Moni kuollut pian eläkkeelle pääsyn jälkeen
Ikäsi olet tehnyt töitä ja veroja maksanut valtiolle. Vihdoin kun eläkkeelle pääsy koittaa niin moni ihminen kuollut silloin.
Tiedän tapauksen jossa mies sairaanhoitaja teki paljon töitä ja oli eläkesäästäjä. Hän kuoli ennen eläkkeelle pääsyä ja rahat sitten meni sen sileän tien. Tämä sairaanhoitaja myös eli sitä hetkeä kun eläkkeelle pääsee. Jos hän nyt vielä eläisi niin mukavia eläkepäiviä luultavammin eläisi.
Kommentit (68)
Ihan kaikista ikäluokista kuolee moni ihan joka vuosi.
Eräs aforismi menee näin:
"Kun talo on valmis, kuolema tulee".
Se kyllä pitää paikkansa.
Eikö niissä yksityisissä eläkesäästövakuutuksissa ole joku juttu että jos kuolee ennen kuin saa rahansa ulos, niin rahat jäävät perinnöksi. Ainakin luulisin että kukaan ei viitsisi laittaa rahaa vakuutusyhtilölle (tai mikä yhtiö onkaan), jos ei ole varmuutta että saa jollain tavoin maksamansa summan ulos.
Ainakin aiemmin myytiin säästöhenkivakuutusta, johon säästettiin ja sai korkoa ja kun kuoli saivat omaiset perintönä säästetyn (tai ehdoissa sovitun) summan.
Mutta totta siis on että moni kuolee heti eläkkeelle päästyään ja selityksenä esitetään sitä että ihminen ei vain voi kuolla kun on keskeneräistä tekemistä, elimistö pysyy vireessä, mutta heti kun antaa periksi, niin kaikki kaatuu, ei kaikilla tietnkään, ja jotkut laiskottelevat koko ikänsä ja välttelevät työtä.
Mulla meni työkaveri vuosi sitten eläkkeelle. Kuoli pari kuukautta sitten. Todella ikävää.
Pistää kyllä miettimään. Turha säästää unelmia eläkkeelle.
Juu tiedän monta jotka sairastuneet vakavasti ihan eläke-iän kynnyksellä tai juuri sen jälkeen. Ja kuolleet. Minäkin säästän eläke-ikään, jos kuolen ennen kuin ehdin nauttia rahoista ja vapaudesta niin saavatpa lapset ainakin perinnöt. Sekin on ihana ajatus.
Ei kannata säästää, vaan elää päivä kerrallaan.
eläkejärjestelmä on suurta huijausta siinä mielessä että suuri määrä ihmisiä ei koskaan pääse nauttimaan maksamistaan eläkkeistä, omatkin vanhemmat kuolivat alle 66 vuotiaina...
Elämä voi päättyä ihan koska tahansa. Moni rikas on kuollut jo nuorena. Kuolinpaidassa ei ole taskuja.
Lisään vielä että elän juuri nytkin haluamaani elämää, olen onnellinen lapsistani ja nautin joka hetkestä heidän kanssaan ja harrastuksistani. Se että säästää eläkkeelle ei tarkoita että ei nauttisi myös nyt.
Kaikki ovat kuolleet syntymän jälkeen.
Itse pidän säästämisen ja elämästä nauttimisen tasapainossa. Omissa vanhemmissani olen huomannut, että eläkkeelle jäämisen jälkeen sellainen "aktiivinen" aika voi olla hyvinkin rajattu, joten ei kannata jättää asioita tekemättä ja ajatella että eläkkeellä ehtii. Ja eipä sitä koskaan tiedä miten elämässä käy, voi olla ettei sitä eläkeikää näe ollenkaan.
Jos oli eläkesäästöjä, niin perillisillehän ne meni. Tai jos ei ollut perillisiä, niin olisi kannattanut tehdä testamentti.
Jos eläkeikä nostetaan 70:een, niin noin 30%:ia ehtii kuolla ennen eläkeikää. Vuonna 2022 nåin moni 70-vuotiaista oli kuollut. Ei kannata elää "sitten kun"-elämää! Vaikla eläisitkin 85-vuotiaaksi, niin se kunto voi olla huono viimeiset 10 vuotta. Ei siinä paljon välttämättä matkustella ja juhlita vaikka varaa olisi! Kyllä elämää kannattaa elää, silloin kun vielä terveyttä on.
Silti Suomessa on hyvin vanhoja ihmisiä ja jauhetaan vanhustenhoidosta päivittäin, eli harvempi kuolee pian eläkkeelle jäätyään.
Säästän pienellä summalla kuukausittain rahastoon ja asuntolaina on maksettu eli perilliselle jää velaton asunto sekä myös hulppea henkivakuutussumma, josta jää kivasti pääomaveronkin jälkeen jäljelle.
Mun alaluokkien opettaja puhui jatkuvasti tulevista eläkeajoistaan. Säästi ja pihisteli, kun tarkoituksena oli sitten vaan matkustella. Vuoden sisällä eläkkeelle jäämistä oli mullan alla. Tuli syöpä.
Osa kuolee jo ennen eläkkeelle pääsyä, suurin osa eläkeiässä, varsinkin kun sitä eläkeikää on nostettu. Eläkeyhtiö rahoittaa sitten kovapalkkaiseen johtajiensa elämää näillä eläkkeillä. Leski saa murto-osan ja muutaman vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi päättyä ihan koska tahansa. Moni rikas on kuollut jo nuorena. Kuolinpaidassa ei ole taskuja.
Ehkä ei. Testamentissani määrään, että tilini tyhjennetään seteleinä ja rahat laitetaan arkkuuni krematoriota varten.
Tiedän myös monia jotka on haaveilleet eläkevuosista ja ne on jäänyt hyvin lyhyiksi. Kuuntelin erään työkaverin juttuja vuosia, kuinka hän ostaa sitten jostain saaristosta mökin ja alkaa kalastamaan. Mies kuoli 4kk myöhemmin siitä, kun oli päässyt eläkkeelle.
Mä olen ollut eläkkeellä jo 35 vuotta.
Ainakin saan omani pois.
🤭
Ja ennen sitäkin.