Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia äiti-lapsi piireistä

Vierailija
05.12.2025 |

Sain ensimmäisen lapsen ja ajattelen, että lapsen takia menisin joihinkin äiti-lapsi toimintoihin mukaan. Näin lapsi voisi saada samanikäisiä kavereita tältä alueelta.

Mua kuitenkin kauhistuttaa mennä, kun on tullut sellainen mielikuva ihmisten puheista, että noi on ihan sietämättömiä kerhoja, joissa on kaikki naisvaltaisten ryhmien huonot puolet potenssiin tuhat, kun siihen tulee mukaa  se vauvojen ja äitiyden jatkuva vertailu.

Olisko jollain jakaa positiivisia kokemuksia, että saisin mentyä sinne. Itselläni on ihan tarpeeksi kavereita muutenkin, mutta lasta ajatellen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä. Alle 3-vuotias ei kaipaa kavereita, vaan äidin hoivaa. Oman kokemukseni mukaan toiset äidit olivat todella rasittavia. Jatkuvaa vertailua, oman lapsen ylistystä, oman äitiyden ylistystä, muiden haukkumista ja hyväksikäyttöä. Hakivat minusta vain lapselleen ilmaista hoitajaa, yrittivät kaupata vanhoja lastenvaatteita kalliilla hinnalla jne. Ei kannata mennä. Sitä paitsi kerho on liian lyhyt aika lapsille tutustua. Päiväkodissa lapsesi saa kavereita. 

Vierailija
2/8 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut äidit olivat kivoja. Sai lukea lehteä kahvikupin ääressä, kun lapset ryömivät lattialla. Vauvan kanssa ollessa ryhmää hoiti ihana vapaaehtoismummo.

Oli mukava nähdä muita. Kuitenkin halusin mieluiten puhua kaikesta muusta kuin vauva-arjesta, jota riitti ne muut 23 tuntia sinäkin päivänä.

Valitettavasti sinne tuli töihin jotain sosiaalialan koulutuksen saaneita, jotka pyrkivät koko ajan kuulustelemaan ja kyselemään. "Mitenkäs teillä menee? Syökö hän jo soseita? Hän oppii varmaan pian kävelemään." Se rasitti ja tuntui kuulustelulta sekä siltä, että lasten kehitys on jokin kilpailu. Siksi lakattiin käymästä.

Vertaistuki ja seura oli kivaa, joten neuvon kokeilemaan. Paikassa oli myös kivat lelut.

Avoimessa päiväkodissa taas lapseni söi siististi itse piltin lautaselta lusikalla, mutta jälkkäriksi ottamani löllön mangososeen syötin hänelle, koska en halunnut tuhlata leikkiaikaa vaatteiden vaihtoon. Kun syötin, niin siihen tuli henkilökunnan edustaja, joka sanoi, että lapsesi on pian jo yksivuotias ja yksivuotiaan pitää päiväkodissa syödä itse. Ei sitten käyty enää sielläkään kytättävinä. Ei siellä kyllä muutenkaan paljon kukaan käynyt, eli ei iso menetys.

Vierailija
4/8 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mennä. Alle 3-vuotias ei kaipaa kavereita, vaan äidin hoivaa. Oman kokemukseni mukaan toiset äidit olivat todella rasittavia. Jatkuvaa vertailua, oman lapsen ylistystä, oman äitiyden ylistystä, muiden haukkumista ja hyväksikäyttöä. Hakivat minusta vain lapselleen ilmaista hoitajaa, yrittivät kaupata vanhoja lastenvaatteita kalliilla hinnalla jne. Ei kannata mennä. Sitä paitsi kerho on liian lyhyt aika lapsille tutustua. Päiväkodissa lapsesi saa kavereita. 

No vastasyntynyt ehkä ei kaipaa, mutta kyllähän kaksivuotias jo.

Vierailija
5/8 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä tykkäsin käydä. Yhtä kerhoa pyöritettiin kaverin kanssa yhdessä ja joissakin muissa käytiin ihan vaan kävijöinä. Rytmitti viikkoa kivasti kun vauvan kanssa rutiinit ovat sellaisia toisteisia ja pieniä. Yhdistin usein kerhoon kauppa- tai kirjastoreissun. Eli kerhoon, vauva ihmetteli muita vauvoja, minä join kahvia ja juttelin vertaisäitien kanssa ja sitten ennen lähtöä lämmitettiin lounas tai käytiin joidenkin äitien kanssa syömässä ja sitten eteenpäin. Jäi hyviä muistoja. En itse kokenut vertailua mitenkään kamalana. Kokeilin useampaa kerhoa niin ehkä ne mauttomat jäivät viikkorytmistä pois. 

Ainoa miinus ekan kohdalla oli että huonouninen refluksivauva valvoi yöt ja nukkui aamuisin pitkään niin ei ehditty niihin aamuysin kerhoihin. Onneksi oli muitakin.

Vierailija
6/8 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on kaikenlaisia vanhempia kuin missä tahansa paikassa. Joskus pääsee samalle levelille jonkun kanssa, aina ei. Kuitenkin yleensä ollaan kohteliaita toisille ja mukavia. 

Vierailija
7/8 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin herkkä ja kaikesta loukkaantuva kuin taaperon äiti. Taapero diggaa kaikesta toiminnasta kuin koira. 

Vierailija
8/8 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin herkkä ja kaikesta loukkaantuva kuin taaperon äiti. Taapero diggaa kaikesta toiminnasta kuin koira. 

Kiinnostaa, mitä sinä  sanot niille taaperoiden vanhemmille?

Ei ainakaan mun lapsi diggaillut muskarista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi