Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset muuttavat säännöllisesti asuinpaikkakuntaa?

Vierailija
08.12.2025 |

Ja erityisesti jos taustalla ei ole mitään työhön liittyvää

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai no monet asuu välillä ulkomailla välillä tekee työtä Suomessa välillä asuu mökillä. Joskus on keikkatyötä Lapissa laskettelu keskuksessa tai matkailussa . Kun kesä tulee lumet sulaa työt loppuu . Sitten mennään taas etelään. 

Vierailija
22/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttavaperhe, joka 

- lapsen syntyessä osti ja remontoi isolla rahalla perheasunnon lähiöstä

- asui siellä vajaan vuoden, muuttivat vuokralle keskustaan

- vuoden jälkeen muuttivat 500 km päähän isoon kaupunkiin vanhemman työn perässä

- olivat siellä vuoden, sen jälkeen muuttivat taas 500 km toiseen kaupunkiin

- asuivat siellä pari vuotta, kolmessa (?) eri asunnossa, putosin jo vähän kärryiltä tässä, lapsi vaihtoi päiväkotia ainakin kaksi kertaa

- muuttivat sieltä takaisin lähtöpisteensä kaupunkiin, ostivat asunnon, jossa asuivat vajaan vuoden

- Sittemmin olen pudonnut vähän kyydistä, ovat ostaneet asunnon ja muuttaneet viime vuosina ainakin kaksi kertaa

- Puolisen vuotta sitten muuttivat taas, tällä kertaa naapurikaupunkiin

Laskin joskus, että kouluun mennessään lapsi oli ollut viidessä eri päiväkodissa. 

Ei varmaan tule yllätyksenä, että perheen äidillä on erittäin vaikeita mt-ongelmia ja kaksisuuntainen. Nyt oireilee myös lapsi melko voimakkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin on monia lyhyt aikaisia keikkatöitä kuten lumen auraus ja siivous Lapissa . Tarjoilijat. Hotellin lakananvaihtajia. Kausityö joulun sesonki aika lyhyt työ pari kuukautta . Joulupukki kausi. Laskettelu. Turisteja revontulien perässä. Joissain uskontolahkoissa on kiertävät pastorit ja saarnaajat. Kuin kotikoulut. Kuin matkailualalla on usein kausiluonne. On miehiä jotka vaihtaa naisen luota toisen luokse. Osoite muuttuu. Leirintä alueelta toiselle asuntovaunussa poste restante. Ja laitoksissa asuvat heitä siirrellään. Vaihdetaan pienemmästä asunnosta suurempaan sitten pienempään. Sijaisperheet voi vaihtua ja koulu. Ensikodista ekaan sitten tokaan. Älkää nyt aina etsitkö vikoja muista . 

Vierailija
24/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat liikkuvaisia. Jotkut eläimetkin siirtyilvät ja muuttavat reviiriään esim. ravinnon perässä

Vierailija
25/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yleinen harhaluulo, että muuttamalla asuntoa tai jopa paikkakuntaa, niin elämä muuttuu sillä paremmaksi. Jotkut pilaavat maineensa aika nopeasti ja sitten muuttavat taas. Lastensuojelua pakenevat, no se ei onnistu koska sossu tekee jo valmiiksi ilmoituksen ja raportoi uudelle paikkakunnalle kaiken.

Vierailija
26/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikollisilla on usein sellainen tausta, että perhe on muuttanut jatkuvasti paikkakunnalta toiselle. Näin lapsista tulee juurettomia ja materialistisia.

Ja Jim Morrisonilla (oli).

Tosin, hänellä ei tainnut olla muuta mainittavaa "rikoshistoriaa" kuin muutama pilvenpolttotapaus aikana jolloin vähäinen oma käyttökin oli kriminalisoitu, muutama kännipäissään öykkäröinti, piseksiminen sekä oksentelu, sekä tietysti se yksi hepin lirputtelutapaus Doorsin konsertissa - olikohan Floridassa?

Mutta hiukan samanlaisia sekopäisiä ja piittaamattomia luonteenpiirteitä hänessäkin oli kuin tavispikkurikollisissa, ja juuri tuo mainitsemasi kaltainen lapsuus hänelläkin oli.

Perus-Jamppa rannikolta

Vierailija
27/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jonkinlaisesta epävakaudesta usein kertoo, etenkin jos lasten kanssa muuttaa toiselle paikkakunnalle ilman todella hyvää syytä, kuten työpaikka. Ja silloinkin olisi arvioitava sitä, onko työllistyminen kotipaikkakunnalla oikeasti niin mahdotonta, että kannattaa lasten koko elinympäristö muuttaa. Asumisen tarpeisiin liittyviä muuttoja, kuten isompi / pienempi asunto, voi tehdä yleensä paikkakunnan sisällä niin, ettei koulut / päiväkodit vaihdu.

Vierailija
28/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peite-Seppoja

Vierailija
29/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks jätkä kun jää kiinni narsistisesta ja väkivaltaisesta käytöksestään niin se säännöllisesti muuttaa paikkakuntaa että voi vaihtaa naisia. Eikä kukaan pääse varottamaan toista. Salakuvaaja Axl Smith on yks tunnetuimpia tän taktiikan käyttäjistä. Se onkin jo ulkomailla jossain.

Vierailija
30/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikollisilla on usein sellainen tausta, että perhe on muuttanut jatkuvasti paikkakunnalta toiselle. Näin lapsista tulee juurettomia ja materialistisia.

Saa alapeukuttaa, mutta tämä ei ole oma ajatukseni vaan tutkimustietoa.

Olen miettinyt joskus tätä juurettomuus käsitettä. Minusta se on mielentila. Suurin syy miksi ole kiintynyt kotiseutuuni on kun siellä on vanhempieni kotitila joka on siirtynyt nyt minulle. Ei siis mikään iso tila vaan vähän peltoa ja metsää. Tässä maassa ovat juureni. Se on jotain konkreettista. En minä koe mitään kotiseuturakkautta sellaista kohtaan mitä en omista. Joku kaupungiosa rakkaus kun asutaan jossain kerrostalossa tai edes omakotitalossa postimerkin kokoisella tontilla ei merkitse minulle yhtään mitään. Nämä juurettomat eivät näe mitään kiinnostavaa ympäristössään kun mielenkiinnon kohteet eivät yllä viinaa pidemmälle. Amerikassa muutetaan usein paikasta toiseen kun tavoitellaan parempaa palkkaa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Uudessa kotipaikassa etsitään sopiva golf, kuntoklubi ym mistä olet kiinnostunut.

Vierailija
31/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elänyt tuollaisen elämän, eikä meistä kukaan ole rikollinen tai ulosotossa. Ensin muutettiin etelään työn perässä, sitten takaisin pohjoiseen, koska vanhemmat sai pk-seudusta tarpeekseen. Itse lähdin koulujen jälkeen Norjaan töihin, sieltä miehen löydettyäni pk-seudulle ja eron jälkeen pohjoiseen työn perässä. Kyllä, olen juureton, toisaalta mulla on ystäviä pitkin maailmaa ja pärjään uusissa tilanteissa hyvin

Vierailija
32/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Jim Morrisonilla (oli).

Tosin, hänellä ei tainnut olla muuta mainittavaa "rikoshistoriaa" kuin muutama pilvenpolttotapaus aikana jolloin vähäinen oma käyttökin oli kriminalisoitu, muutama kännipäissään öykkäröinti, piseksiminen sekä oksentelu, sekä tietysti se yksi hepin lirputtelutapaus Doorsin konsertissa - olikohan Floridassa?

Mutta hiukan samanlaisia sekopäisiä ja piittaamattomia luonteenpiirteitä hänessäkin oli kuin tavispikkurikollisissa, ja juuri tuo mainitsemasi kaltainen lapsuus hänelläkin oli.

Perus-Jamppa rannikolta

Morrisonin isä oli merivoimien upseeri ja perhe muutti sen mukaan kun isä määrättiin uuteen palveluspaikkaan. Ei Morrison ollut köyhän perheen kasvatti koska isä oli korkearvoinen ja isopalkkainen upseeri.  Morrison eli suojattua elämää ja lähti highschoolin jälkeen yliopistoon.

Vierailija
33/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä siinä on?

Eikö se hieman kummallista ole jos asuu vaikka vuoden välein jossain eri kaupungissa jos taustalla ei ole mitään kummempaa syytä? Vai kuvittelenko vain.

Niin? Olen asunut suomessa kolmessa eri kaupungissa ja lisäksi neljässä eri maassa euroopassa. Siinä sulle ihmettelemistä. 

No saahan sitä ihmetellä, jos olet nuo kaikki vetänyt alle 10 vuoteen ja ilman sen kummempaa syytä.

Mullakin on useita kaupunkeja ja vielä useampia osoitteita, mutta aina siihen on liittynyt joku muukin syy kuin vaihtelu. Yleensä syynä on ollut työt tai opiskelu, mutta nuorempana myös osoitteenmuutoksiin vaikutti se, että piti yrittää asua edullisesti ja kimppakämpissä jotka pysyivät eri syissä kasassa yleensä vain 2-3 vuotta.

Ei sillä, etteikö voisi tai saisi muuttaa ihan muuten vain, mutta ei se ihan normaalia ole. Toisaalta ei kai kukaan ole kaikissa asioissa ns. normaali.

Vierailija
34/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisen tulisi pysyä jossain yhdessä paikassa johon perustaa elämän eikä paeta ongelmiaan. 

Vierailija
35/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT:

Ns. matkustelugeenillä (engl. wanderlust gene) tarkoitetaan epävirallista nimitystä DRD4-geenin 7R-variantille.

Mitä DRD4-7R on?

DRD4 = dopamiinireseptori D4 -geeni.

7R = sen eräs toistojakso (7-repeat aleeli).

Joillakin ihmisillä tämä variantti liittyy taipumukseen hakea uutta, vaihtelua, riskejä ja palkitsevia kokemuksia.

Miksi sitä kutsutaan matkustelugeeniksi?

Joitakin tutkimuksia on tulkittu niin, että 7R-variantin kantajilla olisi:

suurempi taipumus uutuuden hakuun (novelty seeking),

korostunut uteliaisuus ja avoin asenne uusiin ympäristöihin,

lievä taipumus riskinottoon.

Näitä piirteitä on yleistetty niin, että ne voisivat edistää halua matkustaa tai muuttaa uusiin paikkoihin. Nimi on siis enemmän populaarikulttuurin kuin tieteellisen terminologian tuotos.

Tärkeä huomio

Yksittäinen geeni ei määrää kenenkään persoonallisuutta tai matkustusintoa.

Vaikutukset ovat pieniä, monimutkaisia ja vuorovaikutuksessa ympäristön ja kasvatuksen kanssa.

Kyse ei ole matkustamisen geenistä, vaan laajemmasta dopamiiniin liittyvästä käyttäytymisalttiudesta.

Jos haluat, voin kertoa tarkemmin DRD4:n biologisesta vaikutusmekanismista tai variantin esiintyvyydestä eri populaatioissa.

Vierailija
36/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaihtelu virkistää. Itse olen asunut jo 5 paikkakunnalla Suomessa. Työ on ollut syynä muuttoon vain kerran nuorena kun olin vasta siirtymässä työelämään. Jos suostuu reissaamaan jonkin verran ja voi tehdä osan etänä niin nykyisin voi valita asuinpaikkansa aika vapaasti. Vaihtelu oikeasti virkistää. Toki perheellisellä tämä ei onnistuisi, koska lapset nousivat viimeistään murrosiässä kapinaan.

Minä en oikein ymmärrä miten joku voi asua lapsuutensa maisemissa koko elämänsä. Meitä on moneen junaan. Itse koen olevani ihminen, jonka elämänrakenteita pitää uusia aika ajoin, etten pitkästy. Elämänrakenteilla tarkoitan asuinpaikkaa ja työtä. Niiden päällehän elämä pitkälti rakentuu. 

Vierailija
37/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttavaperhe, joka 

- lapsen syntyessä osti ja remontoi isolla rahalla perheasunnon lähiöstä

- asui siellä vajaan vuoden, muuttivat vuokralle keskustaan

- vuoden jälkeen muuttivat 500 km päähän isoon kaupunkiin vanhemman työn perässä

- olivat siellä vuoden, sen jälkeen muuttivat taas 500 km toiseen kaupunkiin

- asuivat siellä pari vuotta, kolmessa (?) eri asunnossa, putosin jo vähän kärryiltä tässä, lapsi vaihtoi päiväkotia ainakin kaksi kertaa

- muuttivat sieltä takaisin lähtöpisteensä kaupunkiin, ostivat asunnon, jossa asuivat vajaan vuoden

- Sittemmin olen pudonnut vähän kyydistä, ovat ostaneet asunnon ja muuttaneet viime vuosina ainakin kaksi kertaa

- Puolisen vuotta sitten muuttivat taas, tällä kertaa naapurikaupunkiin

Laskin joskus, että kouluun mennessään lapsi oli ollut viidessä eri päiväkodissa. 

Ei varmaan tule ylläty

Olisiko osasyynä muuttoon tuttavien asenne? Minäkin muuttaisin kauaksi sinusta, jos olisit tuttavani. Kirjoitat aika rumasti toisesta ihmisestä tuossa lopussa. Hyi sinua.

Vierailija
38/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yleinen harhaluulo, että muuttamalla asuntoa tai jopa paikkakuntaa, niin elämä muuttuu sillä paremmaksi. Jotkut pilaavat maineensa aika nopeasti ja sitten muuttavat taas. Lastensuojelua pakenevat, no se ei onnistu koska sossu tekee jo valmiiksi ilmoituksen ja raportoi uudelle paikkakunnalle kaiken.

Ei se ole mikään harhaluulo. Jos sattuu tuollaisia sinunlaisia kaikkitietäviä kyyliä naapuriin niin muutto vaan ja äkkiä. Elämä muuttuu heti paremmaksi. Kyllä teistä kuspäistä eroon pääsee. t. terve ja lapseton

Vierailija
39/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen elänyt tuollaisen elämän, eikä meistä kukaan ole rikollinen tai ulosotossa. Ensin muutettiin etelään työn perässä, sitten takaisin pohjoiseen, koska vanhemmat sai pk-seudusta tarpeekseen. Itse lähdin koulujen jälkeen Norjaan töihin, sieltä miehen löydettyäni pk-seudulle ja eron jälkeen pohjoiseen työn perässä. Kyllä, olen juureton, toisaalta mulla on ystäviä pitkin maailmaa ja pärjään uusissa tilanteissa hyvin

Tuollaistahan se nykyisin tuppaa olemaan. Olen vähän kuin sinä. Lapsena muutti vanhemmat ja aikuisena sitten itse. Suomi on pieni maa ja yhteydet toimii vaikka välimatkaa olisikin.

Vierailija
40/41 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks jätkä kun jää kiinni narsistisesta ja väkivaltaisesta käytöksestään niin se säännöllisesti muuttaa paikkakuntaa että voi vaihtaa naisia. Eikä kukaan pääse varottamaan toista. Salakuvaaja Axl Smith on yks tunnetuimpia tän taktiikan käyttäjistä. Se onkin jo ulkomailla jossain.

Axel toi vain esiin miten rappeutuneita suominaiset ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi