Mitä on suomalainen kulttuuri?
Ajatellessasi muita kansoja kuin suomalaiset tulee mieleen mielikuvia ja stereotypioita. Mutta millaisena sinä suomalainen itse näet suomalaisen? Tarkoitan: mikä sinussa itsessäsi edustaa suomalaisuutta. Yritetään olla puhumatta naapurista ja kerrotaan itsemme kautta millainen on suomalainen. Onko liian vaikea aihe?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä puolueessa olet. Persut elää rasismille ja rahalle yms.
Et tainnut lukea aloitusta.
Luin mutta en ymmärtänyt.
Adoptoidaan mosambikista lapsia tänne kuten Sebastian Tynkkynen aikoo tehdä
Vierailija kirjoitti:
Adoptoidaan mosambikista lapsia tänne kuten Sebastian Tynkkynen aikoo tehdä
Sitäkö kulttuuri on sulle. Katso aloitus
Synnyin, minua kiusattiin ja hyljeksittiin ja koetettiin painaa alas lapsena. Veljani ja siskoni saivat kaiken mitä halusivat, minä en mitään ikinä. Koulussa painettiin alaspäin, haastettiin riitaa ja jouduin vastaamaan väkivallalla siihen. Aikuistuttuani yritin töihin, työt saivat minua huonommin koulunsa käyneet joilla oli suhteita mutta pääsin lopulta töihin sinnikkään yrityksen jälkeen. Kuolen lapsettomana koska en halua kenellekään samanlaista elämää, nautin Suomessa vain yksinäisyydestä jonka olen valinnut ihan itse ja luonnosta. Siinä minun suomalaisuuteni pähkinänkuoressa, muita maita pidän yleistasolla vielä huonompina kun olen nähnyt millaisia ihmisiä sieltä on tullut tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä minussa edustaa suomalaista kulttuuria? Ajattelemmeko nyt kristinuskon ja sen myötä patriarkaalisuuden tärväämää suomalaisuutta?
Ajatus aloituksessa
En arvosta kristinuskon ja sen myötä patriarkaalisuuden tärväämää maata. Siinä, että olen Suomessa ja suomalaiseksi syntynyt ja kasvanut, ei ole mitään merkillistä.
Suomalainen kulttuuri vai suomalaisuus?
Suomalaisuus on suoraselkäisyyttä, rehellisyyttä, sulkeutunutta ja hiljaista. Suomalainen arvostaa yksityisyyttä, iholle ei tulla. Suomalainen on jäykkä, kylmä ja sisukas. Moni luulee, että suomalainen on nykyään nössykkä, jolta ei sisua löydy, mutta tosipaikan tullen sitä kyllä löytyy. Suomalainen puolustaa omaansa ja kadehtii naapuria, mutta on äärimmäisen ylpeä itsestään lopulta.
Suomalainen ei halua puhua eikä näyttää tunteitaan, mutta tuntee silti vahvasti. Suomalainen on yksinkertainen ja kova ulospäin, mutta sisältä monikerroksinen ja äärimmäisen herkkä ja tunteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä minussa edustaa suomalaista kulttuuria? Ajattelemmeko nyt kristinuskon ja sen myötä patriarkaalisuuden tärväämää suomalaisuutta?
Ajatus aloituksessa
En arvosta kristinuskon ja sen myötä patriarkaalisuuden tärväämää maata. Siinä, että olen Suomessa ja suomalaiseksi syntynyt ja kasvanut, ei ole mitään merkillistä.
Saanko siis tulkita? Arvoköyhyys on sinun kulttuurisi vaiko vastustaminen?
Omista piirteistäni löydän ainakin muutaman, mitä tuntuu monilla muillakin olevan ja ne on itsepäisyys, epäsosiaalisuus, jäykkyys, huono itsetunto, kateus, rauhallisuus, vaatimattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Omista piirteistäni löydän ainakin muutaman, mitä tuntuu monilla muillakin olevan ja ne on itsepäisyys, epäsosiaalisuus, jäykkyys, huono itsetunto, kateus, rauhallisuus, vaatimattomuus.
ja käytännöllisyys vielä eli tapojen ja estetiikan puute. Sitten kunnioituksen puute, tietynlainen häpeämättömyys myös. Nämä nolostuttaisi nykyään, kun joutuisi muunmaalaisen kanssa tekemisiin.
Kristillisyys on osa suomalaista kulttuuria. Ilman uskonnollista paatosta.
Kaikkea muuta mitä Putin ja myyränsä Persut edustaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta mitä Putin ja myyränsä Persut edustaa.
Ok. Osaatko sanoa mitä se käytännössä on sinulle, siis suomalaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja käytännöllisyys vielä eli tapojen ja estetiikan puute. Sitten kunnioituksen puute, tietynlainen häpeämättömyys myös. Nämä nolostuttaisi nykyään, kun joutuisi muunmaalaisen kanssa tekemisiin.
Tunnistan monet itsessäni
Kyllä lähtee tulee heti mieleen jonkun verenpainesen Niilo 22 sönkötykset. 5/5 ja ei siitä sen