Aamupalaksi kamalia eineksiä, (Katja Niemen dokkari) mites teillä.
Katja Niemen dokkari perheiden aamupaloista; kuvittelin, että huono-osaisuus olisi näkynyt niin, ettei aamupalaa vaan ole. Tässä kuitenkin huono-osaisuus kerrotaan niin, että lapset "joutuvat heräämään itse ja ottamaan aamupalaa itse" ja että "aamupalaksi voi olla eineslihapullia tai eineshamppareita"
Ihan kuten meillä, ja kuulumme tukevasti keskiluokkaan. En tiedä millaisessa maailmassa eletään, jos "huono-osaisuus" tarkoittaa että lapsi joutuu lähtemään kouluun itsenäisesti. Niinhän se työssäkäyvien vanhempien lapsilla on? Ja että lapsi ottaa jääkaapista itse aamupalan, no meillä toinen teineistä ottaa sieltä eineksiä, tai esim nakkeja. Olisi myös hedelmiä, vihanneksia, tuoremehua ... Ihan sama tehtäisiinkö valmista pöytään, kun ne jää koskemattomaksi, ei aamulla nykyään maistu muu kuin suolainen ja rasvainen. Tai ehkä makea, joskus teen vohveleita.
Eräässä koulupalaverissa kerroin että teinin aamupalaksi voi olla hampurilainen (jos sellaisia on) ja yhdellä opettajalla silmät levisi hämmästyksestä. (En ole oikeasti käsittänyt, että "huono aamupala" nähdään niin pahana.) Itsekin lähden töihin pelkällä kahvilla. Tiedän että se on suositus että aamupala on oltava runsas ja monipuolinen jne jne, mutta jos ei aamulla vaan ole nälkä. Mun mielestä riittää että ottaa edes jotain, mitä saa alas menemään.
(muut ateriat on kyllä itse tehtyjä ja myös terveellisiä!)
No mites teillä? Herääkö teillä lapset huono-osaisesti itse, ottavat itse ruokansa, lähtevät kouluun itse?
Kommentit (11)
Mun mielestä niin turha tutkimus kun voi olla. Lapsi syö jos haluaa ja mitä haluaa, ei yksin kouluun lähtevän lapsen syömiseen oikein voi vaikuttaa. Ja todella luulisin että vähävaraisten ongelma olisi se että ruokaa ei ole, mutta nälkä on...
Koulussa syödään lounas jo klo 11.
Itse en ole lapsuuden jälkeen syönyt aamupalaa, koska mulla ei vaan ikinä ole aamulla nälkä. Teininä söin vasta koulussa jos sielläkään, vasta illalla söin isomman aterian. Näin toimin edelleen. Aamulla riittää kahvi. Syön vasta lounaalla. Miksi koko ajan pitää puputtaa jotain? Ei ihme, että suomalaiset on lihavia.
🇺🇦🇮🇱
Tuo tutkimus oli tehty jotenkin ihan omasta kuplastaan käsin. Oli vaikea ymmärtää niitä löydettyjä "ongelmia" siinä. Esim juurikin että jotkut lapset joutuvat heräämään yksin, kun joillakin taas vanhempi herättää.
Siis kuinka monella kouluikäisellä on kotiäiti tai -isä oikeasti? Hyvin hyvin harvalla. Ja tutkimuksesta ilmeisesti puuttui tyystin ne perheet, joissa jääkaapissa on vain valo. Niitäkin on.
... ja että ne parempiosaisten perheiden vanhemmat olivat ihmetelleet, "eikö kaikki lapset syö näin". No helvetti aivan varmasti eivät näin aidosti ihmetelleet, tai jos ihmettelivät, niin siinä oli sellainen tarkoituksellinen omatehostus mukana. Kyllä ne tietää, että kaikki ei syö näin. Mistä tuon koko ohjelman voi katsoa? Onko se oikeasti niin hölmö kuin se tuossa näyttää olevan?
Ei meille edes osteta tuollaisia, joten eivät syö aamulla eineksiä. Lapset ( 11 ja 12 v, poikia) huolehtivat aamupalan itse. Yleensä leipää + juusto ja leikkele, joku hedelmä, joskus jogurttia. Harvoin on muroja tms. Viikonloppuna sitten leuhkemmat eväät. itse aloitan klo 7 työt, mies myös.
Tärkeintä kai, että syövät edes jotain?
Kaffebulla kirjoitti:
Koulussa syödään lounas jo klo 11.
Itse en ole lapsuuden jälkeen syönyt aamupalaa, koska mulla ei vaan ikinä ole aamulla nälkä. Teininä söin vasta koulussa jos sielläkään, vasta illalla söin isomman aterian. Näin toimin edelleen. Aamulla riittää kahvi. Syön vasta lounaalla. Miksi koko ajan pitää puputtaa jotain? Ei ihme, että suomalaiset on lihavia.
Mun aamupala lapsena oli voileipä ja teetä. "hyvä aamupala". Kun oikein voileipä. Mutta mikä sen ravintoarvo on...
Ja yksi mitä en ymmärrä, puuro. Jotkut jumaloi sitä puuroa terveellisenä ja hyvänä aamupalana, ja mitä se nyt sitten sisältää? Kuitu on varmaan siinä hyvä, mutta muuten? Ei se pidä nälkää ollenkaan, ei yhtään.
Aikuisena jäi aamupalat pois minultakin.
Kokojyväleipä, johon päälle jotain proteiinia, siihen paprika tai tomaatti. Teetä tai kahvia. Se piristää ja antaa voimia. Oma kokemukseni on, että puuro väsyttää.
Meillä teini syö aamulla esim. banaanileipää/muffinsseja tai nyt halloweenin ympärillä kurpitsamuffinsseja. Toinen juo puoli desiä appelsiinimehua. Puoliso lähtee töihin klo 4.50 ja minä olen jossain Varsovassa tai Köpiksessä tai jossain kotimaassa työreissussa. Koitan aamulla laittaa viestiä, että ovatko heränneet, ehtivätkö bussiin jne.
Kai me ollaan sit huono-osaisia, kun vanhemmilla on työt, jotka estää kotona nuorten vahtimisen.
No siis mistä tämä dokumentti löytyy?
Keitän pakastekeittojuureksia ja nuudelit samassa, tulee paljon syötävää ja maha tulee täyteen. Tämä on päivän ensimmäinen syöminen puoliltapäivin. Hoikka ja terve N60.
En löydä mistään tätä ohjelmaa, mutta Katja Niemi tuntuu olevan kiinnostunut tutkimaan yhteiskuntaluokkia.
... hmmm ... Ehkä nyt taas näen asiat turhan mutkikkaasti, mutta ei meilläkään, hyväosaisella perheellä, aamupala ole tiptop. Kunhan jotain. Ruoat on mun, melko boheemin perheenäidin vastuulla.
Huolimaton asenne aamupalaan ei nyt välttämättä liity "luokkaan". En vaan seuraa piirulleen ohjeita, tai ota niistä stressiä. Kunhan sinnepäin. Kuten äitini, ja hänen äitinsä. Tiedän monia jotka suhtautuu ravitsemukseen hirveän tiukkapipoisesti, jopa fundamentalistisesti.
Minä en... en kodinhoitoon muutenkaan. Olisi kiva tietää kuinka poikkeavaa tämä oikeasti on. Varmaan ne omat piirit missä liikkuu, värittää sitä todellisuutta. En tunne juurikaan boheemeja ihmisiä tai taitelijoita (muita kuin sukulaisia) vaikka itse taiteilen. Äidin suvussa suurin osa vähintään harrastaa taiteentekemistä.
Luin joskus pätkän lastensuojelun ohjetta, jossa neuvottiin että täytyy osata erottaa "aito elämänhallinnan menetys" ja "boheemimpi elämäntapa". :D Hyvä ohje. Ja jos ei tunne ketään vähänkään boheemia niin varmaan helposti lokeroidaan huono-osaiseksi tai elämänhallinta lipsuu -tapaukseksi.
Vaikea on vahtia että aamupala on hyvä ja terveellinen, jos ei ole paikalla. Ja niinhän se ihan valtaosalla kouluikäisten, etenkin yläkouluikäisten vanhemmilla on.
Oletus on että sen ikäiset osaa itsekin kouluun mennä. Ja jos nuori saa itse ottaa ruokansa, ei se ehkä kaikkein tylsintä ja terveellisintä porkkanatikkua valitse. Minkähän ikäisiä tuossa dokumentissa sitten oli.