran, saa myös rakenneultran keskusneuvolassa (neuvolantäti sanoi prosentinkin, joka oli korkea, mutta en sitä nyt muista). Eivät sitä kuitenkaan siis pysty lupaamaan etukäteen (koska periaatteessa kaupunki tarjoaa vain yhden ultran, vaikka käytäntö sitten onki toinen), mutta ainakin itse sain myös rakenneultran, jonne olen menossa muutaman viikon päästä. Molemmat ultrat olivat siis keskusneuvolassa, jossa on myös 4D.
Berry3
Neuvolassa sanottiin vuoden alussa, että saamme yhden ultran. Ja kun menimme np-ultraan sieltä heti annettiin aika rakenneultraan, joka on vielä tulossa. Olimme päättäneet mennä rakenneultraan yksityisesti jos siltä tuntuu. Meille hoitaja selitti keskusäityisneuvolassa, että nämä perusultrat tekee terveydenhoitaja ja jos jotain löytyy niin sitten lääkäri tarkastaa. Ilmeisesti paremmilla laitteilla. Näin siis meille selitettiin perusultrat (2 kpl) kaikille ja sitten jos poikkeavuuksia löytyy sitten pääsee lääkäreiden syyniin.
Kävimme alkuraskaudesta Tuukka Tarkkilalla Koskiklinikalla ja oli sitten miellyttävä kokemus. Sai rahoille vastinetta ihan todella.
Ja onnellista odotusta...huomenna menen ultraan Koskiklinikalle - jännittää...
Saa kai itse valita ottaako np- vai rakenneultran. Itse sain np-ultra-ajan rv 13+0. Alkuraskauden ultrassa kävin Tampereen gynekologi- ja urologiskeskuksessa (Keskustorilla), ja Kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi jäi n. 60 euroa.
Virallisesti ultrauksia on tosiaan vain yksi kaupungin puolesta mutta en tiedä kävikö mulla hyvä tuuri, kun sain ilman erillistä kyselyä kaksi, rv:t 12 ja 22. Nyt vielä sain kolmannen, kun vauva on isokokoinen. Taitaa siis olla neuvolasta kiinni...
Kävin yksityisellä ultrassa Koskiklinikalla ja siellä alkuraskauden ultra maksoi Kela-korvausten jälkeen n.80 euroa. Ultraaja oli Tuukka Tarkkila (entinen TAYSin johtava synnytyslääkäri), jota olen ennenkin täällä ylistänyt ja suosittelen aina vaan! Ihana lääkäri, valtavan asiantunteva ja vastaili kärsivällisesti kaikkiin kysymyksiin. Saimme häneltä valtavasti tietoa ja todella hyvän mielen!
Onnea odotukseen!
Jansku rv.37+2
Sen saat itse valita ja tuossa np-ultrassa aika on yleensä vasta tuonne +12 viikoille, koska katsovat rakenteet samalla.
Jos vauva on kovin laiska liikkumaan, eivät saa kunnolla jotain mittaa pääsee erilliseen rakenneultraan vielä ilmaiseksi.
Itse kehun myös Koskiklinikkaa, jos yksityiselle haluat mennä.
Minä kävin sekä esikoisesta, että tästä kakkosesta alkuraskauden ultrassa Lars Wichmannilla, todella ihana lääkäri. Hän tekee vain alkuraskaudenultria.
Esikoisesta käytiin myös 37. viikolla kokoarviossa Koskiklinikalla ja lääkärinä oli Tayssin Proffa, Pertti Kirkinen, hänkin ansaitsee erittäin suret suositukseni :)
Nuo yksityisellä käydyt ultrat maksoivat kelan korvauksien jälkeen n. 70 euroa.
Kokemusta myös tuosta urologi-gynegologi keskuksesta, enkä minä ainakaan tykännyt meille osuneesta lääkäristä ( ei muuta vikaa kuin todella nuivan oloinen ) Nimeä en nyt viitsi mainita. Jos sinne menet niin kerron sitten vasta :)
OP rv 37+6 ja " Iivari" 1v7kk
lipsahti :)
Niin nythän aletaan siirtymään takasin siihen 2 ultraa vähintään ja mulle sanottiin neuvolassa et alkaa kai jo suurin osa saamaan sen kaks.. riippuu kai jonkun verran np ultran tekijästäkin. Mutta siis tostahan tuli se laki et pitää olla oliks se nyt sit 2010 v mennessä kaikilla ainaki kaks ultraa.. joten 2 ultraa on jo mahollista..