Kiinteän omaisuuden jako kuolinpesässä
Kuinka olette jakaneet, jos pidetään omistussuhteiden mukaan?
Jos esim. talo/asunto vuokralla, niin kuinka tulovero hoidettu?
Kommentit (33)
Eihän mitään saa myydä ennen kun peruskirjoitus tehty ja sitten kuolinpesä on jaettu. Meillä se oli helppo keissi kun oli vain minä ja veljeni. Äidin talo me myytiin ja rahat jaettiin. 150 neliöinen talo olis ollut liian iso meille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän mitään saa myydä ennen kun peruskirjoitus tehty ja sitten kuolinpesä on jaettu. Meillä se oli helppo keissi kun oli vain minä ja veljeni. Äidin talo me myytiin ja rahat jaettiin. 150 neliöinen talo olis ollut liian iso meille.
Höpö höpö. Kaikkea saa myydä kunhan kaikki kuolinpesän osakkaat suostuvat myyntiin. Pesää ei ole pakko jakaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietippä tuota.
Tuosta oli varmaan paljon apua ap kysymykseen, mutta hyvä, että yritit.
Yritti, muttei tuota yhtä sanaakaan kirjoittanut oikein.
Olisi auton suhteenkin varmaan parasta, että tekisi just ennen kuolemaa edes omistajan vaihdoksen. Mutta tietty pitää tietää kuolevansa kohta. Mahtaisiko tällaiseen puuttua joku? Siis epäillä, että tässä olisi jotain vilunkipeliä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuloverolla on tekemistä kuolinpesästä mahdollisesti tulevan tuoton kanssa?
Onhan vuokratuotto pääomatuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kaikkea saa myydä kunhan kaikki kuolinpesän osakkaat suostuvat myyntiin. Pesää ei ole pakko jakaa koskaan.
pesänjako ja perunkirjoitus on kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne kuolinpesän osakkaat vahvisteta vasta perunkirjoituksessa. Eli ennen sitä ei suostumuksia voi pyytää.
"ilmeisesti jos on jakamaton ja toinen osakas menehtyy, niin sillä on vaikutusta hänen perillistensä perintöverotukseen, muistelen joskus jostain lukeneeni sekä kuulleeni asiasta."
Ei siinä ole mitään erityistä. Mieheni kuolinpesään kuuluu osuus hänen isänsä vanhasta jakamattomasta kuolinpesästä. Sille osuudelle pitää vain perunkirjoituksessa pystyä määrittämään arvo, kuten muullekin omaisuudelle. Perintövero sitten määräytyy ihan normaalisti.
Silti en ymmärrä tuota pesien ketjuttamista. Hankaloittaa yhden pesän loppuun saattamista, kun siellä on hamaan tappiin joku osuus vanhasta pesästä, jota suku ei tunnu aikovankaan jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne kuolinpesän osakkaat vahvisteta vasta perunkirjoituksessa. Eli ennen sitä ei suostumuksia voi pyytää.
Kyllä, mutta perunkirjoituksen jälkeen saa myydä vaikka pesää ei ole jaettu. Kommentissa oli niputettu perunkirjoitus ja pesänjako yhteen. Pesää ei ole pakko jakaa perunkirjoituksen jälkeen ennen omaisuuden myyntiä.
Itse kieltäydyin perinnöstä, koska olen ulosotossa, ja kaikki meni veljelle. Asun nyt veljeni omistamassa asunnossa, josta maksan vuokraa. Vuokraan saan asumistukea. Asun käytännössä ilmaiseksi, koska veli antaa vuokrarahat mulle suoraan käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta myynnissä tarvitaan jokaisen kuolinpesän osakkaan suostumus eikä ostaa kannata, jos ei saa vainajan sukuselvitystä nähdäkseen.
Kaikki on jaettu mitä voitu. Asunto jätetiin jakamatta, kunnes saatiin myytyä ja jaettiin sitten rahat. Jos jakamaton asunto olisi vuokrattuna, niin tulo menisi perikunnan tilille. Kulujen jälkeen yli jäävä raha olisi sitten jakokelpoista
Onko se edes mahdollista?