Kela teki fiksun ratkaisun tukien saajille joulua ajatellen:
Ne, jotka saavat jättää päivärahahakemuksensa ajalla 19.-23.12., saavatkin nyt jättää hakemuksen jo perjantaina 19.12., jolloin rahat ehtivät tilille 23.12. eli juuri ennen joulua. Tuo helpottaa omaakin tilannettani, sillä jos jättäisin hakemuksen lauantaina 20.12. (niin kuin oikeasti pitäisi), niin ke jouluaattona ei raha tilille olisi tullut vaan vasta maanantaina 29.12. joulun jälkeen.
"Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy 19.23.12.2025
ilmoituksen voi palauttaa 19.12.2025
rahat ovat tilillä aikaisintaan 23.12.2025."
https://www.kela.fi/ajankohtaista/hoida-kela-asiat-ajoissa-ennen-joulua…
Kommentit (45)
"Ovat aikaisintaan tileillä." Eli ei välttämättä ole.
Miten ne ehtii käsitellä nuo hakemukset noin nopeasti.🤔
Enpä usko että ehtii käsitellä niin nopeasti
Juu. Mut mites uusvuosi...jos hakupv on torstai 1.1., niin normaalilla viikolla tuki tulee tilille maanantaina, mutta nyt 1 1. on siis pyhä, tuki ei siis tule maanantaina, eikä edes tiistaina sillä se taas on loppiainen eli ei pankkipäivä.
Niin... tässä kohtaa mitään haun aikaistusta ei tule olemaan!
Minulle soitti virkailija tänään. Uhkaili kaikennäköisillä kiristyksillä, ensi vuonna. Jäi surkea olo juuri ennen joulua. Meni koko joulufiilis. Haen töitä, mutta en kelpaa. Ikää 63.
Vierailija kirjoitti:
Autonaattinen tietojen käsittely. Eli on ihan rutiini, ei muutoksia aiempiin hakuihin nähden eli ihmisen ei tarvitse käsitellä asiaa, menee koneellisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Ovat aikaisintaan tileillä." Eli ei välttämättä ole.
No ei kun siihenmenee ylensä viikko.
Menkää saatanat töihin niin ei tarvitse päivien kanssa puljailla
Vierailija kirjoitti:
yPistävät kaikki hyväksytksi ja siten myöhemmn perivät takaisisn.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä merkitystä sillä on saako rahaa nyt vai ensi viikolla, jos kuitenkin saa saman rahan. Eri asia jos puhe on monesta kuukaudesta.
Minä saan tuet 29 päivä. Olen koko vuoden säästänyt kyllä että on minulla joku 2500 euroa säästössä. Joskus vuosia sitten jouluna minulla ei ollut rahaa kun joku 7 euroa ja söin jouluna makarooneja koska kelatuet tuli vasta joulun jälkeen. Sen jälkeen päätin että alan säästämään ihan tammikuusta alkaen joka kuukausi säästän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä merkitystä sillä on saako rahaa nyt vai ensi viikolla, jos kuitenkin saa saman rahan. Eri asia jos puhe on monesta kuukaudesta.
Mikäs siinä jos rahaa on jäljellä vielä ennen seuraavaa maksupäivää.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan tuet 29 päivä. Olen koko vuoden säästänyt kyllä että on minulla joku 2500 euroa säästössä. Joskus vuosia sitten jouluna minulla ei ollut rahaa kun joku 7 euroa ja söin jouluna makarooneja koska kelatuet tuli vasta joulun jälkeen. Sen jälkeen päätin että alan säästämään ihan tammikuusta alkaen joka kuukausi säästän rahaa.
Se onkin fiksua säästää aina vähän että jouluna saa sitten kunnon ruuat.
Minä olen myös pakkosäästänyt 1300 euron eläkkeestäni jo vuosia. Nyt säästössä 17000 e. Tukiin en ole koskaan ollut oikeutettu enkä niitä tarvitsekaan. Asun yksin omistusasunnodda, joka on maksettu vihdoinkin. Olen kyllä melko onnellinen, kun ei tartte ruinata mistään mitään. Aina ei tietenkään ole asiat olleet näin. Tiedän mitä on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuet pitäisi maksaa kuitteja vastaan, jolloin säästäminen olisi mahdotonta. Nythän sinä omin sanoin todistat että tuet ovat aivan liian suuria.
Mulle laittoi viimeksi 5 viikkoa putkeen, kun ilmoitin. Tärkeintä olis saada tämän vuoden tuet tämän vuoden verotukseen, eikä ens vuoden. Ens vuonna mulla on toivon mukaan enemmän tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Ni, sinä et kykenekään ajattelemaan millaisia eroja ihmisten elämissä on.
Nykyisistä tukisummista ei pysty säästämään kuin ne joilla on joku kumppani elämässään ja asumisessaan.
Miten säästää vähän päälle 300 e:n netosta jos sillä on pärjättävä koko kuukausi. Vedelläkö elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuet pitäisi maksaa kuitteja vastaan, jolloin säästäminen olisi mahdotonta. Nythän sinä omin sanoin todistat että tuet ovat aivan liian suuria.
Mä saan ainakin vaan työmarkkinatukea ja asumistukea eli saan säästää niin paljon kuin tahdon. Toki miinukselle menen joka kuukausi näillä tuloilla.
Pointti kuitenkin, että Kelan tuista puhuminen on hämäävää. Toimeentulotuki on ainoa, jota saavat eivät saa säästää ja joiden tilitietoja tarkkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön idea, yllyttäisi ihmisiä kuluttamaan turhaan. Sitten pimeästi myisivät ostoksiaan jossain.
Toivottavasti kaikki joita asia koskee, ovat tietoisia tästä :)