Onko uusi yleistuki perustuslain sallima tuki?
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki poistuu eli käytännössä kaikilta työttömiltä poistuu työttömyyskorvaus sen jälkeen kun hän on ollut työttömänä n. 2 vuotta. Uusi tuki, ns. yleistuki tulee näiden sijalle toukokuussa 2026. Tuki on samansuuruinen kuin aikaisemmat tuet eli 800 e/kk.
Jokainen on kuitenkin maksanut töissä käydessään sekä eläke- että työttömyysvakuutusmaksuja palkastaan koko työhistoriansa ajan.
Yleistuki on tarveharkintainen eli siihen vaikuttaa mm. omaishoidontuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja pääomatulot. Eli et saa yleistukea tai saat sitä vähemmän (jo 800 e/kk on todella pieni summa) jos esimerkiksi saat pääomatuloja tai ove-eläkettä työttömänä.
Miksi oikeastaan maksan työttömyysvakuutusmaksuja tai eläkemaksuja jotka vielä nousevat 2026?
Onko edes laillista EU:n lainsäädännön tai peruslain mukaan tehdä näin?
Niin, viekää vielä tuhkatkin pesästä mutta viekää ne edes laillisesti.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli yleistuessa tulee olemaan samat ehdot kuin nyt on työmarkkinatuessa. Mikä ongelma?
Työmarkkinatuki ei ole tarvehankintainen.
Kyllä on. Lainaus Kelan sivuilta: Kun haet työmarkkinatukea, selvitämme kuitenkin, onko sinulla tarvetta tuelle. Tätä kutsutaan tarveharkinnaksi.
Voit lukea itse lisää.
No sitten myöskään työmarkkinatuki ei ole ollut lainmukainen. Yhtä lailla työmarkkinatukea saavat ovat maksaneet työttömyysvakuutusmaksuja töissä ollessaan vaikka he eivät ole maksaneet työttömyyskassamaksuja saadakseen ansiosidonnaista päivärahaa.
Laitetaanko myös eläke tarvehankintaiseksi, siis siitä että olet maksanut eläkemaksuja?
OVE -eläkettä hehkutettiin juurikin sillä, ettei se vaikuttanut työmarkkinatukeen. Myös töissä on saanut käydä OVE -eläkkeellä ollessaan ja kikkailla verotuksen edullisemmaksi.
Nyt sitten OVE -eläke vaikuttaakin tulevaan yleistukeen ja per....le sitä eläkettä ei voi edes perua.
EPÄREiLUA.
Eiköhän nämä ole mietitty läpi, sinua satakertaisesti viisaammat. Et voi joka asiassa hokea vain perustuslaki sitä, perustuslaki tätä.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän ja työnantajan maksamat työttömyysvakuutusmaksut ovat työllisyysrahastossa. Maksuvelvollisuus perustuu lakiin työttömyysetuuksien rahoituksesta (555/1998).
Joku lainmuutos varmaan tulee mutta tuskin vaikuttaa maksuihin.
Maksaahan suurin osa ihmisistä "turhaan" työttömyysvakuutusmaksuja jos he eivät ole koko työuransa aikana työttömänä.
Mutta jos maksaa työttömyysvakuutusmaksuja niin eikö sen maksun pitäisi korvata muiden vakuutusten tapaan työttömyyden aiheuttama ansionmenetys? En maksa muitakaan vakuutuksia jos ne ovat tarvehankintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä ole mietitty läpi, sinua satakertaisesti viisaammat. Et voi joka asiassa hokea vain perustuslaki sitä, perustuslaki tätä.
Olet oikeassa. Laitan asian eteenpäin EU:lle.
Hankkeen pani alulle Sanna Marinin (sd.) hallitus vuonna 2020 ja asetti uudistusta valmistelemaan parlamentaarisen sosiaaliturvakomitean.
-Kansanuutiset
Vierailija kirjoitti:
Hankkeen pani alulle Sanna Marinin (sd.) hallitus vuonna 2020 ja asetti uudistusta valmistelemaan parlamentaarisen sosiaaliturvakomitean.
-Kansanuutiset
Ai niin, en muistanut.
Miksi tuota ei tehty jo aiemmin, kun tuo on kumminkin paras järjestelmä. Luulin kyll5 että se olisi ollut Persujen suunnittelema, siksi tein aloituksenkin.
AP.
Yleistuki ei ole ristiriidassa perustuslain kanssa. Yleistukea vastaan pitää tulevaisuudessa tehdä myös työtä.
Vierailija kirjoitti:
Amerikan malli, oidä huoli itse itsestäsi.
Joo m. muuttajat jo harrastaa tätä. Pyörittävät Suomen harmaata taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Aika nopeasti tippuu työttömyysetuuksien heikennyksen myötä ansiopäivärahalta peruspäivärahalle.
Nopeasti tippuu ansiosidonnaisen kanssa toimeentulotuelle vaikka olisi tienannut aiemmin 3 000 euroa kuukaudessa. Tää on mun mielestä huutava vääryys, suurempi vääryys kuin tuo yleistuki, joka ei muuta juuri mitään. Omaisuus tai puolison tulot ei siihen vaikuta vaikka trollit jaksavat sillä pelotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika nopeasti tippuu työttömyysetuuksien heikennyksen myötä ansiopäivärahalta peruspäivärahalle.
Nopeasti tippuu ansiosidonnaisen kanssa toimeentulotuelle vaikka olisi tienannut aiemmin 3 000 euroa kuukaudessa. Tää on mun mielestä huutava vääryys, suurempi vääryys kuin tuo yleistuki, joka ei muuta juuri mitään. Omaisuus tai puolison tulot ei siihen vaikuta vaikka trollit jaksavat sillä pelotella.
Tässä on tippunut näemmä joku kärryiltä, ansiosidonnaiselta joutuu työmarkkinatuelle, tavalliselle palkansaajalle toimeentulotuki ei tule kyseeseen, on sen verran säästöjä jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tippunut näemmä joku kärryiltä, ansiosidonnaiselta joutuu työmarkkinatuelle, tavalliselle palkansaajalle toimeentulotuki ei tule kyseeseen, on sen verran säästöjä jokaisella.
Ei mulla ainakaan ole enää säästöjä. Ne loppuivat puolen vuoden työttömyyden ja sitä edeltäneen 300 päivän sairausloman aikana. Joudun siis hakemaan toimeentulotukea ansiosidonnaisen ja asumistuen päälle. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kansanuutiset
Ai niin, en muistanut.
Miksi tuota ei tehty jo aiemmin, kun tuo on kumminkin paras järjestelmä. Luulin kyll5 että se olisi ollut Persujen suunnittelema, siksi tein aloituksenkin.
AP.
Ei tuo AP. ole ap. Eikä tämä asia minua koske mutta huomaan vaan palkkakuitista että maksan aika paljon työttömyysvakuutusmaksua, työttömyyskassamaksua ja eläkemaksua. Ja POKS -jos jään työttömäksi niin niin ei mene kuin vähän yli vuosi niin joudun yleistuelle jota en edes saa alle 500 euron pääomatulojen vuoksi täysimääräisesti. Eli olen maksanut työttömyysvakuutusmaksuja ja työttömyyskassamaksuja lähes TURHAAN 40 vuotta. Varmaan sama eläkkeen kanssa, eikähän tämä hallitus muuta eläkkeenkin tarvesidonnaiseksi. Siksi mietin onko tuo ihan laillista vedätystä, ainakaan tuo ei ole mikään VAKUUTUS sanan varsinaisessa merkityksessä. Muuttakoot sitten nimen ettei tule enempää vedätystä.
Ne rahat on mennyt ulkomaille ja ulkomaalaisiin 🤷
Vierailija kirjoitti:
-Kansanuutiset
Ehkä niin mutta nyky-hallitus leikkasi ansiosidonnaista työömyyskorvausta niin ajallisesti kuin määrällisestikin ja vielä lakkautti asumistuen omistusasujilta.
Vierailija kirjoitti:
Yleistuki ei ole ristiriidassa perustuslain kanssa. Yleistukea vastaan pitää tulevaisuudessa tehdä myös työtä.
Yleistuen tarveharkinta on ristiriidassa jo maksettujen työttämyysvakuutusten ja työttömyyskassamaksujen kanssa. Eli ei hyödytä maksaa ko. maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole enää säästöjä. Ne loppuivat puolen vuoden työttömyyden ja sitä edeltäneen
Saa hakea mutta ei se yllä, sehän on laskettu tarkkaan että mahtuu niihin nykyisen työmarkkinatuen rajoihin. Samansuuruinen on toimeentulotuki ja työmarkkinatuki, laskutapa erilainen. Harkinnanvaraista mahdollisesti.
Amerikan malli, oidä huoli itse itsestäsi.