*** LOKAKUISET MA-TI*******
Kommentit (20)
Täällä sitä ollaan kevätflunssan kourissa oltu jo viikko.
Meillä oli np-ultra vihdoin ja viimein viime perjantaina. Oli ihanaa nähdä, että siellä se meidän " henu" istu jalat ristissä ja heilutti meille molempia käsiään. Kaikki oli kunnossa; niskapoimu 1,2mm ja laskettuaika siirtyi eli ollaan edellä, tänään täynnä 14rv. Eli laskettuaika olis 23.10. Se on silti niin vähän, että vanha aika pätee. Seuraava ultra on sitten vasta juhannusviikolla, nyt tuntuu tosi pitkältä odottaa.
Neuvolalääkäri oli kans viime viikolla ja mulle on tullu 5 viikossa painoa lisää 2,4kg. Nyt kyllä on tasaantunu toi ruokahalu, ei tee kokoajan mieli syödä ja jotain ja pahoinvoinnit on loppunu. Väsymys on silti kova kokoajan.
Kertokaapa seuraavaksi mulle mitä mieltä vauvavakuutuksista, kannattaako ottaa ja sen sellasta ?
Terveisin Keno100 ja " henu"
RV14
LIIKKEISTÄ: Olen ihan varma että jo viikko pari sitten tunsin liikkeitä, mutta nyt ne ovat tyystin kadonneet. Ultrassa viikko sitten kätilö kysyi onko kohtuni taaksepäin kallellaan, mistä olin ihan äimänä kun ei esikoisen odotuksessa moisesta mitään puhuttu. Kaksi päivää sen jälkeen ei neuvolassa löydetty Monnin sydänääniä ollenkaan, vaikka niitä etsittiin pitkään ja huolella (kunnes laitteesta loppui patterit). Onneksi neuvolassakin on ultra, niin katsottiin sillä sitten että kyydissä on... No kuitenkin, terkka sitten epäili myös että kohtu olisi kallistunut taaksepäin, ja siksi ei kuultu ääniä. Olenkin nyt käynyt miettimään onko tuo kohtu voinut nyt tämän raskauden aikana kasvaa taaksepäin? Jos tuo uusi asento selittäisi tuon liikkeiden katoamisenkin? Mene ja tiedä, täyttä spekulointia...
VAKUUTUKSESTA: Me otettiin esikolle vauvavakuutus (olikohan se 3kk ennen LA:ta), ja otetaan varmasti tällekin tulokkaalle. Kallishan se on, niin kuin kaikki lasten vakuutukset, mutta vielä kalliimmaksi tulee jos vauvalla on syntyessään mitään " häikkää" eikä sitä vakuutusta ole. Voi olla vaikea saada vakuutusta enää lapsen synnyttyä, tai ainakaan se ei korvaa mitään jo havaittua vikaa (kuten kävi kummipoikani tapauksessa, hänellä oli liian kireä kielijänne ja joku muu pieni vika, ja tosi kalliiksi tuli). Ei me ehkä itse oltaisi tajuttu koko vakuutusta ottaa, mutta äitini on niin hysteerinen koko homman kanssa että vakuututtiin sitten itsekin... ;) Meidän kaikki vakuutukset on Tapiolassa, en tiedä onko se mikään paras paikka mutta ollaan oltu ihan tyytyväisiä.
( . ) Melko menevät unet ovat palanneet seurakseni, muistan nähneeni näitä esikoista odottaessakin. Erityisesti aamuyöstä uneksin olevani ties mikä toimintasankari pommien ja liekinheitinten seassa pelastamassa maailmaa (tai ainakin hyviä ihmisiä)... Jännittävää on myös se, etten ole oma itseni vaan yleensä joku hehkeä blondi (todellisuudessa olen siis vähemmän hehkeä brunetti). Muistelin kyllä että nämä unet alkaisivat vasta vähän myöhemmillä viikoilla, mutta tässä raskaudessa kaikki on edennyt vähän nopeammin muutenkin...
Suhni & Monni (14+4 kai)
LIIKKEET: mieki niitä oon jo joitakin viikkoja tuntenu aina sillontällön, mutta nyt on menny varmaan viikko, ettei oo tuntunu mitään. Voisiko olla, että lapsivettä on vaikka nyt niin paljon, ettei liikkeitä enää niin hyvin tunnekaan kunnes sitten taas kun vauva on riittävän iso möyryämään tuolla enempi?
VAKUUTUS: esikoiselle otettiin Tapiolasta 3 kk ennen laskettua aikaa vauvavakuutus, samoin aiotaan tehdä nytteki. Esikoinen syntyi ennenaikaisena, joten siihen on riski tässäkin raskaudessa. Onneksi esikolle ei tuosta ennenaikaisuudesta seurannut mitään sairauksia tai muita jatko-operointeja, joten vakuutus sinällään oli " turha" . Mutta koskaan kun ei tiedä, niin halutaan kuitenkin varautua vähän huonommankin kohtalon varalle.
Tapiolaan ollaa oltu ihan tyytyväisiä, kuitteja voi kerätä vuoden ajan, jos haluaa, jolloin omavastuu maksetaan vain kerran vaikka korvattavia tapahtumia olisi useampia. Tapiola edellyttää kotivakuutuksen ottamista heiltä, jos tuon lapsivakuutuksen haluaa. Me päätettiin sitten saman tien siirtää kaikki vakuutukset sinne, ni saadaa hyvät s-bonuksetki. ;D
Jep, taidan ryhtyä töihin. MOI!
sapa ja emmi 15+4
Pitkästä aikaa taas minäkin kirjoittelen. Pitää nyt ryhdistäytyä, kun on päässyt eroon siitä kamalasta pahoinvoinnista... Nyt on oikein energinen olo ja väsymyskin on kadonnut jonnekin. Tämä on varmaan taas tyyntä myrskyn edellä....
Mullekin menee ihan normaalit housut jalkaan, mutta se johtuu varmaan siitä, että niissä on vyötärö aika matalalla. Eilen huomasi ensimmäinen ulkopuolinen, että meille tulee vauva : ) Eli kyllä se massu on näköjään vähän kasvanut.
Meillä on kahdella lapsella vakuutukset, mutta nyt kun tulee kaksi vauvaa, niin kustannukset ovat kerralla aika isot. Lisäksi kun kaikkia tavaroita joudutaan hankkimaan kaksin kappalein ja uudet vaunutkin on hankittava. Mä pistänkin mun viime syksynä ostetut Teutonia Funit myyntiin kesällä, kun ei me niillä sitten enää mitään tehdä. Ostan samanlaiset Teutoniat, mutta tuplaversiona. Että jos jotakin kiinnostaa nuo vaunut, niin nykäiskää hihasta : )
Rsna 16+4
Viikonloppuna ei oikein jaksanut mitään kirjoitella, kun taas väsymys meinasi painaa päälle. Juu ei ole vielä tietoakaan vauvan liikkeistä täälläkään, kun viimeistn joukossa tuo la on. Vauvan arvikkeiden ostelun ajattelin jättää tuonne loppukesälle varmaan, jos ei nyt jotain erikoista satu vastaan tulemaan.
Ajateltiin miehen kanssa, että pitäisikö sitä ottaa vielä äkki lähtö etelän lämpöön, että pääsisi vähän irti tästä arjesta. Lomaa ei ole tullut pidettyä kohta kahteen vuoteen ja nyt olisin sen tarpeessa. Eikä ensi talvena taida viitsiä lähteä pienen lapsen kanssa oikein minnekään, niin nyt alkaisi olla viimeiset mahikset seuraavaan vuoteen häippästä maisemista. Ajatuskin jo rentouttaa =)
Omaan napaan ei paljon kuulu. Rauhallista vatsan kasvua vain.
4d- ultraan mennään varmaan, kun meilläkään ei enää muita ultria tule.
Mutta eipä muuta.
Pepiliina 13+2
En oo saanu aikaseksi että olisin kirjotellu, kyllä aina välillä käyny lueskelemas, mutta juuri kuten tuolla sanottiinkin itsekin olen lokakuun lopulle menijä, niin nyt vasta iloitsen että km ei ole enää nii todennäköistä..
Mulla mennyt iha neutraalisti, maha senku turpoo..niinku koko täti muutenki,no annetaan turvota. Tiedän että mulla on hyvä itsekuri sitten kun alan laihuttaa, ni laihutetaan sit kunnolla kunhan vauva on syntyny ja nautin nyt kaikesta.
