Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia hormonikierukasta?

20.04.2007 |

Olen harkinnut hormonikierukan asennuttamista ja haluaisin kuulla teidän muiden käyttäjien kokemuksia ja mietteitä asiasta.

E-pillerit eivät minulle sovi, tekevät tajuttomasti ikäviä sivuvaikutuksia (haluttomuutta, mielialan heilahteluja, turvotusta, välivuotoja yääääk). Nuorempana niitä kuitenkin useita vuosia itku kurkussa popsin eivätkä mitkään monista kokeilemistani merkeistä sopineet.

Nyt olen kuullut että kierukan hormonit vaikuttavat vain paikallisesti? Eli eivät koko verenkierron kautta. Ja että siitä ei tuollaisia sivuoireita tulis? Vai onko yksilöllistä kuitenkin nuo kierukan sivuoireet?

Monella kuulema auttaa myös runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin.

Millainen on kierukka käytännössä? Tuntuuko jotenkin? Onhan se kuitenkin vierasesine elimistössä.

Kipeesti tässä tarttis jotain tomerampaa ehkäisyä, nää luomukeinot vie järjen kun jatkuvasti saa pelätä että onko raskautunut. Mulla kolme synnytystä takana.

Kiitos jo etukäteen kokemuksistanne, niistä varmasti on apua päätöksessäni...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii täydellisesti, kuukautiset jäi kokonaan pois, samoin endometrioosivaivat. Ei tunnu missään, asennus vähän vihlaisi. Suosittelen!

Vierailija
2/9 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä missä pillereistä suorastaan hypin seinille ja raivosin pienistä asioista, muutuin suorastaan leppoisaksi :-)

Iho ja hiukset voivat hyvin, todella runsaat kuukautiset loppuivat 4kk tiputtelun jälkeen täysin ja painokin pysyi hienosti tasapainossa.

Erinomainen ehkäisykeino. Asettaminen ja pois ottaminen eivät tuntuneet lainkaan pahalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 viikkoa kokemusta hormonikierukasta ja jo tällä perusteella voin suositella! Mäkään en halunnut enää pumpata hormonia tai siis halusin valita keinon jossa sitä on vähiten, kondomi kun ei todellakaan enää kiinnostanut. Seksielämän laatu parani 90% kun ei tarvi stressata mistään ja kaikki on spontaania. Yhdet menkat tuli jo heti asennuksen jälkeen, mutta kuulemma kaikki on ekat 3kk normaalia - se on se suurin miinus, että tiputtelua voi olla.

Mullekin gyne sanoi että pitäis hillitä runsaita vuotoja ja kirjotti vielä silleen että saan vakuutuksesta rahat takas juuri tuosta syystä. Eli kaks kärpästä yhdellä iskulla.

Suosittelen siis, asennuskin oli itseasiassa ihan lyhyt ja siedettävä toimenpide - jos olet papassa käynyt niin sitä tuntemusta kun pidentää noin minuutilla, tiedät suunnilleen mistä puhutaan. Ei paha siis kaiken hyödyn edessä!

Vierailija
4/9 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka laitettiin keskimmäisen synnytyksen jälkitarkastuksessa ja se oli minulla reilun vuoden. kierukka oli ilmeisesti vähän huonosti paikoillaan (asettaminen vaikeaa heti synnytyksen jälkeen) koska minulla oli siitä vaivaa, ajoittaisia alavatsakipuja ja yhdyntäkipuja. tiputtelua oli muistaakseni ekan 6kk ajan mutta sitten loppui.

poistatin kierukan raskaustoiveiden vuoksi ja kuopuksen synnyttyä mietin kovasti uskallanko laittaa enää uudestaan. päätin kuitenkin uskaltaa ja onneksi niin :) tällä kertaa kierukka laitettiin vasta imetyksen lopuksi eli 8kk päästä synnytyksestä ja nyt se on kohdillaan! kipuja ei ole ollut yhdynnässä eikä muutoinkaan. menkkoja tuli muistaakseni kahdet laiton jälkeen, sen jälkeen parina kuukautena niukkaa tiputtelua menkkojen aikaan ja sen jälkeen ei mitään.

nyt ainoa haittavaikutus on akne eli minulle on tullut tänä keväänä leukaan, poskipieliin ja hartioihin isoja syviä finnejä. onneksi ovat yksittäisiä ja hartaasti toivon että ne jäisivät kohtapuoliin pois. muistelen joskus lukeneeni että kierukan ihovaikutukset on suurimmillaan kun se on ollut paikoillaan vuoden ja tuo merkkipäivä tuli täyteen tänä keväänä.

kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyväinen tähän ehkäisyyn! ihanan helppo, huoleton ja ennenkaikkea LUOTETTAVA! kertaakaan en ole miettinyt että onkohan ehkäisy pettänyt. menkattomuuskin on loistavaa, elämä on paljon helpompaa ilman... jos vain akne loppuisi niin tämä olisi täydellinen juttu!

Vierailija
5/9 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin h-kierukka n. vuosi sitten. Viimeisimmästä (kolmannesta) synnytyksestä oli silloin aika tarkkaan vuosi (imetin vielä silloin). Asentaminen vihlasi myös minulla hiukan, mutta enemmän se oli sellaista " epämukavaa" tuntemusta, kuin kipua!

Minulle myös kierukka laitettiin runsaiden kuukautisten takia (tai siis toki ehkäisyn takia ensisijaisesti, mutta sain sen reseptin jolla saa vähän alennusta). Ja kierukka on siis ollu nyt vuoden verran, ja edelleen mulla tulee menkat!!! :(

Tosin, kyllä ne on nyt jo paljon niukemmat! Mutta mielestäni tuleevat ihan " ajallaan" . Ekat puoli vuotta oli ihan kauheeta kun tuntui että menkat tulee useammin ja kestääkin pitempään (mietin jo että eihän tässä näin pitäny käydä vaan ihan päinvastoin!!) Mutta alkoivat sitten onneksi pikkuhiljaa asettumaan.

Mutta kaikenkaikkiaan olen ihan tyytyväinen. Mullekaan ei pillerit oikein sopineet, ja kondomin " käytön" seuraukset tiedetään... (kolmas lapsi..) ;)

Mutta tosiaan kun siinä kierukan oppaassa lukee, että useimmilla kuukautiset loppuu kokonaan, niin se tosiaan tarkoittaa että useimmilla MUTTA ei kaikilla! :)

Vierailija
6/9 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin hormonikierukka viime keväänä kuopuksen ollessa n. puolivuotias. Laittaminen oli kyllä kauniisti sanottuna kamalaa ja olin sen päivän aikas kipeä, buranaa kului. Muutaman päivän oli jonkinlaisia menkkakipuja tms., mutta ekan päivän jälkeen huomattavasti parempi olo. Mutta olen tuttavapiiristäni ainoa (ainakin 4.llä kierukka), jonka mielestä laittaminen oli karseeta + kovat kivut...

Alussa oli kunnon vuotoa, joka muuttui parin päivän päästä tiputteluksi, jota jatkui pari viikkoa. Laitettaessa kuopus oli vielä täysimetyksellä, seuraavat menkat tuli vasta kun lopetin imetyksen kokonaan kuopuksen ollessa 1v1kk viime lokakuussa. Satunnaista, epämääräistä tiputtelua sillon tällöin kyllä oli aikaisemmin.

Ja nyt sitten vuodenvaihteesta lähtien ollut SÄÄNNÖLLISET menkat, jee... Olen myös tuttavapiiristäni ainoa, jolla menkat ei kadonneet tai hiipuneet... Varsinkin kun meillä kaksi lasta alle 2-v. ikäerolla (esikoisen jälkeen ekat imetyksen päätyttyä 10kk.n iässä, sitten parin kk:n päästä toiset ja siitä pari kk olin yllättäen raskaana) niin ei ole menkkoja ollut pitkään aikaan säännöllisesti niin koen kyllä riesana ;)

Ei mitkään tosi runsaat (joskus nuorena ollut), mutta kuitenkin sellaiset, ettei voisi kuvitellakaan pikkuhousunsuojilla pärjäävänsä ja kestävät 5 päivää, sitten luulen että loppuu, mutta parina päivänä seuraa tiputtelua...

HUONOJA PUOLIA: vaikea tietysti sanoa mikä johtuu kirukasta, mikä jostain muusta. Mulla on tänä keväänä alkanut tulemaan niitä jo jonkun muunkin mainitsemia finnejä, yöks, ei useita, mutta pari aina silloin tällöin. Eikä mun mielestä edes teini-iässä ollut tuollaisia kipeitä patteja. Menevät kyllä suht nopsaan " ohi" . Muutenkin tänä keväänä kaikki kierron vaiheet tulleet paljon selkeäämiksi, turvotus, päänsärky, ärtyneisyys...

En ole kuitenkaan parempaakaan vaihtoehtoa keksinyt. Meillä on todennäköisesti lapsiluku täynnä, mutta kumpikaan ei halua piuhoja poikki, yhtään enempää hormoneja kuin mitä tässä vempeleessä on, en halua. Ja elo sujuu kuitenkin ihan ok, nyt kun itse tiedostan nuo " vaihtelut" . mutta kieltämättä menkat sais jäädä kokonaankin pois ;) Ja finnit kanssa!

Vierailija
7/9 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hormonikierukka 2vuotta. Asettaminen sattui tajuttomasti ja kohtu supisteli ja vuosin lorona verta, tiputtelua kesti 3kk. Kuukautiset jäi kokonaan pois 2vuodeksi mikä oli kivaa, mutta minulla oli jatkuva kova turvotus naamassa ja käsissä. Kierukka otettiin pois kun aloimme yrittämään toista lasta. Turvotukset loppui siihen. Kaikissa hormonaalisissa ehkäisyvaihtoehdoissa on kuulemma samanlaatuiset sivuvaikutukset joten minulle ei sovi ainakaan pillerit eikä hormonikierukka (muita en ole kokeillut) kuulemma kuparikierukasta ei tule samanlaisia sivuvaikutuksia koska ei ole hormonaalinen ehkäisy muuta se taas aiheuttaa runsaampia kuukautisia, no thanks. No en usko että tulen enää käyttämään koskaan mitään ehkäisyä koska sain kuulla että mahdollisuudet tulla raskaaksi ilman hoitoja ovat olemattomat.

Vierailija
8/9 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, elikkä tuo äskeinen jäi hiukka lyhyeksi...=)

Minua suoraan sanoen ärsyttää, että lääkärit ja sairaanhoitajat vähättelevät potilaan kokemuksia eri ehkäisy-menetelmistä...

Itselläni ollut hormonikierukka nyt vuoden ja tämä saa riittää!

Ensi viikolla on aika kierukan poistoon ja sitten luotetaan omiin ehkäisy-menetelmiin...

Olen ollut tosi pettynyt että jokaisella lääkäri-käynnilläni omia mielipiteitäni ja havainnoimiani oireita on yritetty vähätellä!

Mielestäni kierukka on aiheuttanut minulle todella hankalaa turvotusta, painonnousua (vuodessa tullut yli 15kg lisää, eikä ruokailu-tottumukset ja elämäntavat ole muuttuneet), finnejä ja runsasta ihon rasvoittumista, pahoja mieliala-vaihteluita, seksihalut ovat tipotiessään.

Tässä ainakin kaikki mitä nyt tuli mieleeni.

Vuoden päivät olen siis näitä oireita tarkkaillut ja välillä yrittänyt olla tarkkailemattakin, mutta olen edelleen sitä mieltä että haluan ainakin katsoa auttaako kierukan poisto näihin oireisiin.

Lääkärillä olen käynyt jo useamman kerran vuoden sisällä ja aina on sanottu, ettei hormonikierukan pitäisi juurikaan tällaisia oireita aiheuttaa...

Mutta kyllähän kierukan ohjeissakin ainakin jotkut näistä mainitaan!

Joka kerta olen lähtenyt pois lääkäristä sillä ajatuksella, että " jospa sitä vielä yritetään pitää tätä sisällä..."

Mutta nyt sain kuulla ystävältäni aivan samanlaista palautetta hormonikierukasta ja se oli viimeinen tikki!

Aion kyllä otattaa pois ja katsotaan sitten oliko mitään hyötyä.

Se harmi tässä vain on, että pillerit eivät minullekaan sovi, eikä ehkäisyrengas ja kuparikierukkaa en halua, koska uskon etten pitäisi siitäkään emmekä mieheni kanssa vielä ole valmiita sterilisaatioonkaan...

Että mitään muuta keinoa ei kai jää kuin kondomi tai " uhkapeli" .

Sitä vain en ymmärrä, miksi lääkärit eivät millään ole meinanneet suostua kierukan poistoon vaikka vakain-aatoksin olen lääkäriin joka kerta marssinutkin...

Saa nähdä kuinka saavat ensi viikolla pääni käännettyä... sitä kun ihminen uskoo mitä lääkäri sanoo...

Vierailija
9/9 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

otatan sen pois ensiviikolla koska se ei sovi minulle. Olen popsinut ikäni pillereitä ja niistäkin toki tuli haluttomuutta ja muita vaivoja mutta luulin että h-kierukka kävisi. Mulle on tullut migreeninomaista pääkipua noin pari kertaa kuussa, jatkuvaa valkovuotoa jo 6:tta kuukautta sekä haluttomuutta, ei voisi seksi vähempää kiinnostaa joten vaihdan kuparikierukkaan ja toivon että se sopisi. Myöskään paino ei ole tippunut synnytyksen jäljiltä yhtään vaikka luistelen 2-3 krt viikossa tunteroisen ja syön kevyesti mutta h-kierukan vaikutusta siihen en voi varmaksi sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi