Tiesitkö, että Suomessa verottaja päättää tuontiautollesi käyvän arvon ja verotus menee sen mukaan
Vähän kuten YEL-maksut, joku toinen osapuoli päättää sinun puolestasi mitä sinun pitäisi maksaa.
Löysit hyvän 30 000 euron käytetyn auton Saksasta. Tuot sen Suomeen ja saat edullisen hyvän käyttöauton joka muutoin maksaisi täällä 70 000 euroa. Säästöä, eikö?
No ei ole, vaan kun tuot sen Suomeen, verottaja ilmoittaa sinulle että käypä arvo on 68000e ja autoa et saa rekisteröityä nimiisin ennen kuin maksat 38000 euron edestä autoveroa.
Ole hyvä, ei tarvitse puntaroida miksi maan autokanta on niin vanhaa ja ränsistynyttä.
Kommentit (7)
Suomessa pitää olla rikas että voi ajaa autoja jotka ovat jenkeissä ja Saksassa keskiluokan autoja. Saksassa myytävä Audi tai BMW on Suomessa sadan tonnin vekotin.
Saksassa myytävä 50 tonnin Audi tai BMW*
Suomessa on Euroopan vanhin autokanta jonkun Bulgarian ja Romanian kanssa pidetään häntäpäätä. Eikä siinä, autokanta senkuin vanhenee joka vuosi, köyhät suomalaiset. Miten välillä tunttuu, että eletään kuin jossain stnan Neuvostoliitossa vanhojen romujen kanssa.
Hyvä, että hoksasit. Johan tästä on keskusteltu sitten vuoden 1995 ja Antti Siilin päätöksen jälkeen vaikka kuinka paljon, ja jopa moni asia on parantunut sitten sen jälkeen.
Mistäs muusta juteltais, oisko vaikka musta-valko ja väri-TV lupien hinnoista...
No suomi ollut kommarimaa niin kauan kuin muistan (eli 70-luvulta saakka). Ihmeen kauan täällä kävi kuitenkin säkä talouden suhteen, mutta nyt se on loppu.
Jostain niitä veromarkkoja oli pakko kerätä ja autoilu oli (ja on edelleen) yksi helpoimmista kohteista.
Se, että verotus tuhoaa samalla toimeliaisuuden Euroopan harvaimpaan (?) asutussa maassa ja köyhistää edelleen niitä parkoja, jotka muutenkin asuvat syrjemmässä, niin sillä ei tässä idi00tti maassa ollut mtn merkitystä.
Kunhan verorahoja riitti maailmalla elvistelemiseen...
ovat kyllä verottajan ja trafin mielikuvitustaulukot absurdeja. redditissä oli hauska vertailu jossa esim. bmw m8 huippumalli maksoi saksassa 146000e mutta suomessa autoveron jälkeen 338000e. viranomainen päättää auton 'markkina-arvon' ja sitten maksat erotuksen verona