Annatteko lapsille kirjalahjoja jouluna?
Onko todella niin ettei nykylapset ja nuoret juurikaan toivo tai saa kirjoja jouluna? Meillä se on aina ollut perinne, että vähintään yksi kirja löytyy toivelistalta ja sen varmasti saa. Sanoin jos toivoo useampaa kirjaa, ne pyritään aina toteuttamaan ja se ei ole pois muista toiveista. Paljon ostan käytettynä jos löytyy siistejä ja surullisen paljon myös löytyy tori.fi ja kirppareilta ihan lukemattomia uudenveroisia lastenkirjoja.
Tämä tuli mieleen kun kirjakaupassa myyjä ilahtuneena sanoi, että onpa kiva kun on lahjatoiveena ihan tiettyjä kirjoja. Yleensä porukka tulee vain jotain hakemaan ja tarina usein sama, lapsi ei lue, mutta josko jotain yrittäisi pukinkonttiin.
Meillä on tärkeä jouluperinne ollut jo omassa lapsuudessa saada jouluna kirja/kirjoja ja käpertyä sohvalle viltin alle glögille ja lukemaan. Viereen herkkuja, jotain rauhallista joulumusiikkia... Parasta ja niin tunnelmallista :)
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapsi sai 5v lahjaksi kirjan ja joulahjaksi menee myös kirja. Oma kuopus 15v saa joululahjaksi kirjan. Olen ihan varma, ettei pojallani olisi 9 keskiarvo, ellen olisi tuputtanut kirjallisuutta ihan pienestä pitäen. Kun ope sanoi, että lukudiplomin suorittaminen on vapaaehtoista niin minä sanoin pojalleni, että se on pakollista.
Ei lapset kiinnostu kirjoista, jos ne ei ole osa jokapäiväistä arkea.
Jopa tällainen rauhallisempi adhd-lapsi on saanut paljon hyviä eväitä kodista, jossa arvostettiin kirjoja ja lukemista.
En osta enää kuin Fingerpori-sarjakuvia. Luen itse todella paljon, lainaan kirjastosta ja ostan käytettynä ja uutena kirjoja. Lapseni ovat nähneet, että kirjat ovat osa tavallista elämää. Luin heille ääneni käheäksi, kun he olivat pieniä ja isompiakin. Kumpikin on testattu hyväksi lukijaksi. Mutta lukevatko he nyt 22- ja 18-vuotiaina? Eivät todellakaan. En enää laita rahojani turhiin lahjoihin. Pakottamaan en ole tuossa asiassa koskaan alkanut, lahja on lahja. Totta kai harmittaa.
Ei osteta kirjoja koska eivät ole lasten toivelistalla.
Vierailija kirjoitti:
En anna. Meidän lapset lukee muutenkin ja useilla kielillä
Mitä ne lukee ei kai Koraania usealla kielellä, ei kai kirja nyt tarkoita että pitäisi opetella lukemaan hei älllllllllllllllllllyyyy, missä olet.Kännykkä on luultavasti sinunkin kakarasi kirja josta oppii vaan täyttä paskaa.
Itse aikoinaan lapsena sain kirjoja ja omasta toiveestani. Lapsi on aikuinen ja osaa itse ostaa kirjansa tai käydä kirjastossa.
Saavat vanhat vuosikerta Jallut, kun katsoo kuvia niin oppii myös elämänviisautta.
Itsestäänselvää, että koko perhe saa kirjat lahjaksi ja lapset (13,11,9,7) ovat kaikki myös kirjoja toivoneet. Siitähän se joulun tunnelma juuri syntyy, että on syöty hyvin, avattu lahjat, joulumusiikki soi, pöydässä on kaikkien herkkuja, loikoillaan sohvalla ja tyynyillä lattialla ja luetaan uusia kirjoja. Välillä pelataan lautapelejä ja joku saattaa käydä yösaunassakin. Mutta kyllä olisi vajaa joulu ilman kirjoja!
Tyttäreni käyvät aktiivisesti kirjastossa. Kirjoja myös kotona isot pinot ennestään. Toki jos heillä jokin erityinen toivekirja olisi, ostaisin.
Meillä lapsi vielä niin pieni, että kirjaston kirjat vaihtuvat tiuhaan eikä vielä ole Eemeliä ja Peppiä kummempia kirjasarjoja luettu. Mutta sitä kohti mennään, että lukemisesta tulisi elämäntapa.
Meillä on sellainenkin muinaisjäänne kuin kirjahylly, joskin myönnän että kirjojen määrää on jouduttu rajaamaan, jäljellä on enää enimmäkseen tietokirjoja ja kaunokirjallisuudesta vain ne kaikista kovimmat lempparit.
Ei anneta. Entisetkin joululahjaksi ostetut kirjat on lukematta.