Miksi autoilijat väistävät, kun pyöräilijänä odottelen stop-merkin takana?
Ihan ajoradalla odottelen enkä siis edes suojatien kohdalla. Mutta silti ehkä noin joka viides auto pysähtyy ja on sitä mieltä, että minun tulisi mennä ensin vaikka tulen stop-merkin takaa. Sitten autojono seisoo sen odottelevan auton takana.
Kommentit (29)
Ovat omasta mielestään "kohteliaita", kun viis veisaavat liikennesäännöistä.
Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.
Totuus on se, että ei teistä pyöräilijöistä koskaan tiedä mitä saatte päähänne. Ruumiita tulisi jos pilkulleen noudatettaisiin sääntöjä.
Esimerkiksi moni pyöräilijä luulee että heillä on etuajooikeus suojatiellä, vaikka se koskee ainoastaan taluttamista, ei ajamista.
Koska ikinä ei voi tietää osaako se pyöräilijä liikennesääntöjä tai välittääkö niistä. En silti välittäisi tappaa ketään.
Koska lähtökohtaisesti pyöräilijät ovat itsekeskeisiä mulkkuja, niin meneehän siinä autoilijalla aivot jäähän kun kerrankin kohtaa liikennesääntöjä noudattavan pyöräilijän. Vähän sama kuin stop merkin takana odottaisi vuoroaan sateenkaaren värinen yksisarvinen.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että ei teistä pyöräilijöistä koskaan tiedä mitä saatte päähänne. Ruumiita tulisi jos pilkulleen noudatettaisiin sääntöjä.
Esimerkiksi moni pyöräilijä luulee että heillä on etuajooikeus suojatiellä, vaikka se koskee ainoastaan taluttamista, ei ajamista.
Suojatiellä on pyöräilijällä etuajo-oikeus jos ajoradalla ajava kääntyy tai jos etuajo-oikeus on ilmaistu liikennemerkillä. Tätä kuitenkaan harva tietää koska luullaan että pyöräilijöitä koskee samat liikennesäännöt kuin kävelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että ei teistä pyöräilijöistä koskaan tiedä mitä saatte päähänne. Ruumiita tulisi jos pilkulleen noudatettaisiin sääntöjä.
Esimerkiksi moni pyöräilijä luulee että heillä on etuajooikeus suojatiellä, vaikka se koskee ainoastaan taluttamista, ei ajamista.
Tästä seuraakin jännä juttu. Jos pyöräilijällä on toinen jalka maassa, hän on jalankulkija jolle tulee antaa vapaa kulku. Sitten jalka nostetaan ja ajetaan suojatien yli, jolloin ollaan taas ajoneuvo.
Ihan sama tilanne on myös kärkikolmion kanssa. Yksinkertaisinta olisi muuttaa lakia niin että moottoriajoneuvolla tulee väistää polkupyörää kaikissa tilanteissa. Näin kirjattaisiin lakiin nykyinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tilanne on myös kärkikolmion kanssa. Yksinkertaisinta olisi muuttaa lakia niin että moottoriajoneuvolla tulee väistää polkupyörää kaikissa tilanteissa. Näin kirjattaisiin lakiin nykyinen käytäntö.
Tai sitten voitaisiin ihan vaan opetella ne lait ennen kuin lähdetään liikenteeseen.
Ajoradalla odottelet? Mitä ihmettä siellä seisoskelet? Ei kukaan STOP-merkin tai kolmion takaa tulevia odota. Huonoa provoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tilanne on myös kärkikolmion kanssa. Yksinkertaisinta olisi muuttaa lakia niin että moottoriajoneuvolla tulee väistää polkupyörää kaikissa tilanteissa. Näin kirjattaisiin lakiin nykyinen käytäntö.
Tai sitten voitaisiin ihan vaan opetella ne lait ennen kuin lähdetään liikenteeseen.
Ennen vanhaan (siis jonnekin 70-luvulle asti) pyöräilijät olivat yksiselitteisesti ajoneuvoja. Eivät ole enää. Pyöräilijät on suureksi osaksi siirretty jalankulkijan rooliin, mutta ei kokonaan, mikä aiheuttaa sekaannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.
Isoissa kaupungeissä monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia ja näin ollen eivät tunne liikennesääntöjä. Myös pyörätiellä voi olla kolmio ja sieltä vaan pyöräilijä tulee kolmion takaa auton eteen koska siinä on suojatie!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.
