Minkäikäisenä " lapsenpyöreys" katoaa ja lapsesta tulee lihava?
Kommentit (9)
Meidän tytöllä on ja ei mielestäni ole lihava ollenkaan! Ikää 2v4kk. Ja mitat on 90cm ja 13,2kg.
Meidän 2,5v. on hieman lapsenpyöreä: pömppämaha ja pyöreät posket. Sen sijaan selkä, jalat, hartiat, käsivarret on hoikat. Olen nähnyt saman ikäisiä, joilla on makkarat jaloissa kuten vauvoilla ja se on jo lihavuutta. Mutta lihavakin lapsi voi mainosti laihtua tai sitten käy kuten mulle, joka oli laiha pikkulapsi, mutta pyöreä ala-asteella ja edelleen...
televisiossa kehitysmaiden lapsia kun oliva muuten kuin luut ja nahka mutta iso vatsa. Että ei se pömppövatsa aina johdu ylipainosta. En tiedä mistä johtuu näillä kehitysmaan lapsilla, aliravitsemuksestako?
Meillä oli toinen lapsista pienenä pyöreä, ei ollut selvää vatsaa vaan oli jokapuolelta pyöreä. Mutta kouluun lähtiessä oli kuin luut ja nahka, että välillä ihan huolestutti miten laiha oli. Niin muuttuu.
Jostain joskus olen lukenut, että jos lapsi on pullukka vielä 4-vuotiaana niin sitten hän todennäköisesti on aikuisenakin.
Lastenlääkäriliitto sanoo kannassaan, että alle 3 v. ei voi olla lihava, eikä sitä pidä mitenkään hoitaa. Muutenkin lihavuuden hoito lapsella on sitä, että pyritään pitämään paino samana, pituuskasvu hoitaa loput.
Loppu onkin sitten totta eli lapset eivät laihduta, vaan koittavat pitää painon enallaan, jolloin pituuskaskvu korjaa tilanteen. Tai siis vanhemmat koittavat.
jos poika on 10kk 76cm ja 13kg? Tuttavien pojasta on kyse. Poika silti konttii, seisoo ilman tukea yms, todella ketterä.
monet hoikistuu silloin kun alkavat juosta. ja lopuista suurin osa sitten 3-4v hujakoilla.
Mutta 2-v voi olla lapsenpyöreä.