Pakko kysyä että onko kellään ollu vastaavanlaisia kokemuksia???? :
Sain eilen jonku ihan kauheen itkukohtauksen, hyperventiloin ja itkin melkein huutaen,sain paniikin kun mies soitti töistä että lähtee nyt sitten kotiin ajamaan. Odotin tunnin (jonka aikana soitin useasti, ilman vastausta) eikä miestä näy..sain paniikin että jos on joutunut kolariin ja kuollu ja siitä kaikki itku ja hysteria alkoi..
Puolentoista tunnin päästä mies soittaa että pomo oli juossut perään että pitikin jäädä ylitöihin, että näin.
En yleensä stressaa tällaisesta, koska tiedän etä miehellä on aika venyvä työaika ja usein on ylitöitä, kuten itsellänikin. Olenko siis seonnut lopullisesti vai vaikuttavatko hormonit, tms. näin?
jasminmaria 13+2
väistyyköhän tää väsymys koskaan?? ei mua niiku nukuta, mut silmiä väsyttää ja kehoa laiskottaa, on siis täysin vetämätön olo!!
VAKUUTUKSISTA: esikoiselle otettiin vakuutus 2kk ennen syntymään, kallishan se oli ja esikoisen kohdalla on ollut kyllä ihan turha, ei ole esikko 2v aikana sairastellut kun pari flunssaa ja yhden mahataudin.. mutta tälle uudelle tulokkaalle otetaan kuitenkin kans tuo vakuutus, koskaan kun ei tiedä mitä sattuu!
LIIKKEET: tuntuu selvästi ja olin tuntevinani jo muutamaan otteeseen ne mahan päältäkin vaimeina (voi kyllä olla mielikuvituksen tuotetta), mutta tosiaa varsinki iltaisin masuasukki tuntuu viettävän erityisen vilkasta elämää tuolla omassa yksiössään..
pariviikon päästä olis rakenneultra.. masu ei viel oo kasvanu kovinkaan, eli omilla vaatteilla mennään edelleen, paino ei ole noussut, eikä kukaan vielä ole huomannut raskautta, muutamalle on kerrottiin nyt raskaudesta ja kukaan ei ottanut uskoakseen että odotetaan toista.. nyt pitäisi saada vaan tuo suklaan ja suolaisen himo kuriin.. mulla on siis aivan järettömän huono itsekuri.. jos päätän että nyt en syö olkoon nyt vaikka sitten suklaata, niin yhtäkkiä tajuan istuvani melkein kokonaan syöty suklaalevy kädessä ja nuoleskelen suunpieliä... sorrun siis ihan huomaamatta.. en muista enää 1min päätöksen teon jälkeen että en aikonut syödä sitä tai tätä.. heh..
ja himo on iskenyt roskaruokaan, voisin siis mättää nassukkaani pitsaa ja grilliruokaa vaikka joka päivä..
piipii rv 16+3
Jasminmarialle...ne on ne hormonit!! Tai ainakin kovasti toivon niin. Täälläkin on meinaa juuri tuollaista koettu, joten ei kai sitä voi syyttää muita kuin niitä himputin hormoneja:)
Muo kanssa ihmetyttää vauvan liikkeet tai oikeestaan liikkumattomuus. Totuin jo kahdessa edellisessä raskaudessa, että vauvat liikkuivat tosi paljon. Taitaa istukan paikkakin tähän vaikuttaa. Edellisissä raskauksissa istukka oli takana ja nyt edessä. Tiedä sitä! Pakko vaan toivoo, että vauvalla on kaikki hyvin!
No ei muuta tällä kertaa! Aurinkokin alkoi just mukavasti paistaa...
poikienäiti74 & Nuppuliini (17+3)
Taas on pikkukakkosen aika= mamin nettiaaika. Tultiin just esikon kanssa pyöräilemästä, lähdettiin samantien kun töistä tulin kotiin.
VAKUUTUKSISTA aiotaan ottaa, esikoisesta otettiin ennen vauvan syntymää ja ollut kultaakin kalliimpi. Appivanhemmat on luvanneet taas maksaa ensimmäisen vuoden.
VÄSYTTÄÄ vaan. ei tää lopu ikinä varmaan. Nukuin taas toissailtana 3h päikkärit ennen yöunia eikä tee edes tiukkaa.
Viikon päästä olisi neuvola vihdoin. Ei sinänsä mitään hätää kun voin kotidopplerilla kuunnella että vauva on hengissä ja liikkeitäkin tuntuu mutta olisihan se kiva saada jo se rakenneultraaikakin. Ilmoittauduin myös 4D ultra jonoon kun niillä ei ollu antaa vielä toukokuuta pidemmälle aikoja ja ajattelin kesäkuuta. Halutaan tietää se sukupuoli ja esikoisesta käytiin 3d:ssä ja se oli tosi ihana kokemus. Se ultrakuva on kehyksissäkin ja täysin syntyi samannäköisenä.
Varattiin sitten tänä aamuna matka Thaimaaseen ensi keväälle. Otin selvää että alle puoli vuotiaan kanssa voi lähteä koska saa kuulemma noin 33kk iässä ne rokotteet jotka on oltava. Ensin muutettiin suunnitelmat kun tulin raskaaksi ja päätettiin perua matkasuunnitelmat mutta päätettiin nyt kuitenkin lähteä. Meitä lähtee isompi kööri perhettä mukaan.
Pepsi rv 14+4 jos en väärin muista
Laitanpas kans vaihteeksi kuulumisia tänne.
VAKUUTUS: Emme ottaneet aikoinaan esikoisen kanssa vauvavakuutusta, ja onneksi ei otettukaan, koska olisi ollut niiin turha. Esikoinen on ollut terve kun pukki.
Muutenkin en ajatellut ottaa vakuutusta, koska maksan jo verorahojen muodossa tästä terveyssysteemistä ja vaadin sitten myös että se hoitaa meidän vauvan terveyden.
VAUVANVAATTEET: Meillä ei ole vielä mitään valmiina vauvalle. Olen tässä vasta tyhjentämässä huutonetissä meidän työhuonetta (= rompe ja krääsä huonetta) niin että sinne sais mahtumaan vauvan tavarat.
Esikoiseltakaan ei ole mitään tavaroita jäljellä. Mutta en nyt vielä ota mitään paniikkia asiasta, kyllä uskon että ehdin vielä hyvin hommata kaikenlaista.
ÄITYSVAATTEET: En enää ole vähään aikaan pystynyt käyttämään normaaleja vaatteita, kun on maha jo ihan selvästi siinä esillä. Vauvanvaatteiden hankinnan sijaista olen keskittynyt enemmänkin tähän mammavaatteiden hankintaan. Ai niin, ja ostin kyllä jo imetystyynyn, lähinnä sitä varten että saan kasvavan mahani kanss nukuttua.
PAHOINVOINTI: Sekin on taas alkanut, vaikka luulin jo että se olisi lähtenyt. Ja lisäksi on vielä iskenyt närästys :-(
MAHA: näkyy jo ihan selvästi että ei ole mikään läskimaha vaan ihan selkeä vauva maha. Mutta kyllä sen tarvittaessa saa piiloon vielä isojen puseroiden alle. Mutta eipä nyt oo enää tarvetta, kun ollaan kerrottu kaikille (paitsi tuleville isovanhemmille).
VAKUUTUKSISTA: Me otettiin IF:sta se syntymättömän lapsen vakuutus esikoiselle 3 kk ennen laskettu aikaa ja on meillä taas ollut kultaakin kalliimpi. Lapsella alkoi korvakierre viime syksynä. Ollaan rampattu yksityisellä ja saatu erinomaista palvelua omalta lastenlääkäriltä. Jos ei olis vakuutusta olisimme joutuneet viemään pitkien odotusten kera joka kerta vaihtuvalle tk-lääkärille joka ei tod. ole sama kuin oma erikoislääkäri. Sitten korvien putkitus tapahtui saman tien ilman monen kk odotusaikaa ja keuhkokuumeen sairaalamaksut, lääkkeet ym on kaikki korvattu. Ollaan siis oltu tosi tyytyväisiä. Mutta ymmärrän kyllä jos lapsi on terve niin tosi turhauttavaa maksaa. Nyt kun lapsi täytti 2 v vakuutussumma kyllä laski huimasti.
OMA MASU: Ei mitään liikkeitä tunnettavissa. UÄ:ssäkin tyyppi oli tosi rauhallinen. Vähän huolettaa kun kaikki muut täällä puhuu miten villejä ipanoita massussa kelluu.
No nyt muihin hommiin.. moikka
mimmu rv 14+5
Täällä eteläisemmillä leveysasteilla iski hirveä siitepölyallergia, ei ole ennen vaivannut. Kamala olo. Nokka tukossa ja kurkkua kuivaa ja silmiä kirvelee. Sadetta luvattu aikaisintaan viikon päästä. En haluaisi syödä antihistamiineja. Onko kellään allergikoilla VINKKEJÄ, miten aiotte selvitä siitepölykauden yli????
AJL
Pitkästä aikaa täällä. Tänään päivä jolloin ajattelin pomolle kertoa, ei olla muutamaan viikkon tavattu ja ei taideta kevään aikana ehtiä muutoinkaan tapaamaan, joten tänään tehtävä. Kaikki neukkarit vaan koko ajan varattuja...
Mulla helpotti allergiat(siitepölyt,pölypunkki) kun aloin kasvissyöjäksi. Samoin kun kotoa lähti kaikki ylimääräiset tekstiilit mattoja ja verhoja myöten, niin ei ole ollut oireita. Helppo siivota ja pölyä ei ylipäätänsä kerry.
Mutta odotusaikaan...se on sujunut hienosti. Painoa on tullut pari kiloa, mutta kaikki vaatteet vielä menee tiukimpia farkkuja myöten. Meillä on jo huomenna eka synnytysvalmennus ja viikon päästä sairaalaan tutustuminen. Muihin ei sitten ehditäkään.
Kohta ollaan jo puolivälissä ja kolmen viikon päästä on rakenneultrakin takana. Liikkeitä tunnustellaan joka päivä, vielä ei mitään ole kuulunut. Tavaroita on jo rintarepun, vaatteiden, kehdon(sama jossa isi nukkunut 38 v sitten) ja pinnasängyn verran kertynyt. Vaunut ja turvaistuin tulossa pian myös. Eilen tein ekan mallin kestovaipasta, aika helppo ja kivaa. Meidän arvoille kyllä ainoa oikea valinta.
Mukavaa ihanaista odotusta muille!
-Tanja 17+1
Oltiin hotelli reissussa pidennetty viikonloppu. Mukavaa oli.
VAUVAN LIIKKEISTÄ. Onkohan tämä ihan normaalia, kun jostain rv 13+ olen tuntenut vaikeita liikkeitä. Nyt sitten neljään päivään ei ole tuntunut mitään. Vaikka vähän yrittäisi töniä kohtua. Yritän olla panikoimatta vielä, mutta...
Meillä hankinnat vauvalle alkaa olla kasassa. Tai pitää sitten vielä jotain rasvoja, tutteja, jne. ostaa. Käytetyt emmaljungat käytiin torstaina. Niitä vaatteitakin löysin tuolta Tallinnasta. Kaikkia ihania värejä =) Täältä kun yritin käydä ostamassa, niin löytyi vaan niitä iänikuisia harmaita ja valkoisia, saivat jäädä kauppaan. Lennen haalarinkin ostin valmiiksi. Suunnattomasti harmitti, kun esikoisen kokoa ei ollut =(
Jonskuli ja vauveli rv 14+6
-jonskuli- minäkin olen tuntenut jo useamman viikon hentoja liikkeitä. Myös minulla oli yhdessä välissä monen päivän tauko ettei mitään tuntunut. Vieläkään ei päivittäin liikkeitä tunnu ja mahan töniminen ei auta pahemmin. Vauva liikkuu silloin kun itse haluaa. :) Uskoisin siis, että sinulla on kaikki hyvin.
Itselleni ei mitään ihmeellistä. Närästää edelleen usein ja paino on vihdoinkin noussut muutaman sata grammaa. Ehkä torstaina ei th:n tarvitse taas valittaa, että olen laihtunut. Teetä menee nykyään vähintään kuppi päivässä ja suomalaista kurkkua pitää olla aina kaapissa. 9.5 onkin sitten rakenneultra.
belem ja pikkunen rv16+3
vielä mitään, tai tuntuuhan siellä suunnalla paljonkin mutta en voi sanoa että tuntisin mitään vaavin liikahduksia. Pitää vaan yrittää olla kärsivällinen, koska liikkeiden tunteminenhan voi mennä ekassa raskaudessa 20. viikolle asti tai ylikin.
RAKENNEULTRA: Me mennään yksityiselle 31.5., 4d- ultraan. Silloin on viikkoja 21+1. Täällä meillä kunta ei tarjoa rakenneultraa. Maksaa noin 170 euroa.
VAATTEISTA:Uskomatonta kyllä että jollekin menee vielä tiukat farkut jalkaan :o mähän jouduin siirtymään äitiysfarkkuihin 12. viikolla jo. Eikä enää mitään jakoa että mikään normaalivaate menis päälle. Kaikki paidat on 10 cm lyhyitä ja housut taas... no ei mene jalkaan. Ulkovaatteet onneksi menee, esim tuulipuvun housujen vyötärön käännän alas lantiolle ja sillain pystyn niitä pitämään. Samoin salihousut menee ihan hyvin kun jättää ne alas lantiolle. Ostinkin tuossa viime viikolla lisää äitiysvaatetta; farkkuhameen, topin ja siihen päälle pitsisen paidan ja vielä söpön t- paidan. Mulla on tainnut mennä mammavaatteisiin jo reilut 600 euroa. Huh. Mutta pakkohan sitä on jotain pistää päälleen. Mutta näiden ostosten jälkeen pitäisi pärjätä jo aika hyvin ihan loppuun asti. (ennestään siis, farkut, kynähame, 2 tunikaa, 1 pitkähihainen, 1 lyhythihainen ja pari mammatoppia.)
Riza 15+4
Uusia oli taas tullut loppuviikon pinossa mukaan, tervetuloa! :)
Tänne ei kuulu kummia. Mahaa viiltelee jotenki oudosti, etenki eilen ja toissayönäki heräsin useempaa otteeseen ihmeelliseen vihlomiseen. Kai se johtuu tuosta kohdun kasvamisesta..
Rakenneultra on meillä 16.5. viikkoja sillon 18+5 kasassa. Kuulin huhuja että tällä lääkärillä, jolle mennään, olisi 4D-ultra, mutta sen näkee sitten.
Voi kun mie haluaisin kanssa jo vetää mamma-pöksyt jalkaan!!! Mulla on nyt se vaihe, ettei omat enää mahdu, kaupasta löysin YHDET kaksi kokoa norm. suuremmat puuvillahousut, joita voin nyt käyttää. Äitiyshousut on auttamatta vielä aivan liian isoja. :( Ottaa päähän, kun joutuu ostaa niin monia eri vaatekokoja ja -malleja, kun tiiän, etten noita 40-koon housujakaan tuu sitten enää synnytyksen jälkeen käyttämään montaa kuukautta. Miks tää maha ei vois pullahtaa sillee kerralla ulos niin, että sais sitten heti siirtyä äitiysvaatteisiin, kun omat käy pieneks?!?!?!
Tämmöst tänää,
sapa rv 15+3
Piti oikein pari kertaa tarkistaa, että rupeanko varmasti oikeaan pinoon kirjoittamaan. Oma la:ni kun on aivan kuun lopussa, niin teidän muiden jutut on välillä vähän kuin toiselta planeetalta. :)
Minunkin pitäisi ihan tosissaan mammavaatteita mennä ostamaan, en vaan saa aikaiseksi. Onneksi vielä jotain normi-vaatteita saa päälleen kiskottua.
Oma napa: liikkeitä tai sitten ei. Välillä ehkä tuntuu jotain, mutta ei joka päivä. Olo nuhaa lukuunottamatta hyvä.
Uutu 13+
Meillä tuntuu esikoiselta jäävän niin paljon käikkee että tuntuu ettei mitään tarvi ostaa.
Liikkeitä ei ole vielä tuntunut. Kovasti odotetaan kyllä. Esikoisesta tuntui rv 17.
Omat vaatteetkin menevät kaikki vielä päälle ja olo on muutenkin aika normaali. Ainoastaan pyöräillessä tuntuu, että hengästyy nopeammin.
Mutta nyt en ehdi kirjoitella enempää.
Moikka. Mimmu rv 14+4