Sairausloma keskenmenon jälkeen?
Sain yhden päivän sairauslomaa keskenmenon jälkeen eli lääkäri kirjoitti minulle keskenmenopäivän lisäksi sen päivän, jolloin olin tarkastuksessa. Mites muilla?
Kommentit (19)
Sairaslomaa taisin saada kaksi päivää.
minulla oli raju keskenmeno ja nukutuksessa kaavittiin.
kokenut tarvitsevani sairauslomaa. Sain spontaanin keskenmenon kesken työvuoroni rv 7. Pärjäsin särkylääkkeillä. Olen sairaalassa töissä ja siellä gyne tarkisti ultralla, että eloton sikiö oli.
Parhaiten selvisin, kun jatkoin vaan normaalisti hommia, sairauslomalla kotona olisin vaan paisutellut murhetta.
Fyysistä syytäkään ei ollut, kun vuotoa tuli oikeastaan vain kerran runsaammin pönttöön ja muuten oli kuin runsaat kuukautiset, kivut hoituvat Burana 600 kolmesti vuorokaudessa.
jos henkisesti vaikeaa ja vuoto runsasta niin saa enemmänkin
Oli kiva koko kesän kulkea side housuissa :(
2
Toinen oli spontaani alkuraskauden km, en pyytänyt enkä saanut sairaslomaa.
Keskenmenopäivänä ei kyllä olisi työ sosiaalisissa ympyröissä onnistunut, kun vuotoa tuli välillä kerralla enemmän kuin yöside kesti ja särkylääkkeistä ei ollut riittävää apua pahimmassa supistelussa. Toisesta päivästä meni pari tuntia odotteluun lääkärillä, mutta muun ajan olisin pystynyt kyllä olemaan töissä.
Jotkut lääkärit kuulemma kirjoittavat henkisen toipumisen edistämiseksi automaattisesti viikon verran saikkua, mutta en nyt tiedä, onko kotona sen parempi kuin töissä. Yksilöllistähän se varmaan on.
Ap
Jos joutuu koko päivän seisomaan, ja palvelemaan asiakkaita hymyssä suin, voi olla parempi huilata muutama päivä kotosalla. Näin ainakin itselläni.
En tosiaankaan olisi voinut mennä töihin ensimmäisen viikon aikana keskenmenosta.
Eikä se olisi kyllä onnistunutkaan kun itkin niin PALJON ;( Kaavinta viikolla 12+
Onneksi nykyään aiheesta puhutaan enemmän ja ymmärretään myös sen aiheuttama suru ja se, että sitä todellakin saa surra.
Sairasloman ottaminen ei ole mitään asian märehtimään jäämistä vaan tilan antamista suruprossille.
En itse olisi mitenkään ollut kykeneväinen työhöni 15-viikkoisen keskenmenon jälkeen eikä onneksi tarvinnutkaan ja neuvolalääkäriltä sain kahden viikon sairasloman ja kehotuksen hakea lisää jos siltä tuntuu. Myös työyhteisö ymmärsi asian hyvin.
Tietenkin jos oma persoona on sellainen, että mieluummin ns.hukuttaa asian tekemisen alle ja pitää itsensä kiireisenä, on sekin varmasti toimiva keino. Mutta se ei ole kaikille toimiva keino ja toivoisinkin, että päästäisiin sellaisesta että 'minä kyllä olin päivän poissa ja sit heti takaisin töissä' -ajattelusta ja ymmärrettäisiin, että kaikki me olemme erilaisia ja suruprosessi on jokaiselle henkilökohtainen.
No, joka kolmas raskaus päätyy valitettavasti keskenmenoon. Kovaa kyytiä on tämä laji.
Omani kohdalla en ollut sairaslomalla, vaikka tyhjennys lopulta terveyskeskuksen vatuloinnin vuoksi pitkittyi 6kk. Lopulta sain vappuna päivystävältä kandilta kinuttua lähetteen sairaalaan, jossa homma hoidettiin asiallisesti loppuun.
Järkytys ja suru toki oli kovat, mutta työ vei ajatukset muualle.
Ikäväähän keskenmenot on, mutta kyllä vähän kriittisesti suhtaudun siihen jos ei henkinen kantti kestä ilman viikkojen saikutuksia suruun.
Miten ihmeessä kestää sitten vanhemmuuden haasteet? Tai sen jos läheiselle sattuu jotain kauheaa, tai tulee muu oikeasti iso kriisi? Vauva kuolee?
Kyllä surra ehtii riittämiin työpäivän jälkeenkin. Ei sitä kokopäiväisesti kannata tehdä, vaikka siltä ensin tuntuisikin. Välillä on vaan pakko olla vähän ylireipas, että kasvaa ihmisenä.
Tsemppiä naiset! Näistä selviää ja aina vähän nahka kovettuu.
Itse olen kokenut 5 keskenmenoa ja synnyttänyt 3 lasta. Keskenmenoille ei vain voi mitään, ei ole meidän käsissä nämä.
Sain viikon sairaslomaa km jälkeen. Olin ollut lapsettomuushoidoissa 2v ja tuo oli eka raskaus, olin onneni kukkuloilla, eikä tullut pieneen mieleenkään, että jokin voisi mennä pieleen. Minulla on keskittymistä vaativa työ, jossa voi mokata kuolettavasti, joten sairasloma oli tarpeellinen. Itkeskelin vain.
Keskenmeno rv 17+ olin kotona varmaan 4-5vko (enemmän henkisistä syistä kuin fyysisistä). Nyt viimeisin keskenmeno muutama päivä sitten rv15 sairaslomaa 1vko. Lääkäri kyllä sanoi et voi hakea lisää jos siltä tuntuu. Duuni on sellaista kevyttä paperin pyöritystä.