Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karvapohjasukset ja hiihtäjän paino?

Vierailija
08.12.2025 |

Olisiko paikalla suksista ymmärtävää / kokemusta omaavaa? Suksissa on tietty painoluokka, jonka painoiselle niitä suositellaan. Mutta paino ei kaikilla ole ihan vakio, eikä siis minullakaan. Joten miten tarkkaa on, että paino osuu tuohon haarukkaan, mitä jos se jää vaikka hiukan alle, niin miten suksi toimii sitten?

Ihan perushiihtäjä olen. Siteitä voi kyllä säätää ja ilmeisesti tämäkin vaikuttaa pitoon. Viime talvena hiihdin ihan keskiasetuksella.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoluokka kertoo periaatteessa suksen jäykkyydestä. Mitä parempi hiihtäjä, sitä jäykempi suksi saa olla. Painon nousu taas tarkoittaa että suksi on ns. vähemmän jäykkä, jolloin voidesuksessa lyhennetään pitoaluetta. Karvapohjilla sitä ei voi tehdä ja suksi alkaa laahata.

20

Vierailija
22/27 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean kiva että te hiihtohullut levitätte mikromuovia luontoon. Sitä niissä karvoissa on. 

Noin rääkyy ihminen, joka tellää naamaansa ja kuontaloonsa päivittäin sitä mikromuovia ja paljon. Pitäisiköhän ensin tarkistaa omat käyttötapansa mikromuovien suhteen ennen kuin alkaa solvaamaan muita samasta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kyselisin, että minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta siirrettävästä siteestä, jonka mainitsin aloitusviestissä? Siirrättekö kelin mukaan vai kuorman (repun paino tms) mukaan vai miten?

Minä siirrän kelin ja repun/ päivän kunnonkin mukaan. Jos jalat on toisesta treenistä väsyneet, niin polkasta en jaksa niin hyvin. Olen hiihtänyt skineillä nyt 8 vuotta ja olen pitänyt. Minä tosin sain käydä testaamassa suksia ennen ostopäätöstä. Tämä Rovaniemen intersportilla. Suosittelen kaikille, yksi pari on aivan susi, vaikka paino yms täsmäsikin. 

Vierailija
24/27 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvapohjasuksissa painoluokka kertoo minkäpainoiselle se sopii. Silti pitää kokeilla, että pitoalue on  oikea, koska suksen pituus vaikuttaa siihen. Eri merkeissä on myös huomattavia eroja millaisen hiihtotekniikan suksi vaatii. Jotkut mallit antavat enemmän anteeksi hiihtotekniikassa kuin toiset. Kannattaa myös ehdottomasti ostaa sukset sellaisilla siteillä, joita voi säätää ja vielä niin ettei suksia tarvitse ottaa pois jalasta säätämisen ajaksi.

Se on täyttä puppua, ettei karvapohjasuksia tarvitsisi kokeilla lainkaan. Itse ostin viime vuonna uudet sukset ja myyjänä oli eräs entinen maajoukkuehiihtäjä. Kyllä testattiin pitoalueet kaikissa suksipareissa mitä kokeiltiin.

Vierailija
25/27 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä kommenteista edellisille! Käyn varmasti jossain täällä pk-seudulla testailemassa näitä nykyisiä suksia kunhan nyt vähän talvisemmat kelit tulisi jossain vaiheessa. Vaikka nämä sukset olivat vähän leväperäisellä tavalla ostetut (ei kokeiltu seisoa päällä) niin olin viime keväänä kuitenkin tyytyväinen, joten voi hyvin olla, että pärjään näillä edelleen, kun siteessäkin on säätövaraa kuitenkin. Ts. näin nyt päättelisin palautteesta.

Vierailija
26/27 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvapohja on herkempi painon nousulle, mutta siinäkin saa lähtötasosta riippuen tietysti tulla aika paljon lisää että sillä olisi oikeasti mitään vaikutusta. Normaalin painon vaihtelun vaikutus on 100% korjattavissa siteen siirrolla. Harrastelijalla tai kuntohiihtäjällä se ei todellisuudessa ole niin justiinsa, kunhan on suunnilleen oikein. Muutaman lisäkilon aiheuttamaa laahausta ei edes huomaa, ja muutaman lähteneen kilon aiheuttamaa lisäjäykkyyttäkään ei oikeastaan huomaa muuten kuin siinä että väsyneenä saattaa vähän lipsua. Tietysti sukset kannattaa ostaa mahdollisimman kohdilleen niin että side on keskiasennossa, mutta kuntohiihtäjä, joille karvapohjat on suunniteltu, ei huomaa niitä pieniä muutoksia hiihdettävyydessä ja kuntohiihtäjä todennäköisemmin menettää sekunnin kymmenyksiä tekniikan kuin suksen ominaisuuksien takia. Millintarkka valinta ja testailu on enemmänkin hienostelua kuin todellisesta tarpeesta johtuvaa säätämistä.

Vierailija
27/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Kiitos myös yllä kommentoineelle. Minä ap olen tosiaan aika vähän hiihtävä, kun täällä on ollut huonosti latuja ja lunta viime vuosina lähellä ja ei niin huvita matkustella edestakaisin ruuhkaisille latupätkille keinolumelle.

En tavoittele edes kovaa vauhtia, mutta mukavaa hiihtämistä. Voideltavilla suksilla olen joskus hiihtänyt keväthangilla lipsuvilla suksilla ja se oli aivan kauheaa. Siksi olin vähän huolissani, että kun olen suunnilleen siinä sukseen merkityn alarajan kohdalla painossa ja voihan sekin muuttua, että vaikuttaako tämän hiihtokokemukseen. Mutta menen rauhallisin mielen kokeilemaan Paloheinään tai johonkin, kunhan vähän talvisempaa tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi