Onko tämä hyperstimulaatiota -punktio ke, siirto pe
Hei,
Mulle tehtiin keskiviikkona punktio ja alkion siirto oli eilen perjantaina. Hoidon aikana ei tullut turvotusta eikä ollut mitään oireit. Eikä vielä eilenkään punktiopäivänä. Ainoa poikkeuksellinen oire on ollut tiistaina alkanut alilämpö/lievä ylilämpö, jonka olen laittanut vilustumisen piikkiin.
Tänä aamuna lämmöt olivat normaalit ja olo ihan ok. Lähdettiin Messukeskukseen puutarhamessuille ja parin tunnin jälkeen olo oli todella huono; maha oli ihan turvoksissa, menin mieheni mukaan kasvoilta ihan kalpeaksi ja yleisolo oli todella huono. Vatsasta tuli tosi paljon ilmaa wc-käynnillä ja lähdimme saman tien pois messuilta - tuntui, että voisin oksentaa/pyörtyä minä hetkenä hyvänsä.
Olo alkoi parantua mehua juotuani ja raikkaassa ulkoilmassa oltuani. Kotona mittasin kuumetta 37,8. Siitä lähtien olen vain nukkunut, vatsa on ollut todella turvoksissa ja ilmaa on tullut paljon. Viimeksi lämpöä oli 37,4.
Onko tässä nyt kyse hyperstimulaatiosta vai mistä? Ultrissa ei ole kukaan lääkäri sanonut mitään suurentuneista munarakkuloista. Eikä meillä mitään erityisen suurta munasolumäärää tullut, vain 4 kpl. Tämä oli 3. IVF samoilla lääkityksillä kuin aiemminkin (Synarela, Puregon, Pregnyl, Lugesteron). Aimmin on saatu n. 20 munasolua, nyt merkittävästi vähemmän, kun käytettiin pienempää Puregon-annostusta. Aiemmin ei ole ollut mitään hyperiin viittaavaa, vaikka lääkäri sanoi, että olen riskiryhmässä, kun minulla on PCO.
Pitäisikö minun mennä jo nyt lääkäriin, vai odottaa oireiden laantumista kotona leväten ja nestettä juoden. Se virhe, minkä tein, oli liian vähäinen nesteen juonti. Nyt olen juonut ihan urakalla.
t. KirsikkaX
Kommentit (2)
Kiitos soffio vastauksestasi!!
Lepäilin koko eilisen päivän kotona ja aamulla heräsin varsin hyväkuntoisena. Kuume on hävinnyt, mutta maha on edelleen todella arka ja turvoksissa. Yritän nyt juoda runsaasti ja levätä. Jospa tämä kotikonsteilla selviäisi....
Kyllä ihme on, jos vielä tämän kokeman jälkeen raskaus alkaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Testipäivä 4.5, toivottavasti päästään sinne saakka.
t. KirsikkaX
Kahden hyperin ja yhden hyvän yrityksen kokemuksella sanoisin, että lepäile ja juo runsaasti. Vältä tärinää, kuten autossa istumista. Nuo ilmavaivat johtuvat todennäköisesti siitä, että turvonneet munasarjat painavat suolistoa tai mahalaukkua. Varmasti Lugeillakin on osuutensa asiaan. Lääkäri olisi varmasti maininnut, jos olisit ollut selkeästi hyperstimuloitunut.
Itselläni pahin hyperstimulaatio oli syksyllä 2004, siinä hoidossa, josta raskauskin sai alkunsa. Tuolloin olin todella kipeä, oksentelin ja turvotusta oli reilusti, mutta kotihoidolla pärjäsin.
Hienoa, että saitte soluja tästä hoidosta!! Nyt kovasti onnea matkaan ja hyvää vointia! Ja kuullaanhan :)
soffis ja VappuValdemar pp3