Mitä on suomalainen kulttuuri?
Ajatellessasi muita kansoja kuin suomalaiset tulee mieleen mielikuvia ja stereotypioita. Mutta millaisena sinä suomalainen itse näet suomalaisen? Tarkoitan: mikä sinussa itsessäsi edustaa suomalaisuutta. Yritetään olla puhumatta naapurista ja kerrotaan itsemme kautta millainen on suomalainen. Onko liian vaikea aihe?
Kommentit (34)
Suomalainen on vuodenaikasidonnainen ihminen. Kesällä se elää aivan erilaista elämää kuin talvella. Suomalaisuuteen kuuluu erityisen vahvasti luontosuhde joka muuttaa jopa psyykettä, kesällä ihmisistä tulee irrationaalisia.
Vierailija kirjoitti:
SISU, KALJA, SAUNA JA EPÄSOSIAALISUUS!!!!! MYÖS TYYLITAJUTTOMUUS JA TÄHÄN LIITTYVÄ AMERIKAN IHAILU ILMAN OMAA PERSOONALLISUUTTA
Sinä siis olet tällainen?
Olen syntynyt tästä maasta. Se on antanut minulle kaiken ja minä sille.
Olen pyrkinyt olemaan sen arvoinen.
Aikanaan minä palaan tähän maahan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on vuodenaikasidonnainen ihminen. Kesällä se elää aivan erilaista elämää kuin talvella. Suomalaisuuteen kuuluu erityisen vahvasti luontosuhde joka muuttaa jopa psyykettä, kesällä ihmisistä tulee irrationaalisia.
Kyllä muutkin kansat pohjoisemmalla pallonpuoliskolla elävät erilailla kesän ja talven, kuten myös kevään ja syksyn. Ei se ole mikään erityinen suomalainen tapa.
Vierailija kirjoitti:
SISU, KALJA, SAUNA JA EPÄSOSIAALISUUS!!!!! MYÖS TYYLITAJUTTOMUUS JA TÄHÄN LIITTYVÄ AMERIKAN IHAILU ILMAN OMAA PERSOONALLISUUTTA
Sisua vaan ei enää ole. Muu pitää paikkansa.
En arvosta itseäni tai kansaani muiden rinnalla. Maa on kyllä hieno ja vuodenajat mukavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muutkin kansat pohjoisemmalla pallonpuoliskolla elävät erilailla kesän ja talven, kuten myös kevään ja syksyn. Ei se ole mikään erityinen suomalainen tapa.
Mutta jos se on hänelle?
Riippuu missä puolueessa olet. Persut elää rasismille ja rahalle yms.
Esimerkiksi valkoinen ihonväri ja n-sanasuukot. Tuo jälkimmäinen kulttuurituote on ikävä kyllä pilattu vaihtamalla nimi.
Mikä minussa edustaa suomalaista kulttuuria? Ajattelemmeko nyt kristinuskon ja sen myötä patriarkaalisuuden tärväämää suomalaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä minussa edustaa suomalaista kulttuuria? Ajattelemmeko nyt kristinuskon ja sen myötä patriarkaalisuuden tärväämää suomalaisuutta?
Ajatus aloituksessa
Sisu, viina, terva, sauna, vihta, kalja, lätkä, vassarien pieksentä.
Suomenkieli ja suomenmieli. Tykkäämme hassutella kielellämme, ei ulkomaalaiset ymmärrä mitään "Kylä lähtee" -juttuja. Tykkäämme metsästä ja järvistä ja lyhyestä kesästämme. Ruokaan ei tarvitse laittaa liikaa mausteita, kunhan on edes suolaa. Tangomme saa olla kuten argentiinalainen mutta tunnelman pitää olla masentuneempi.
Ja sitten se, että kun käy muissa maissa, niin Suomen kulttuuri erottuu edukseen oikein hyvin. Täällä voi moneen asiaan luottaa ja tietää, että ollaan suoria ja rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut lukea aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto on juurettomuus ja köyhyys. Ne on onneksi annettu vassareille.
Ei ainakaan suomalainen musiikki, elokuva, teatteri tai muu vastaava koska persut haluaa poistaa niistä rahotuksen ja ajaa ne maahan. Ei myöskään suomalainen oma tv-kanava.
Kai suomalaista kulttuuria on enää vain muiden vihaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Suomenkieli ja suomenmieli. Tykkäämme hassutella kielellämme, ei ulkomaalaiset ymmärrä mitään "Kylä lähtee" -juttuja. Tykkäämme metsästä ja järvistä ja lyhyestä kesästämme. Ruokaan ei tarvitse laittaa liikaa mausteita, kunhan on edes suolaa. Tangomme saa olla kuten argentiinalainen mutta tunnelman pitää olla masentuneempi.
Ja sitten se, että kun käy muissa maissa, niin Suomen kulttuuri erottuu edukseen oikein hyvin. Täällä voi moneen asiaan luottaa ja tietää, että ollaan suoria ja rehellisiä.
Suomalainen rehellisyys ja suoruus on sitä kun sanotaan päin naamaa "oletpa lihonut", "onpa ruma hame", "hyi mitä ruokaa" jne. Vain suomessa tökerö käyttäytyminen on hyve
Vierailija kirjoitti:
Sisu, viina, terva, sauna, vihta, kalja, lätkä, vassarien pieksentä.
Lätkä on Kanadasta ja nykyään olemme siinä(kin) surkeita