Oletko valmis asuntolainojen korkojen nostamiseen vuonna 2026?
Kauppalehti tänään: Suomessa on valmistauduttava siihen, että euroalueella saatetaan alkaa nostaa korkoja.
Vielä siis hetki aikaa ostaa ylihintainen asunto nykyisillä halvoilla koroilla.
Kommentit (49)
On ollut enemmänkin spekulaatioita että korot saataavat lähteä nousuun vuonna 2027, kun vuonna 2026.
Yleistuki on 595 netto kuukaudessa.
Korkokatto suojaa vielä, korot saa nousta.
Vastahan ne oli korkeammalla ja sitten laskivat, joten eiköhän pärjätä. Menee vaan sitten säästöön ja kulutukseen vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono uutinen todella, jäljellä oleva laina 35 000€ ja 3,10% kokonaiskorolla ahdistaa nykyiselläänkin, korko on onneksi laskenut parin vuodentakaisesta 4,9%:sta...Seuraava korontarkistus vuoden päästä. Vyötäkireämmälle, suurempi osuus palkasta lainanlyhennykseen ja säästöön. Vähemmän sijoituksiin ja ei mitään ylimääräistä kulutukseen
Tuosta määrästä korko on 90e kuussa xDD
Niin on. Hassuinta ahdistuksessa on, että mulla sijoituksissa ja säästöissä 160 000€ (en keulia yritä 160 000€ ei ole oikeasti paljoa, eikä pitkälle riitä kun paska lentää tuulettimesta seinille), voisin vaikka jo maanantaina maksaa koko lainan kerralla pois ilman, että se mun talouteen tai arkeen vaikuttaisi millään tavalla.
Kyllä, muistan, kun korkeakorkoiselta maksettiin 12%, lainojen korko oli 15%, mitä vasten ihmettelen tätä keskustelua, koska kaikki raha alle 4% korolla on halpaa. Itse maksoin lainat pois, kun korot nousivat, nollakorkoaikana rahaa jäi väkisin säästöön, näin teki suurin osa tutuista, kaikki tajusivat, että nollakorko ei ole ikuista, ikävää, että moni uskoi siihen ja ei säästänyt, mutta tämä on vapaa maa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ostanutkin, mutta pankki katsoi, etten yksinhuoltajana omaa riittävää maksukykyä. Heti, kun päätös tuli, huomasin olevani helpottunut. Asun jatkossakin vuokralla eikä tarvitse stressata raha-asioilla. Ja tähän nyt joku sanoo, että vuokrakin voi nousta. Siinä tapauksessa voin koska vain muuttaa edullisempaan.
eli "voit laskea asumisesti tasoa vielä entisestään". Minulle mukavuus ja viihtyvyys ovat arvoja asunnossa sinälläänkiin joten vuokra-asuminen ei ole vaihtoehto. Näin laadukkaita asuntoja ei ole pääkaupunkiseudulla näin hyvällä paikalla tarjolla ollenkaan, ja huonompienkin vuokra on yli 2000 euroa kuukaudessa. Maksan mielelläni tästä sen vajaa 500 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, muistan, kun korkeakorkoiselta maksettiin 12%, lainojen korko oli 15%, mitä vasten ihmettelen tätä keskustelua, koska kaikki raha alle 4% korolla on halpaa. Itse maksoin lainat pois, kun korot nousivat, nollakorkoaikana rahaa jäi väkisin säästöön, näin teki suurin osa tutuista, kaikki tajusivat, että nollakorko ei ole ikuista, ikävää, että moni uskoi siihen ja ei säästänyt, mutta tämä on vapaa maa.
Ja ennenmuinoin asuntolainojen korot olivat 100% verovähennyskelpoisia!
Mainittu 4% on vanha ekonomien viisaus, se on järkevästi toimivan talouden mittari. Lainankorot nousevat, koska talous hakee tasapainon ja se paljoa heitä tilanteesta, että korko on 4%, odottakaa vain.
Kun sota loppuu niin Inflaatio nousee jyrkästi..ja sen myötä korot
Olen vaikka asia ei minua koskekaan. Se oma asuntoni että kaksi sijoitusasuntoani ovat täysin velattomia, asuntolainat maksettu jo aikaa sitten. Eli ihan sama kuka ja miten korkojen kanssa venkoilee.
Vierailija kirjoitti:
Eli lamaa pukkaa kun korot nousevat. Mihin me vielä joudummekaan Orpon hallituksen järkyttävän velanoton ja velkajarrun kanssa.
Puhut hulluja. Ei näitä asioita Suomen hallitus päätä
Vierailija kirjoitti:
Eli lamaa pukkaa kun korot nousevat. Mihin me vielä joudummekaan Orpon hallituksen järkyttävän velanoton ja velkajarrun kanssa.
Miten sen ottaa. Helsingin pörssi oli viime vuonna kovimpia nousijoita
Hyvä Riikka ja Petteri
Vierailija kirjoitti:
Suomen talous on kuralla ja hallitus kiristää lisää. Asuntojen hinnat putoaa vielä kauan.
Pörssi nousi kuitenki viime vuonna roimasti. Se kertoo luottamuksesta Suomen talouteen
Asuntolaina kannattaa mitoittaa niin, että siitä saa tarvittaessa maksettua ainakin suurimman osan pois kerralla.
Ei tuo nyt kovin paljon stressaa, koska lainapääoma laskee joka vuosi mutta vuokrat sen sijaan nousevat.
En ikinä ostaisi enää asuntoa. Tv. Rouva 54v.
Vierailija kirjoitti:
Muistan saman. Nää kirjoittajat ei tiedä siitä mitään.
Palkkatyöllä pärjää. Ei sijoitusasunnoilla.
Tuosta määrästä korko on 90e kuussa xDD