Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koti kaaoksessa, miten sen selvittää?

Vierailija
11.12.2025 |

Tästä aiheesta oli hyvä ketju, mutten löydä sitä enää.

Ihmisen voimavarat voi olla niin loppu, että tämmönen tilanne on päässyt syntymään. Nyt ei kaivata moralisointia, saati keljuilua.

Miten töihin käydään käsiksi? Mistä aloitetaan? Mielestäni roskat erotellaan säilytettävästä tarpeellisesta tavarasta ensin, ja viedään roskikseen jokaisen rupeaman lopuksi.

Muita hyviä vinkkejä, rohkaisua. Antakaas tulla!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa teemapäivät. Kun alan isolle siivolle eli myllään kaiken ja laitan kuntoon, on pakko jakaa urakka omille päivilleen.

Pyykkipäivä. Silloin käydään läpi pesua kaipaavat tekstiilit. Vaatteet, ulkovaatteet, pyyhkeet, lakanat yms. Joskus jopa verhot. Nekin keräävät pölyä (ja karvaa jos on lemmikkejä). Ja sohvatyynyjen päälliset, suihkuverho, patakintaat yms.

Mattopäivä. Käyn tamppaamassa, tarvittaessa imuroinkin. Harvemmin pesen, se on sellasta kerran vuodessa-hommaa. Jos joku on rispaantunut, jarrutarra menny huonoksi yms. niin hoidan kuntoon.

Valaisinpäivä. Putsaan kattolamput, seinälamput, vessan ja keittiön lamput. Vaihdan palaneet jos niitä on. Poistan/laitan kausivalot. Käyn läpi ulkovalot, harvemmin tarvitsee tehdä niille mitään. Isoin homma on kattokruunussa, mutten sen putsaus menee samaan kastiin mattojen pesun kanssa.

Keittiöpäivä. Sillon tiskataan, pyyhitään pinnat, samalla järjestellen kaappeja. Käyn läpi pakastinta ja jääkaappia, heitän vanhat ruoat pois. Mikroaaltouunin pesu. Liesituulettimen putsaus. Kun sen kerran pesee kunnolla, pysyy pelkällä pyyhkimisellä ja rasvasuodattimen pesulla pitkään hyvänä.

Imurointipäivä. Lopuksi tsekkaan pölypussin.

Pölypäivä. Suosittelen kosteaa liinaa, pölyhuiska lähinnä siirtelee pölyä paikasta toiseen. Ovenkarmit, seinät, taulut, pöydät, tuolit, lipastot, kaikki kulmat ja kolot joihin pölyä kertyy. Vihoviimeisenä jalkalistat.

Lattiapäivä. Voisi nimittää moppipäiväksikin. Käytän lattialiinaa ja lastaa, kun sillä pääsee helpommin vaikeisiin paikkoihin ja nurkkiin. Pesuaineesta riippuen pesen ja huuhtelen. Fairyn huuhtelen, Kiillon biohajoavaa en.

Vessapäivä. Pieni tila, mutta aikaa saa kulumaan jos ei ole hetkeen käynyt ajatuksen kanssa. Siivouksen lisäksi kaikkien tarpeiden tsekkaus, tavaroiden järkkäys, pyyhkeiden vaihdot yms. Pesukoneen puhdistus.

Suihku/saunapäivä. Sama kuin vessassa. Plus viemärit kerran kuussa.

Tietysti joka päivä teen arkisia siivous ja järkkäys juttuja kuten roskien keruu ja vienti, tiskien keruu ja vienti, tavarat omille paikoilleen, ruokien ja muiden sotkujen pyyhkiminen tasoilta yms.

Kun tästä ottaa rutiinin pysyy paikat siistinä. Mukavaa siistissä kodissa.

Vierailija
22/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa yksi pieni kaappi päivässä tai viikossa tai miten jaksat. Tulet hyvälle mielelle kun katsot siivottua kaappia ja näet järjestyksen. Tämä nostattaa halua järjestellä ja siivota lisää. Aloita pienestä kaapista esim vessan joku pieni kaappi ja etene sieltä sitten vaikka keittiöön. Avaat yhden kaapin keittiössä ja siivoat sen . Jos jotain tavaraa et ole käyttänyt pariin vuoteen niin todennäköisesti voit viedä kierrätykseen ja kaappiin tulee kivasti tilaa. Älä siis uuvuta itseäsi ja aloita ihan pienestä. Projekti voi kestää vaikka 6kk taikka vuoden. Sinä päätät nopeuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiin vaan reippaasti roskat ja kaikki sellainen tavara josta ajattelet "tätä tavaraa voi joskus vielä johonki tarvita tai ehkä laidun tähän vaatteeseen" . 

Vierailija
24/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. vartti kerrallaan tai yksi kohde kerrallaan. Esim. tyhjennetään sohvapöytä, roskat roskiin ja muille kamoille joku paikka. Joku paikka voi tilapäisesti olla vaikka laatikko, jonka sisällölle keksitään myöhemmin järkevämpi paikka kunhan kämppä alkaa selkiytymään ja saadaan tilaa tavaroille. Seuraavaksi vaikka tiskipöytä, toisena päivänä muu keittiö( taikka yksi taso-osio kerrallaan jos iso keittiö). Laatikostoja voi käydä läpi yksi laatikko kerrallaan, liikaa ei kannata miettiä jos ei ole arvokkaista muistoesineistä kyse, tavaraa saa kaupasta lisää jos nyt vahingossa jokin muka tärkeä lähtee. Itselläni ainakin toimii tämä että joka päivä tekee edes vähän, suuri urakka aiheuttaa vain lykkäystä ja ahdinkoa. Kyllä se vähän tekeminen alkaa tosi sotkuisessakin mestassa jo parissa viikossa vähän näkymään.

Vierailija
25/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompi homma, jos hamstraa sitä roskaa. Jotkut nakkoo roskat niin vain lattialle ja jättää ruoantähteet ja sotkut vain tasoille. Ne on niitä aurikatariinan siivoamia todella sotkuisia koteja, jossa tavararöykkiöiden lisäksi on likaa, eritteita, hometta, kaikkea... 

Okei. No ihan tästä ei onneksi ole kyse. 

No sitten ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Parin tunnin työ ja homma tehty. 

Kun on (mielen)terveyden kanssa mitä vaan ongelmaa, tämä ei välttämättä ole mitenkään helppo rasti! Ja ei ole tahdosta kiinni, siinä jo kroppakin voi laittaa stopin hyvin äkkiä, että ei yksinkertaisesti kestä tätä hommaa. Mutta ymmärrän, etteivät sellaiset voi edes kuvitella mil

Ihan tavikselle on myös haaste. Ei tarvi olla mitenkään häiriöinen.

Vierailija
26/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttaa teemapäivät. Kun alan isolle siivolle eli myllään kaiken ja laitan kuntoon, on pakko jakaa urakka omille päivilleen.

Pyykkipäivä. Silloin käydään läpi pesua kaipaavat tekstiilit. Vaatteet, ulkovaatteet, pyyhkeet, lakanat yms. Joskus jopa verhot. Nekin keräävät pölyä (ja karvaa jos on lemmikkejä). Ja sohvatyynyjen päälliset, suihkuverho, patakintaat yms.

Mattopäivä. Käyn tamppaamassa, tarvittaessa imuroinkin. Harvemmin pesen, se on sellasta kerran vuodessa-hommaa. Jos joku on rispaantunut, jarrutarra menny huonoksi yms. niin hoidan kuntoon.

Valaisinpäivä. Putsaan kattolamput, seinälamput, vessan ja keittiön lamput. Vaihdan palaneet jos niitä on. Poistan/laitan kausivalot. Käyn läpi ulkovalot, harvemmin tarvitsee tehdä niille mitään. Isoin homma on kattokruunussa, mutten sen putsaus menee samaan kastiin mattojen pesun kanssa.

Keittiöpäivä. Sillon tiskataan, pyyhitään pinnat, samalla järjestell

Mulla sama systeemi, mutta ei noin tarkka, esim. en mä mitään lamppuja ikinä putsaa, tai poista kausivaloja, palaneet lamput vaihdan.

Käytännössä mulla on imurointi ja pyykki päivä pari kertaa viikossa. Imuroinnin yhteydessä järjestän tavaroita paikoilleen. Tiskaan päivittän, siistin keittiönpöytää ja tasoja vähän ja vien roskat ulos. Joka toinen viikko vaihdan lakanat ja pesen vessan. Pölyjä pyyhin pari kertaa vuodessa. Mattoja tai petivaatteita en vie koskaan ulos, imurointi ja pesu saa riittää. 

Vierailija
27/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskiin vaan reippaasti roskat ja kaikki sellainen tavara josta ajattelet "tätä tavaraa voi joskus vielä johonki tarvita tai ehkä laidun tähän vaatteeseen" . 

No eipäs, vaan kierrätykseen. En tajua, miksi hyviä vaatteita ei voi lahjoittaa eteenpäin.

Vierailija
28/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii semmonen tunti kerrallaan. Jos pääsee vauhtiin, niin kaksi.

En mä ajastinta laita soimaan. Musiikkia kyllä.

Vierailija
29/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan motivaatiota siitä, että ajattelen, että mitä, jos tänne yhtäkkiä tulee joku yllätysvieras pakostikin. Vaikka tyyliin naapurilla joku hätä, vanha kaveri tulee hädässä kylään, vanhempi, serkku, ihan kuka tahansa, jonka et haluaisi nähdä sotkuasi tms. niin se häpeä sotkuisesta kämpästä saa mulle motivaatiota. Ajattelen, että otan nyt pahimmat pois, sitten huomaan innostuvani ja teen lisää.

Ajattelen myös sitä häpeää, että jos yhtäkkiä kuolisin, niin mut löydettäis sotkun keskeltä.

Jos noi motivoi, niin ajattele noita :D

Vierailija
30/33 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
31/33 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi päivä, urakka jatkuu.

Mua motivoi roskien häviäminen. Olen ollut niin huonossa kunnossa, että kaikkea esim. paprua on kertynyt.

Kun sitä käy läpi ja suurin osa päätyy roskiin, niin se ei sieltä palaa.

Nyt pitää vaan huolehtia jaksamisesta myös. Ne jotka ymmärtää, ymmärtää. 

Vierailija
32/33 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisesta kun hankkiutuu eroon niin koti siistiytyy kuin itsestään. Ei enää tavarakasoja, vaatekasoja, meikkikasoja, kierrätyspussukkakasoja, irtotyynykasoja, yletöntä määrää viherkasveja, tasoja täynnä koriste-esineitä, käytettyjä astioita ja nenäliinoja ympäriinsä, kenkiä muualla kuin eteisen kenkähyllyssä, ulkovaatteita riisuttuna sängylle tai olkkariin jne.jne.

Vierailija
33/33 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan motivaatiota siitä, että ajattelen, että mitä, jos tänne yhtäkkiä tulee joku yllätysvieras pakostikin. Vaikka tyyliin naapurilla joku hätä, vanha kaveri tulee hädässä kylään, vanhempi, serkku, ihan kuka tahansa, jonka et haluaisi nähdä sotkuasi tms. niin se häpeä sotkuisesta kämpästä saa mulle motivaatiota. Ajattelen, että otan nyt pahimmat pois, sitten huomaan innostuvani ja teen lisää.

Ajattelen myös sitä häpeää, että jos yhtäkkiä kuolisin, niin mut löydettäis sotkun keskeltä.

Jos noi motivoi, niin ajattele noita :D

Outoa ajatella noin. Eikö siisti koti omaan silmään kotivoi, vaan pitää ajatella mitä muut ajattelee. Itselläni on siivousrutiinit siksi, että tykkään siististä kodista. Eikä tarvi stressata sotkuja, jos joku tulee yllätysvisiitille. Mieli lepää, kun ympärillä on siistiä ja siistiä kotia on muka siivota