Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkki, miten itse taistelen illan syömisvimmaa vastaan

Vierailija
08.12.2025 |

Tarkkaan lautasellisen proteiinia. Raejuustoa, jogurttia, pähkinöitä. Syömisvimma menee pois.

Muuten söisin juustovoileivän toisensa perään.

Mikä on teidän keinonne?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö riittävästi päivällä 

Kävin ravitsemusterapeutilla puolisen vuotta, ennen kuin onnistuin sisäistämään tämän ainoan tepsivän keinon-

Ja mitä kustansi se puolisen vuotta terapiaa?

Vierailija
22/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömällä järkevän aamupalan ja lounaan sekä päivällisen. Jos on nälkä vielä syön 1-2 välipalaa, jos tarvetta on. Eli säännöllisyys, en ole koskaan ollut naposteija, enkä ole koskaan mättänyt illalla ruokaa aivan huolella, jos saan kaikki riittävät ravinteet päivällä. Nostan myös automaattisesti annoskokoa, jos tiedän käyneeni esim. 3 tunnin lenkin tai todella kovan treenin muuten. 

Et taida olla sitä tyyppiä jolle aamusyöminen laukaisee koko päivän jatkuvan mässäilyn, ruokahalu ei lopu syömällä. 

Jos sä olet jatkuvasti vajeelle voi syöminen tuollaisen tosiaan tehdä. Silloin keho huutaa epätoivoisesti ravintoaineita. Jatkuva himo ruokaa ja AITO nälkä on puutos jostakin, jota keho koittaa paikata. Usein me ei tosin tajuta sitä ja syödään siihen kehon "huuton" lisää väärää ravintoa ja kierre on valmis. 

Jos olet pitkään ollut kalorivajeella ja isolla, on energian määrä mitä tarvitset korjataksesi kehoa todella iso. 

Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jolle varmasti aamupala ei sovi, ihan muista syistä. Mutta tätä palstaa seuranneena.uskon useilla olevan myös aito puutos. Täällä on niin paljon syömishäiriöisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainut toimiva tapa on, etten osta ruokaa kotiin kuin sen verran mitä saan syödä.

T: syömishäiriöinen

Vierailija
24/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla iltanälkä ei johdu ruuan määrästä mitä olen syönyt vaan sen sisällöstä. Yritin kasvissyöntiä joskus ja iltaisin oli huutava nälkä jonkun hivenaineen/vitamiinin puutoksen takia. Eikä se mennyt silloin syömällä pois.

Eli suosittelen että söisit monipuolisesti.

Vierailija
25/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömällä järkevän aamupalan ja lounaan sekä päivällisen. Jos on nälkä vielä syön 1-2 välipalaa, jos tarvetta on. Eli säännöllisyys, en ole koskaan ollut naposteija, enkä ole koskaan mättänyt illalla ruokaa aivan huolella, jos saan kaikki riittävät ravinteet päivällä. Nostan myös automaattisesti annoskokoa, jos tiedän käyneeni esim. 3 tunnin lenkin tai todella kovan treenin muuten. 

Et taida olla sitä tyyppiä jolle aamusyöminen laukaisee koko päivän jatkuvan mässäilyn, ruokahalu ei lopu syömällä. 

Jos sä olet jatkuvasti vajeelle voi syöminen tuollaisen tosiaan tehdä. Silloin keho huutaa epätoivoisesti ravintoaineita. Jatkuva himo ruokaa ja AITO nälkä on puutos jostakin, jota keho koittaa paikata. Usein me ei tosin tajuta sitä ja syödään siihen kehon "huuton" lisää väärää

Komppaan tätä.

Mun "aina nälkä" / koko ajan tekee mieli syödä, loppui siihen, kun koko elämän ollut raudanpuute korjattiin. Jatkuva tarve syödä suklaata loppui myös kuin seinään.

Tätä ennen olin ehtinyt jo korjata jo b12 ja d-vit puutokset.

Vierailija
26/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin alkoholin.  Loppui mieliteot mätöt ja selvänä paljon helpompi hallita tätä.  Olen myös laihtunut. 

Vierailija
27/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkapin ovessa on ollut kuva itsestäni 20 kg lihavampana.

Ja nyt vieressä nykyinen kuva juoksutrikoissa liikkumassa. Toimii pirun hyvin!

T. Entinen läski

Vierailija
28/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä iskee illalla, jos ei ole tarpeeksi tai tarpeeksi ravintorikasta syönyt aiemmin päivällä. Ilasyömistä ehkäistään siis syömällä päiväsaikaan hyvin ja ravintorikkaasti.

Vierailija
29/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut paljon ravitsemusalan ihmisten haastatteluita, joissa he nimeävät liian kevyen lounaan syylliseksi monen ylipainoon. Lounasaikaan nälkä ei vielä ole kovin iso, ja tulee syötyä joku lounassalaatti tai kevyt keitto. Siitä tulee onnistumisen tunne, että on tehnyt sen hyvän, kevyen ja terveellisen valinnan. Se kuitenkin kostautuu nälkävelkana, jolloin joko päivällisen annoskoko on liian iso tai tulee illalla naposteltua. Mieluummin niin päin, että syö lounasaikaan kunnolla ison annoksen perusruokaa lautasmallin mukaan, ja iltapäiväkahvin kanssa vielä vaikka ruisleipä. Päivällisellä ei olekaan enää niin kova nälkä, vaan joku keitto tai salaatti riittää ihan hyvin, eikä illalla tee enää mieli syödä mitään. Ainakin omalla kohdalla on toiminut!

Vierailija
30/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen hampaat heti, kun kupu on täynnä.

Olen lukenut pätkäpaaston hyödyistä ja yritän epätoivoisesti saada isompia välejä ruokailujen välille. 

Vierailija
31/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan fakta että rasva ja proteiini pitävät parhaiten kylläisenä pitkän aikaa. Kala ja liha sekä kananmunat toimivat itsellä parhaiten, toki myös rasvainen juusto on ok.

Olennaista on, että ei syö nälkäänsä hiilihydraatteja. Ne ovat ravitsemuksellinen pikavoitto: nälkä ehkä lähtee, mutta palaa kaksi kertaa pahempana, kiitos verensokerin nopean heilahtelun (vaikkei diabetesta olisikaan).

Vierailija
32/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätän parhaillaankin. Ei ole neuvoja, en mahda itselleni mitään.

Aamulla ei ehdi syödä, työpäivän aikana ehtii syödä kahvitauolla korkeintaan leivän. Ensimmäisen kerran syön vähän ennen kolmea ja se on menoa. Mätän kunnes nukahdan.

Vierailija
33/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii kolesterolin alentaminen, ei jää paljoa millä herkutella. 

Vierailija
34/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsakipu rajoittaa kummasti halua ahtaa ruokaa sisäänsä.

Vierailija
35/35 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen lääke kuin Mirtazapin auttaa.