Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattikorkeakoululaisten opiskelijaelämä "taantuu"

Vierailija
14.12.2025 |

https://yle.fi/a/74-20198494

"Mikkelin amk:n Kolmannen vuoden opiskelija Timi Paakkunaisen mukaan tänä syksynä aloittaneissa opiskelijoissa ei ole montakaan, jotka olisivat kiinnostuneita järjestötoiminnasta.

Myös opiskelijatapahtumissa käy vähemmän väkeä kuin ennen."

"Tänä vuonna XAMKilla aloittaneiden keski-ikä 30 on vuotta ja ylemmän ammattikorkeakoulu (YAMK)-tutkinnon aloittaneiden 40 vuotta.

On ymmärrettävää, että ikä ehkä vaikuttaa tässä siihen, millaiseksi opiskelijaelämä muodostuu, Ryttyläinen-Korhonen pohtii."

"Ammattikorkeakoulujen liiton Samokin puheenjohtaja Julia Väänänen toivoo, että opiskelijaelämän arvo opiskelijoiden tulevaisuudelle tunnustettaisiin.

Elämä, jota eletään opintojen ympärillä, on myös hirvittävän arvokasta, Väänänen painottaa."

Mitä mieltä? Minusta ihanaa jos sosiaalinen painostus ryyppäämiseen ja rellestämiseen (kärjistävästi sanottua) vähenee.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluaa viettää railakasta opiskelijaelämää, niin ehkä Mikkeli on vähän väärä paikka :D

Vierailija
2/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä aloitin sairaanhoitajan monimuoto-opinnot, niin tutorit kovasti mainosti kaikkia tapahtumia yms. Meni lopulta jakeluun, että suurin osa ryhmästä oli perheellisiä ihmisiä jotka olivat tulleet opiskelemaan itselleen ammatin eikä bilettämään. Loppui se jankutus whatsapp-ryhmässä bileistä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakouluissa on sen verran iäkästä opiskelijakuntaa, ettei samanlainen bilemeininki enää kiinnosta. Opiskelen itse sairaanhoitajaksi ja 23-vuotiaana olen luokkani nuorin. Suurin osa on perheellisiä 30+ alanvaihtajia ja muutama 50v+ opiskelija myös. Eipä ole itseänikään mitkään opiskelijabileet kiinnostaneet.

Vierailija
4/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaelämää 👴🏻👵🏻

Bingoilta klo 19.00

Vierailija
5/5 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköön etäopiskelu ja bileettömyys.