Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhällä varaa nyrpistellä :o

Vierailija
22.04.2007 |

Eräs tuttavaperhe on taloudellisesti aika tiukilla. Ajattelin ojentaa auttavan käteni ja tarjosin oman lapsemme pieneksi käyneitä tai muuten vain tarpeettomia vaatteita heidän lapselleen (nuorempi kuin omamme). Vaatteet ovat toki käytettyjä, mutta ei mitään rytkyjä tai lumppuja -sellaisia meillä ei edes ole, koska itse olen aika tarkka siitä että vaatteet ovat hyvät.

Olin varannut ison kassillisen vaatteita ja ilmaiseksi olisin antanut. Ajattelin, että tuttava ottaa koko kassin ja katsoo sitten kotona. Ehei! Hän aukaisi pussin ja alkoi katsoa vaatteita hieman nenänvartta pitkin. Arvosteli milloin väriä, milloin kokoa (olivat vähintään sitä kokoa mitä lapsensa nyt käyttää) ja milloin jotain muuta. Otti sitten vain muutaman vaatteen koko pussista :o Lapsi käyttää nyt kokoa 68cm ja isompia kokoja ei ottanut ollenkaan (joo, alle 1v kasvaakin tosi hitaasti, että mitäpä sitä varautumaan...).

Ihmettelen vain, kun ilmaiseksi olisi saanut hyviä käyttövaatteita niin eipä sitten kelvannutkaan! Kohta saan taas kuulla kuinka pitäsi ostaa sitä ja tätä ja kuinka kallista kaikki on. Minä en enää aupua tarjoa kun ei kerran kelpaa.

Laitan nuo loput vaikka UFF:n laatikkoon, kirppikselle en jaksa viedä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko, että vaatteita et enää tarvi ja viet ne UFF:n laatikkoon jos ne eivät kelpaa hänelle? Jotku vain ovat sellaisia että eivät tahdo olla " vaivaksi" :)

Vierailija
2/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin on kuopuksella kaappi täynnä vaatteita, enkä ole maksanut niistä senttiäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 pussia vaatteita hakijaansa. Eipä tunnu kellekään kelpaavan. :(

Vierailija
4/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaoin ne sukulaisen kanssa, joka odotti samaan aikaan. Isommille lapsillekin saatiin 5 säkillistä vaatteita tuttavilta ja niistä otettiin sopivat, loput lähtivät kiertoon. Itse ollaan annettu eteenpäin näitä saatuja vaatteita ja kyllä jokainen on katsomatta ottanut vastaan ja käyttäneet vaatteet omilla lapsillaan.

Vierailija
5/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelin siis vaatteet vartavasten hänelle ja sanoin, että " vie vaan kaikki, me emme niitä tarvitse" .

ap

Vierailija:

Sanoitko, että vaatteita et enää tarvi ja viet ne UFF:n laatikkoon jos ne eivät kelpaa hänelle? Jotku vain ovat sellaisia että eivät tahdo olla " vaivaksi" :)

Vierailija
6/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai myykää nimellisellä hinnalla siellä. Menee kyllä kaupaksi, varsinkin jos on tehnyt vaatepaketin ja myy tarpeeksi halvalla.

Vierailija
7/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaikka neuvolan seinälle ilmoitus, kyllä varmasti riittää niitä jotka oikeasti tarvitsevat vaatetta.

Mekin joskus olemme saaneet vaatteita, ja jos en ole joistakin tykännyt niin olen antanut muille tai sitten vienyt vähintään UFFille. Roskiin ei kannata vielä hyviä ja pidettäviä vaatteita laittaa, aina löytyy joku joka tarvitsee.

Mutta tunnen itsekin niitä, jotka ovat tosi tiukilla, mutta silti pitäisi olla kaikki ihan viimeisen päälle.

Vierailija
8/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
9/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys on hieno asia. Ei ole sinun vikasi, jos hän ei osaa arvostaa vaatteiden kierrätystä.

Vierailija
10/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta jotkut voivat kokea tämän asian näin. Varsinkin jos auttava taho on joku tuttavaperhe, jolla menee taloudellisesti paremmin).

Pyysikö kaverisi näitä vaatteita? Ehkä hän loukkaantui siitä kun sekaannuit heidän asioihinsa pyytämättä?

Miksi sinä loukkaantuisit, jos eivät halua ottaa lahjaa vastaan? Eihän se sulta ole pois?

Vie UFF: lle tms. ja sillä siisti.

Vierailija
11/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan totta jotkut voivat kokea tämän asian näin. Varsinkin jos auttava taho on joku tuttavaperhe, jolla menee taloudellisesti paremmin).

Pyysikö kaverisi näitä vaatteita? Ehkä hän loukkaantui siitä kun sekaannuit heidän asioihinsa pyytämättä?

Hän itse jokin aika sitten kysyi, että olisiko meillä sellaista ja tälläistä vaatetta, tuota 68cm-kokoa. Sanoin, että etsin ja saat muutakin joka meiltä jo joutaa pois. Hän kiinnostui kovasti ja asian piti siis olla selvä. En mielestäni millään lailla ole sekaantunut heidän asioihinsa, valittaahan hän lähes joka kerta nähdessämme kuinka tiukkaa taas on. Mutta jos ei apu kelpaa niin ei väkisin. Kyllä minä käytettyjä vaatteita ostan itsekin :)

ap

Vierailija
12/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joillakin ihmisillä on tapana jatkuvasti valittaa rahapulaa, riippumatta siitä onko todellista rahapulaa vai ei. Jostain syystä ne ovat myös usein samoja ihmisiä, jotka eivät aina osaa rahojaan, joten aiheuttavat itselleen rahapulaa. Itselläni on kaksi läheistä tuttavaa, toinen valittaa jatkuvasti kuinka on tiukilla ja pienet tulot ja valittaa siitä vähän väliä. Toinen on erittäin tyytyväinen ja tulee mielestään kohtuullisesti toimeen. Yllätyksekseni on käynyt vuosien mittaan ilmi, että näillä kahdella on hyvinkin samat tulot, varallisuus ja jälkimmäisellä isommat " pakolliset" menot.

Vierailija
13/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rahapula ja yritän lopettaa lapsilleni, että meillä ei ole varaa nyrpistellä. Harmittaa, kun he eivät hyväksy ehkä jotain tiettyä makkaraa vain se takia, että se ei ole juuri sitä oikeaa laatua. Tämä on heidän luonteessaan ja meillä on koko ajan tahtojen taistelua, että saan heidät syömään sitä, mitä minä tarjoan.

Toisaalta miehenikin saattaa olla joskus nyrpistelijä. Hän yksinkertaisesti kieltäytyy, jos ei ole johonkin tyytyväinen. Esimerkiksi kun piti uusia keittiön pöytä, hän piti vanhaa niin kauan, että löysi kirppikseltä sen, mitä halusi. Hän ei siis etsinyt uutta ja tuliterää, vaan yksinkertaisesti tiesi, mitä halusi ja etsi sen ajan kanssa.

Sitä en kuitenkaan enää ymmärrä, jos joku valittaa rahapulaa, ei ota vastaan vanhoja vaatteita ja ostaa kalliita jostain kaupasta. Jos on nirso samalla tavalla kuin mieheni, niin hän olisi luultavasti ottanut vanhat vaatteet vastaan ja antanut niitä käyttää lapsella kotioloissa, kun kukaan ei näe. Mielestäni tämäkin vaihtoehto on parempi kuin täysin kieltäytyä vanhoista vaatteista sen takia, että ne ovat vanhoja.

Yksi asia on myös ruoka. Joku saattaa valittaa rahapulasta ja sitten on pakko saada kalliita vaihtoehtoja kaupasta. Jos hänelle yrittää ehdottaa halpaa, niin heti tulee vastaus, että ruoassa ei säästetä. Kun itse on kokenut sen oikean ja todellisen rahapulan, niin siinä vaiheessa ei kyllä enää kysytty mitään muuta kuin ruoan hintaa. Ei ollut varaa valita luomua tai muuta kalliimpaa merkkiä, vaan kyllä se piti se ostaa, mitä sillä vähällä rahalla sai. Silti ei aina saanut edes peruselintarvikkeita, vaan täytyi ostaa sillä mielellä, millä pärjää pari päivää.

Vierailija
14/14 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi heti alussa lopettaa = opettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi