Tekopyhyyden huiput
Luin matkailuketjua ja törmäsin jälleen usein näkemääni tekopyhyyden multihuipentumaan:
"Matkailu on so last season. Olen aikanaan matkaillut, mutta nykyisin en näe sitä sen vaivan, ajanhukan ja rahanmenon arvoiseksi."
Nämä itsekkäät ihmiset ovat jo omalta osaltaan ilmastoa turmelleet ja katsovat sitten nenänvarttaan pitkin heitä, joilla nuo kokemukset olisivat vasta edessä päin. Vähän kuin toiselle puolelle maailmaa ilmastomielenosoitukseen lentävät, jotka eivät näe malkaa omassa silmässään.
Kommentit (4)
No joo, joskus miettinyt vähän samaa monien vihreiden poliitikkojen kohdalla. Ensin rälläävät kansanedustajan tuloilla useita kertoja vuodessa lentokoneella Eurooppaan, jenkkeihin ja kauko-itään. Hehkutetaan miten ihana ja hip joku itä-Berliini on.
Sitten heristellään sormea tavisperheille jotka 1-2 kertaa kymmeneen vuoteen saa säästettyä perheelleen loman että nyt kertakaikkiaan HYI.
Minäkin perustelin nuorena ja rahattomana matkustelemattomuuttani ympäristösyillä. Niin vain idealismi jäi taka-alalle, kun oli rahaa lähteä ulkomaille elämyksiä hakemaan.
Helpoimmalla pääsee kun jättää nämä sormen heristelijät ja ilmastokriisillä itseään yhteiskunnassa ylöspäin heruttelevat omaan arvoonsa ja nakkaa ilmastoahdistukset romukoppaan. Se on kuulkaa niin, että suuri osa muutoksen hallinnasta lepää maailman kymmenen väkirikkaimman maan kontolla joissa asuu yli puolet maapallon väestöstä. Yksikään näistä maista ei ole lähelläkään sitä tasoa mitä Suomi tai edes EU joten vaikka hyperventiloisit aamusta iltaan ja löisit persettä asfalttiin mannerheimintien tukkien niin meidän teoilla se ilmasto ei pelastu.
Itse en matkustanut moneen vuoteen. Olin matkustanut suht paljon Euroopan ulkopuolella ja kyllästyin. Mikään kohde ei innostanut tarpeeksi, että olisin siihen käyttänyt rahojani. Ilmastolla ei ollut asian kanssa tekemistä.
Sitten tehtiin yksi reissu ja muistin taas miten ihanaa matkustaminen on. Nyt on taas uusia suunnitelmia tuleville vuosille.