Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys toimeentulotuesta tietäville

Vierailija
15.12.2025 |

Kela hylkäsi toimeentulotukihakemukseni joulukuulle koska se oli 101e ylijäämäinen. Täten myös apteekin maksusitoumus jäi saamatta. 

Olen omasta pussista ostanut päätöksen jälkeen reseptilääkkeitä 70eurolla eli sellaisia jotka periaatteessa tuo apteekin maksusitoumus olisi kattanut/olisi otettu huomioon menoina perustoimeentulotuessa.

Hain Joulukuulle myös täydentävää toimeentulotukea pyykipesukoneen ostoon ja sosiaalitoimi vastasi kirjallisesti päätöksellä että tuolla perustoimeentulotuen 100e ylijäämällä voin ostaa pesukoneen jolloin ylijäämää Joulukuun perustoimeentulotukeen jää laskelman mukaan 1e.

Soitin Kelaan ja selitin tilanteen. Että koska sosiaalitoimen täydentävän päätöksen mukaan ylijäämää jääkin 1e eikä 101e, eikö joulukuun perustoimeentulotuki kuuluisi tarkistuttaa ja siten minulle myöntää apteekin maksusitounus/hyvittää takaisin osa ostetuista lääkkeistä.

Kelan käsittelijä oli ulkomaslaistaustainen huonosti Suomea puhuva ja koin tulleeni epäymmärretyksi. Käsittelijä vastasi ettei näin olisi.

Osaako joku neuvoa?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit lähettänyt kuitit perään niistä lääkkeistä.

Minulla on kuitit lääkkeistä mutta kelan virkailiha sanoi että niitä on enää turha lähettää. 

Syö paskaa vituun  toistenrahoilla elävä paska.

Sun varmaan pitäis painua takaisin äikän tunneille. 

Ja sun töihin.sinua  on elätetty jo tarpeeksi.

Ei mennyt yhtään paremmin tuokaan. 🤣🤣🤣

Vierailija
22/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kuitit lääkkeistä mutta kelan virkailiha sanoi että niitä on enää turha lähettää. 

Mites sun työt mulkku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää ilman pyykinpesukonetta. Itse nyrkkipyykännyt ämpärissä jo usean vuoden ajan pesukoneen hajottua. 

Vierailija
24/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjää ilman pyykinpesukonetta. Itse nyrkkipyykännyt ämpärissä jo usean vuoden ajan pesukoneen hajottua. 

Eikö olisi helpompi lopettaa toi lapsellinen perseily ja mennä töihin.

Vierailija
25/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooo hyvin pärjäilet.

Vierailija
26/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viestillä asia omakelassa selkeästi selostaen ja vaadi tarkastusta ja tee se vielä joulukuun aikana, samalla lähetät netissä kuitit niistä lääkkeistäsi. 

Vierailija
27/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko tekee harvalle oikeasti hyvää. Ei ainakaan minulle koskaan ole työnteko hyvää tuonut elämään verrattuna työttömänä olemiseen.

Vierailija
28/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesin pyykit käsin vuoden ajan. 

Vierailija
29/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko tekee harvalle oikeasti hyvää. Ei ainakaan minulle koskaan ole työnteko hyvää tuonut elämään verrattuna työttömänä olemiseen.

Eli tykkäät olla perseauki ja asua kerrostalo luukussa .kaikkia vitunn sekopäitä täällä on.

Vierailija
30/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada tälle kuulle keinolla millä hyvänsä se 101e täyteen, eli esimerkiksi kipuaika hammaslääkäriin tms. niin silloin nuo lääkkeetkin korvataan. Olen 99% varma, että tuo täydentävän toimeentulotuen 100e pesukoneeseen ei auta tässä, sillä se ei kuulu perusosaan.

Vierailija
31/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesin pyykit käsin vuoden ajan. 

Joo hyvin sä pärjäät.

Vierailija
32/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tukia leikataan ensivuonna lisää.

Vierailija
33/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun työt mulkku?

Yhdeksän tuntia oon ollut tänään töissä, mut mites sä? Tuskin kovin hyvää työpaikkaa oot saanut tuolla ulosannilla. 

Vierailija
34/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä kuitit kelaan, korjattu päätös tulee. Lähetä kuitit ja vanha päätös alueen sossuille ja kerro, että ylijäämää on enää 30€ ja hae uudelleen sitoumusta pesukoneeseen.

30 euroa on ylijäämää 30 euroa, niin se vaan menee. Pyykkitupaan vaan niin työssäkäyvätkin tekee. Olen itse käynyt kolmessa vuorossa töissä ja kyllä pyykkituvassa piti ennen ilta-tai yövuoroa käydä naapuritalossa, eiköhän ne kotiloisetkin ehdi 

Vierailija
35/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se ylimääräinen satanen oli ilmestynyt tilillesi? Kela on tosi nihkeä tuollaisten "säästöjen" kohdalla.

Jos sinulla on mahdollisuus ostaa jotakin osamaksulla, asiasi ovat aika hyvin. Jos taloyhtiössä on pesutupa tai sinä pystyt kävelemään pesulaan / naapuriin / kavereiden luokse, pesukonetta ei tipu. Minulle sosiaalitoimi myönsi harkinnanvaraista pesukonetta varten, koska olin konkurssin tehnyt, asunnottomana käynyt, käsinpesukyvyttömäksi loukkaantunut, eikä pesutupaa ollut, ja silti jouduin odottelemaan päätöstä monta kuukautta. 

Vierailija
36/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensi kuussa ilmeisesti korvataan sitten lääkkeet ja pesukone. Eihän tässä ole enää kuin muutama viikko kärvistelyä.

Vierailija
37/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun työt mulkku?

Yhdeksän tuntia oon ollut tänään töissä

Yhdeksän tuntia oot siis jankuttanu ja itkeny täällä?

Vierailija
38/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun työt mulkku?

Mee persu hoitoon. 

Vierailija
39/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetä kuitit kelaan, korjattu päätös tulee. Lähetä kuitit ja vanha päätös alueen sossuille ja kerro, että ylijäämää on enää 30€ ja hae uudelleen sitoumusta pesukoneeseen.

30 euroa on ylijäämää 30 euroa, niin se vaan menee. Pyykkitupaan vaan niin työssäkäyvätkin tekee. Olen itse käynyt kolmessa vuorossa töissä ja kyllä pyykkituvassa piti ennen ilta-tai yövuoroa käydä naapuritalossa, eiköhän ne kotiloisetkin ehdi 

Ei pyykinpesukoneen hankintaan myönnetä tukea, jos talossa on pesutupa. Ja itsekin pyykkään siellä pesukoneen hajottua.

Vierailija
40/93 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sehän noita mini palkalla tiskaavia/hyllyttäjiä ärsyttääkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän