Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi autoilijat väistävät, kun pyöräilijänä odottelen stop-merkin takana?

Vierailija
07.12.2025 |

Ihan ajoradalla odottelen enkä siis edes suojatien kohdalla. Mutta silti ehkä noin joka viides auto pysähtyy ja on sitä mieltä, että minun tulisi mennä ensin vaikka tulen stop-merkin takaa. Sitten autojono seisoo sen odottelevan auton takana.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt moiseen, siis nimenomaan stop merkin takaa. Ei tule edes mieleen paikkaa jossa meiiilläpäin stop merkki olisi pyörätiellä. Pääsääntoisestihän stop merkki on paikoissa, jossa tulet selkeästi sivutieltä pääväylälle ja tuntuu uskomattomattamalta, että suoraa tietä ajavat autoilijat pysähtyisivät jos minä olen sivutiellä stoppimerkin takana.

Sen sijaan meiiläpäin on varsin yleistä, että minulle annetaan tietä, vaikka pyörätiellä on kolmio. Toinen yleinen tilanne on se, että tulen tavalliselle suojatielle, joka ylittää suoran tien, eli autoilijoilla ei ole kolmiota. Tällöinhän minulla ei ole pyöräilijänä suojatietä ylittäessä etuajo-oikeutta autoilijaan nähden, niin silti autoilijat todella usein pysähtyvät, vaikka siis olen ihan selkeästi pyörän päällä, enkä siis ole noussut pois pyörän päältä, jolloin minut taas voi tulkita jalankulkijaksi ja tällöinhän autoilijan lain mukaan kuuluukin antaa tietä. Usein kun näen autoletkan tulevan, niin himmaan jo kaukaa, ettei se eka auto vaan pysäytä talkiani koko letkaa, mutta siltikin autoilija monesti pysähtyy. Pitäis varmaan jäädä kuikuilemaan jonnekin puskan tai kulman taakse, ettei auto turhaan pysähtyisi :D

Minulla siis ei pyöräilijänä ole juuri koskaan ollut mitään ongelmia autoilijoiden kanssa, sen sijaan koirankusettajien kanssa sitäkin enemmän. Pitkällä narulla annetaan koiran hyppiä puolelta toiselle, eikä yhtään seurata muuta liikennettä ja jos soitat kelloa, niin ollaan närkästyneitä, jos edes kuullaan sitä kellon soittoa, kun ollaan luurit päässä ja naama kiinni kännykässä. Tässäkin on eroja. Kaupungissa on huomattavasti parempitapaisia koirankusettajia kun täällä haja-asutusalueella, jossa siis itse asun. Täällä ja naapurikylässä on ihan helvetisti piskejä ja niiden omistajat kaikkein huonotapaisimpia ja koirat kouluttamattomia. Mitä kauemmas kaupungista tullaan, sitä välinpitämättömämpiä koirankusettajat on.

Vierailija
22/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla siis ei pyöräilijänä ole juuri koskaan ollut mitään ongelmia autoilijoiden kanssa, sen sijaan koirankusettajien kanssa sitäkin enemmän. Pitkällä narulla annetaan koiran hyppiä puolelta toiselle, eikä yhtään seurata muuta liikennettä ja jos soitat kelloa, niin ollaan närkästyneitä, jos edes kuullaan sitä kellon soittoa, kun ollaan luurit päässä ja naama kiinni kännykässä. Tässäkin on eroja. Kaupungissa on huomattavasti parempitapaisia koirankusettajia kun täällä haja-asutusalueella, jossa siis itse asun. Täällä ja naapurikylässä on ihan helvetisti piskejä ja niiden omistajat kaikkein huonotapaisimpia ja koirat kouluttamattomia. Mitä kauemmas kaupungista tullaan, sitä välinpitämättömämpiä koirankusettajat on.

Pyöräilykokemus riippuu tosi paljon siitä että ajaako kävelytiellä vai autotiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilykokemus riippuu tosi paljon siitä että ajaako kävelytiellä vai autotiellä.

Ajan aktiivisesti pyörällä ympäri vuoden ja koska asun haja-asutusalueella, ajan reilusti yli puolet ajoistani ihan autotiellä ja vähemmän kevyenliikenteenväylillä. Kävelytiellä, eli jalkakäytävällä ajaminen taas on kielletty, enkä tietenkään niillä aja metriäkään.

Vierailija
24/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että ei teistä pyöräilijöistä koskaan tiedä mitä saatte päähänne. Ruumiita tulisi jos pilkulleen noudatettaisiin sääntöjä. 

Esimerkiksi moni pyöräilijä luulee että heillä on etuajooikeus suojatiellä, vaikka se koskee ainoastaan taluttamista, ei ajamista. 

Tästä seuraakin jännä juttu. Jos pyöräilijällä on toinen jalka maassa, hän on jalankulkija jolle tulee antaa vapaa kulku. Sitten jalka nostetaan ja ajetaan suojatien yli, jolloin ollaan taas ajoneuvo.

Ei se kyllä ihan noin mene. Kyllä sinun on ihan selkeästi noustava pois pyöränpäältä, että sinä annat selkeän signaalin autoilijalle, että aiot ylittää suojatien taluttamalla. Jos istut pyörän päällä, niin silloinhan lähtökohta on se, että aiot jatkaa suojatien yli polkemalla.

Vierailija
25/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama tilanne on myös kärkikolmion kanssa. Yksinkertaisinta olisi muuttaa lakia niin että moottoriajoneuvolla tulee väistää polkupyörää kaikissa tilanteissa. Näin kirjattaisiin lakiin nykyinen käytäntö.

Tätä ei ikinä tulla tekemään, koska silloin etenkin kesällä ruuhkat olisivat aivan järjettömiä ja kukaan eikä mikään liikkuisi mihinkään.

Vierailija
26/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.

Se on juuri tämä. Itse tunnen kyllä väistämissäännöt, mutta 90% pyöräiljöistä ei tunne, vaan kuvittelee että heillä on jalankulkijoiden tapaan aina etuajo-oikeus. Suurin osa pyöräilijöistä tulee vauhdilla lainkaan hidastamatta tien yli vaikka suoraa tietä ajavalla autolla on etuajo-oikeus, ellei väistämistä erikseen ilmoiteta liikennemerkillä. Olen oppinut varomaan näitä itsarikandeja. Kyllä minä sitten toki menen ensin, kun näen ja ymmärrän että toinen tosiaan hidastaa väistääkseen.

Vierailija
27/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.

Pyöräilijä oli PYSÄHTYNYT! Mitä ihmettä varten pysähtyneelle pyöräilijälle annetaan tilaan silloinkin kun pyöräilijä on selvästi väistämisvelvollinen? Nimenomaan tämän typerän pysähtelyn takia monet pyöräilijät menevät miten sattuu. En itse ikinä anna pyöräilijälle tietä, vaikka näyttäisi ajavan auton alle. Vasta aivan viime tingassa pysähdyn ja tööttään niin että toivottavasti opettelee liikennesäännöt seuraavan kerran.

Vierailija
28/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lähtökohtaisesti pyöräilijät ovat itsekeskeisiä mulkkuja, niin meneehän siinä autoilijalla aivot jäähän kun kerrankin kohtaa liikennesääntöjä noudattavan pyöräilijän. Vähän sama kuin stop merkin takana odottaisi vuoroaan sateenkaaren värinen yksisarvinen.

Olen autoilija ja pyöräilijä. En suostu menemään tien yli, jos autoilija väistää väärässä paikassa. Uskomattoman moni autoilija antaa pyöräilijälle tietä aivan väärissä paikoissa. Moni pyöräilijä on siis tottunut tähän, että kuitenkin väistetään. Parempi olisi, jos autoilijat eivät tekisi etuajo-oikeutettuina näitä karhunpalveluksia koskaan. 

Vierailija
29/29 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri tämä. Itse tunnen kyllä väistämissäännöt, mutta 90% pyöräiljöistä ei tunne, vaan kuvittelee että heillä on jalankulkijoiden tapaan aina etuajo-oikeus. Suurin osa pyöräilijöistä tulee vauhdilla lainkaan hidastamatta tien yli vaikka suoraa tietä ajavalla autolla on etuajo-oikeus, ellei väistämistä erikseen ilmoiteta liikennemerkillä. Olen oppinut varomaan näitä itsarikandeja. Kyllä minä sitten toki menen ensin, kun näen ja ymmärrän että toinen tosiaan hidastaa väistääkseen.

Eihän jalankulkijoilla ole aina etuajo-oikeutta. Se on vain silloin jos jalankulkija on menossa suojatietä pitkin. Muutoin etuajo-oikeus on ajoneuvolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän