Helsingissä on jånnä ilmiö se, että ns paremman väen kaupunginosissa ei käytetä ikkunoissa verhoja pimeälläkään
Esim Ullanlinna ja jotkut korttelit Töölössä. Kun taas joku Kontula, joka ikkuna visusti peitetty.
Olisikohan ilmiön takana yhteisöllinen ajatus, "meidän elämämme on niin onnistunutta, ettei ole mitään peiteltävää, ainoastaan esiteltävää"
(Olen tehnyt tutkimusta ns putkiremonttipakolaisuuden aikana, asumallla lyhytvuokralla eri puolella Helsinkiä)
Kommentit (18)
Ei minullakaan ole verhoja Tukholmassa asuvana. Koska vastapäätä kaunis puisto ja vesimaisema. Onnekkaasti asun Eläintarhaa vastapäätä ja kauniit ikunat 30 luvuöta.
Se on moderni suuntaus, muualla jo yleistä.
Mitä jånnää siinä sitten on? Ei mullakaan ole ikkunaverhoja. Jos joku haluaa tapittaa sisälle, niin sen kuin. Ikkunaverhot koko asuntoon maksaisi tuhansia euroja. Kerran aikoinaan mulle yritettiin myydä pelkästään olohuoneen verhot kolmella tonnilla. Toinen syy on se minkä sanoin verisurekauppiaallekin: Kun ulkoa näkee kaiken mitä mulla on sisällä, ei kukaan idioottikaan lähde murtautumaan moisen ikearoinan takia sisään.
Olen kotonani nakuna, siksi verhot.
Minä olen sen verran yksityisyyttä rakastava ihminen että vaikka en kotona teekään mitään sen jännempää kuin vauvapalstailen ja tuijotan Love Islandia telkasta popparikulho sylissä, en pidä ajatuksesta että kukaan katselisi ''salaa'' edes ohimennen. Joten verhot menee ikkunan eteen heti kun hämärtää.
Meillä on vaan makuuhuoneissa verhot jotta huoneen saa pimeäksi valoisalla ajalla. Muissa ikkunoissa ei ole koska asumme niin korkealla eikä ole vastapäätä kyylääjiä. En tykkäisi esitellä elämääni naapureille ja ohikulkijoille muutenkaan.
Itellä puskat joten siks verhoina jätesäkit + lakanat.
Kontulassa on siveyden vuoksi ihmisillä raskaat verhot ikkunoissa. Aika kyseenalaista jos ohikulkijat voisivat nähdä naisen t-paidassa ja ilman huivia jos verhoja ei olisi.
Jos asuu kauniilla alueella ei tee mieli peittää näkymiä. Vanhoissa taloissa on usein pienet ikkunat ja silloin asukkaat haluavat maksimoida sisään tulevan valon määrän.
Kiertelet pimeässä ympäriinsä etsimässä asuntoja joihin tuijotella sisään. Vaikutat hienolta ihmiseltä.
Oletko nähnyt miten avoimesti ruåtsissa eletään. Ei ikinä verhoja ikkunoiden edessä. Lamput myös päällä ikkunassa naapureiden iloksi. Usein ohi kulkiessa näkee kun naapuriperhe on syömässä tai katsoo telkkaria.
Minä en todellakaan pitäisi auki!
Eikö kenelläkään ole säleverhoja, jotka voi sulkea, kun sytyttää valot sisälle? Meidän talossa on kaikilla, samoin naapuritaloissa.
Hassu havainto, jota en ole aiemmin miettinyt, mutta joka muuten on tasan totta.
Mulla on olohuoneessa tavalliset verhot ja säleverhot enkä niitä kiinni pidä, koska ei tänne kukaan nää. Ja 'normaali' asuinalue on.
Ei kiinnosta mitä naapurit ajattelee. Ei ole mitään esiteltävää eikä mitään peiteltävää - ei vaan kiinnosta t. arvoalue