Isoissa kaupungeissä monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia ja näin ollen eivät tunne liikennesääntöjä. Myös pyörätiellä voi olla kolmio ja sieltä vaan pyöräilijä tulee kolmion takaa auton eteen koska siinä on suojatie!
Ei se ole mikään näin ollen, normaaliälyllä varustettu ihminen pystyy opettelemaan liikennesäännöt ihan ilman autolla ajamistakin. Typerää välinpitämättömyyttä jos ei niin tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.
Isoissa kaupungeissä monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia ja näin ollen eivät tunne liikennesääntöjä. Myös pyörätiellä voi olla kolmio ja sieltä vaan pyöräilijä tulee kolmion takaa auton eteen koska siinä on suojatie!
Lapsilla ei ole missään ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.
Isoissa kaupungeissä monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia ja näin ollen eivät tunne liikennesääntöjä. Myös pyörätiellä voi olla kolmio ja sieltä vaan pyöräilijä tulee kolmion takaa auton eteen koska siinä on suojatie!
Ei se ole mikään näin ollen, normaaliälyllä varustettu ihminen pystyy opettelemaan liikennesäännöt ihan ilman autolla ajamistakin. Typerää välinpitämättömyyttä jos ei niin tee.
Mitä varten ajokortit sitten ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.
Isoissa kaupungeissä monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia ja näin ollen eivät tunne liikennesääntöjä. Myös pyörätiellä voi olla kolmio ja sieltä vaan pyöräilijä tulee kolmion takaa auton eteen koska siinä on suojatie!
Ei se ole mikään näin ollen, normaaliälyllä varustettu ihminen pystyy opettelemaan liikennesäännöt ihan ilman autolla ajamistakin. Typerää välinpitämättömyyttä jos ei niin tee.
Mitä varten ajokortit sitten ovat?
Autolla ajamista.
Vierailija kirjoitti:
Ajoradalla odottelet? Mitä ihmettä siellä seisoskelet? Ei kukaan STOP-merkin tai kolmion takaa tulevia odota.
Pyöräilijä liikkuu ajoradalla ja noudattaa risteyksissä autojen väistämissääntöjä silloin kun paikalla ei ole pyörätietä.
Niissä tilanteissa osa autoilijoista ei tiedä miten toimia, vaan vaikka pyöräilijällä olisi kolmio tai STOP -merkki ja hän odottaisi paikallaan sen takana, niin osa autoista pysähtyy päästääkseen sen kolmion takaa tulevan pyöräilijän ensin.
Joskus on tietysti kyse siitä että auto on kohtelias tai varovainen. Valitettavan usein kuitenkin törmän tilanteisiin että minä pyörälläni seison kiltisti kolmion takana, ja sitten vasemmalta päin tuleva auto pysähtyy sekä yrittää päästää minut että voisin ajaa hänen edestään, vaikka sillä hetkellä hänen edestään ajaminen tarkoittaisi että mä ajaisin suoraan oikealta tulevan etuoikeutetun auton eteen.
Suurin osa autoilijoista tietää kyllä väistämissäännöt niissä tilanteissa, mutta osa on valitettavasti ihan pihalla.
Olen viime vuosina huomannut saman saman tilanteen kuin aloittaja. Liiallinen pyöräilijän varomista korostava asenne on tullut median tietoiskuista.
Monesti vaikuttaa siltä, että näissä tilanteissa lähellä risteystä on suojatie, jonka perusteella autoilija pysähtyy antaakseen etuajo-oikeuden kolmion takaa tulevalle pyöräilijälle. Suurin osa autoilijoista kuvittelee, että pyörää ajavalla on tässäkin tapauksessa suojateillä etuajo-oikeus. Yleensähän autoilijan on väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden vain kääntyessään tai tullessaan itse kolmion takaa.
En mene tämän syvemmälle liikennesääntöihin, mutta kärjistäen pyöräilijän täytyy hallita sekä omansa että autoilijan säännöt ja autoilijan vain omansa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokemus pyöräilijöistä on, että ovat vailla itsesuojeluvaistoa ja liikennesääntöjä kulkevia luupäitä, mutta ei viitsi päällekään ajaa.
Täysin samaa aion kommentoida. Hirvittää se itse- suojeluvaiston puute.
Että tulisit rohkeammaksi ja röyhkeämmäksi jotta he voisivat laillisesti ajaa ylitsesi silloin kun jätät pysähtymättä.