Kissanomistajille kysymyksiä kissan hiekkalaatikosta
Millainen hiekkalaatikko teillä on kissoille? Mitä hiekkaa? Millä tuon laatikon saa pysymään niin, että se ei haise? Meillä nimittäin se haisee koko ajan. Millä saa estettyä sen, että tuota hiekkaa ei kulkeutudu joka paikkaan?
Kommentit (46)
Sellainen erikoismatto eteen johon hiekka jää, saa eläinkaupoista. Päivittäin puhdistetun laatikon ei kuulu haista, onko kissa terve eikä esim.pissatulehdusta?
Vierailija kirjoitti:
Valitettava totuus on, jotta kun kissa vääntää tortut laatikkoon, niin kyllä se hetken aikaa haisee. Olkoon mikä tahansa laatikko tai hiekka.
Jollei sitä siedä, niin ei sitä kissaa oikeen voi pitää.
Totta ja meillä kaikki ei peitä. Kolme kissaa on.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen erikoismatto eteen johon hiekka jää, saa eläinkaupoista. Päivittäin puhdistetun laatikon ei kuulu haista, onko kissa terve eikä esim.pissatulehdusta?
Ihan terve, rokotettu ja madotettu pentu on. Ei meillä ainakaan tuo musta cattia pidä yhtään pissan hajua.
Ap
Kisaan vessa kylppärissä. Sieltä saa ylimääräiset vessakuivikkeet kätevästi lastalla ja suihkulla siivottua.
Onko kellään kokemuksia automaattisesta kissanvessasta?
Bentoniittihiekka. Puupohjainen ei kelpaa eikä pidä hajuja. Maissipohjainen ei myöskään pidä hajuja.
Cattia ei ole tehokas hiekka hajunpoistoon. Everclean tai Compact care helppokäyttöinen ja riittoisa. Toinen kissani ei tajua peitellä, minä sitten peittelen.
Hiekkalaatikko jossa katto ja Lidl'n kissanhiekka 10kg n 7e, toimii. Ei haise jne, on paakkuuntuva. Kissan laatikko täytyy myös pestä kokonaan n. 4-8 viikon välein.
Laadukas paakkuuntuva hiekka lemmikkieläinkaupasta. Paakut viedään ulos roskiin aamuin ja illoin.
2 kissaa, 2 laatikkoa, toinen kylppärissä ja toinen makkarissa. Hiekka compact care less trakt eikä se paljoa kantaudu. Laatikon edessä vielä karhea matto. Kerran päivässä jätösten ja paakkujen keräys ja muutaman kuukauden välein koko hiekan vaihto ja laatikon pesu.
Laadukas hiekka meillä, Compakt care.Useita laatikoita, osa kannellisia ja ruohomattoa laatikon alla ja ympärillä, hiekka ei kulkeudu mihinkään tassuissa. Päivittäin pissapaakkujen ja kakkojen pois kerääminen
Kissani ulkoilee vapaasti ja sontii muiden pihoille.
Kissanomistajana minulla on toki oikeus toimia näin.
Me käytetään hiekkalaatikkopusseja. Ei jämähdä haju kiinni muoviin. Mutta pitää olla irtoreunallinen hiekka-astia, jotta pussi pysyy poissa tieltä, esim.
Paakut pitää poistaa ainakin kerran päivässä. Kissanhiekallakin ON merkitystä. Meillä käytössä Benek. Tilataan zooplussalta.
Peewee -merkkinen pellettihuussi (suodatinritilä mukana) ja saman firman pellettejä. Nyt on hiekan sijasta enää pellettejä pitkin lattioita, mutta kivempaa siivottavaa kuin pölyävä hiekka. Päivittäin kakkojen siivous ja kerran viikossa purut ritilän alta roskiin ja alaosan huuhtelu.
Millainen laatikko nyt on? Minulla oli katollinen XXL-kokoinen laatikko, mutta se oli silti liian pieni normaalikokoiselle kissalle ja se pissasi takaseinälle kun ei saanut hyvää pissa-asentoa. Se tietenkin haisi kun pissat ei osunut hiekkaan vaan siihen muovilaitaan. Jos on laadukas hiekkaa niin sen pitäisi sitoa hajut, mutta jos pissaa ohi niin se haisee.
Cat's best puupohjainen Rae.
Kolme kissanhiekkalaatikkoa kahdelle kissalle. Hiekkalaatikot ovat isojen kuramattojen päällä niin ei kulkeudu alueelta mihinkään.
Paras hiekka Cattian jälkeen on Evercleanin tuoksuton extra clumping. Oleellista on, että käyt aina, kun huomaat laatikolla käydyn, keräämässä paakut pois. Pentu ei tarvitse mitään kovin isoa laatikkoa. Hiekan syvyyden tulisi kuitenkin olla riittävä eli vajaat 10 cm. Koko laatikko pitää tyhjentää ja pestä juuri niin usein kuin tarvitsee: jotkut tekevät sen viikoittain. Jos laatikko on lattialämmitetyssä tilassa, siitä nousee hajuja herkemmin. Täysin hiekan kulkeutumista ei saa estettyä, eli kyllä kissa kodissa usein merkitsee siivoustarpeen lisääntymistä. Jos sinulla ei ole ennen ollut kissoja, saatat nyt haistaa asioita, joita myöhemmin et enää huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen laatikko nyt on? Minulla oli katollinen XXL-kokoinen laatikko, mutta se oli silti liian pieni normaalikokoiselle kissalle ja se pissasi takaseinälle kun ei saanut hyvää pissa-asentoa. Se tietenkin haisi kun pissat ei osunut hiekkaan vaan siihen muovilaitaan. Jos on laadukas hiekkaa niin sen pitäisi sitoa hajut, mutta jos pissaa ohi niin se haisee.
Ihan tuollainen katollinen edestä kuljettava laatikko on nyt. Varmasti ainakin riittävän iso pennulle.
Olen kokeillut katollista astiaa, kissat ei mene koskaan sinne, jos vieressä on toinen astia. Kvartsihiekka levittää teräviä säröjä lattialle ja tuntuu jaloissa teräville, kaikenlaisia astioita ja hiekkoja olen kokeillut kissoilla. Mutta paras on puupuru, ostin Puuilosta astiat ja kissat tykkää. Mun mielestä purut ei leviä juts lainkaan tuosta astiasta. ja kakat helppo ottaa pois.