Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä kirjoitus ryhmätöistä, miten niitä ei opeteta

Vierailija
02.12.2025 |

https://www.ts.fi/lukijoilta/6832042

"Korkeakoulussa ollaan parhaimmillaan ensimmäisestä kurssista lähtien tekemisissä ryhmätöiden kanssa. Kuitenkin opetus ryhmätyöskentelystä on puutteellista tai sitä ei ole lainkaan. Korkeakoulut tuntuvat elävän harhassa, jossa ryhmätyöskentelyä ei voida opettaa teoriassa, vaan sen voi oppia vain tekemällä.

Tämä tuntuu erikoiselta varsinkin ammattikorkeakouluissa, jotka ovat erikoistuneet malliin, jossa teoria muuttuu käytännöksi."

"Huonoilla ryhmätyövalmiuksilla varustetut ryhmät eivät tue halutulla tavalla oppimista tai kehitä tarvittavia ryhmätyötaitoja. Myös riski kaikille vaarallisille lieveilmiöille, kuten kiusaamiselle lisääntyy.

Opetuksen puutteellisuus ryhmätyöskentelystä saa ryhmätyöt näyttämään laiskalta pedagogiikalta, jossa tarkoitus on vähentää arvioitavien kokonaisuuksien määrää ja vierittää opetuksen vastuuta opettajalta ryhmille."

"Ryhmätyöt eivät ole siis vain opetusmuoto, vaan taito, jota pitää opiskella. Ryhmätyöt eivät ole opiskeluita helpottava asia, vaan ne aiheuttavat uutta opittavaa, eli toisin sanottuna lisää kuormaa opiskelijoille. Ryhmätyöt tulisikin siis laskea suunnittelussa aina raskaammaksi kuin yksilötyöt. Vaikka ryhmätyöt keventäisivät opetushenkilöstön työmäärää, eivät ne sitä opiskelijoille tee."

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tosiaan, miten ryhmätöiden osaamisen kuvitellaan olevan synnynnäistä.

Vierailija
2/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ryhmätyöt ei tosiaan kevennä opiskelijan taakkaa. Pahimmassa tapauksessa ainoastaan itse tekee ryhmätyön eteen töitä ja muut lusmuilevat. Kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet korkeakoulussa vielä opettelemassa perustaitoja, niin olet täysin väärässä paikassa.

Vierailija
4/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on ryhmätyökurssi

Vierailija
5/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla oppii

Vierailija
6/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse opetusalalla ja olen toiminut myös opettajana. Se mitä ole aina ihmetellyt, on se, miten vähän kouluissa opetetaan oppimaan oppimista. Opiskelijat monessa asiassa heitetään syvään päähän selviytymään. Kyseessä on sama ilmiö, että vaaditaan cooperin testiä, mutta ei opeteta juoksemista.

Täysin siis samaa mieltä, että ryhmätyöskentelytaitoja tulee opettaa, sekä opettajan tulee myös ohjata ryhmien työskentyä, eikä passiivisesti hylätä opiskelijoita selviytymään keskenään.

Vierailija
7/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet korkeakoulussa vielä opettelemassa perustaitoja, niin olet täysin väärässä paikassa.

Vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja harjoitellaan läpi elämän, ei vaan alakoulussa.

Vierailija
8/60 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa että joku ottaa tämän asian esille.

Vierailija
9/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ryhmätyötä pitäisi opettaa? Mitä pitäisi ryhmätyön tekemisestä tietää, ennen kuin se aloitetaan?

Vierailija
10/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opettajana ei kiinnosta opettaminen pätkääkään, haluan vain päästä siitä mahdollisimman helpolla. Mulle on myös ihan sama oppivatko opiskelijat mitään.

Vierailija
11/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt ovat perseestä.

Vierailija
12/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseohjautuvuus on tämän päivän teema, etsi itse tiedot ja opiskele uudet asiat itseksesi-näin meillä töissä ainakin. Ei mitään ryhmäytymistä missään joten miksi siihen koulutuksessa pitäisi panostaa.

Vierailija
13/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on kätevä tapa opettajien ulkoistaa opetus oppilaille itselleen. Enemmän aikaa kahvitauoille.

Vierailija
14/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun 90 luvulla ja jo silloin olisin tarvinnut jotain "oppimaan oppimisen" kurssia. Ainoat aineet missä loistin olivat maantieto ja äidinkieli. Kaikki teoreettiset aineet (kemia, fysiikka jne) epäonnistuminen vain johtui siitä että niitä olisi pitänyt opiskella eri tavalla. Toki olin yläasteella käytännössä yksin kun luokka oli jaettu kahtia ja omat kaverit oli siinä toisessa ryhmässä. Ei ollut ketään keneltä kysyä. 

Lukiossa tuli aivan uusi luokka ja sain sieltä parikin kaveria ja kummasti arvosanatkin nousivat, kun kaverit kertoivat miten pänttäsivät kokeisiin. Luettiin myös yhdessä ja tunneilla ratkottiin ongelmia yhdessä. Yläasteen 5-6-7 todistuksen rivit muuttuivat 7-8-9 riveiksi.

Vierailija
15/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätyöt on kätevä tapa opettajien ulkoistaa opetus oppilaille itselleen. Enemmän aikaa kahvitauoille.

Höpö höpö. Kahdesta syystä:

Olen amk-ope ja meidän pitää ottaa virtuaalikursseille 100 opiskelijaa. Ei ole reilua, että arvosana tulisi yhdestä tehtävästä. Luuletko yhdestä kurssista saatavien  resurssien olevan niin hyviä, että saamme sillä arvioitua 200 yksilötehtävää?

Toisekseen ne tehtävät ovat hyvin laajoja. Joskus kun olen antanut poikkeuksia, että ryhmätyön voi tehdä yksilötyönä, niin alkaa kitinä työn vaatimuksesta. 

Vierailija
16/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-ope kysyy: miten haluaisitte ryhmätyön tekemistä opetettavan? Toistaiseksi meillä on ollut ohjeet vain tiimisopimukselle.

Vierailija
17/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkö mielestäsi auttaa niitä jotka siihen ryhmätyöhön kykenevät? On myös kyse siitä ettei mitään _opetusta_ käytännössä ole. Opiskelijat jätetään tekemään pelkkiä ryhmätöitä eikä ketään kiinnosta onko todellisuudessa opittu mitään vai ei, tuliko todellista tulosta vai ei. Tähän tyhjänpäiväiseen näyttää paperilla hyvältä - sekoiluun tämä maa onkin kaatumassa.

Vierailija
18/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen itse opetusalalla ja olen toiminut myös opettajana. Se mitä ole aina ihmetellyt, on se, miten vähän kouluissa opetetaan oppimaan oppimista. Opiskelijat monessa asiassa heitetään syvään päähän selviytymään. Kyseessä on sama ilmiö, että vaaditaan cooperin testiä, mutta ei opeteta juoksemista.

Täysin siis samaa mieltä, että ryhmätyöskentelytaitoja tulee opettaa, sekä opettajan tulee myös ohjata ryhmien työskentyä, eikä passiivisesti hylätä opiskelijoita selviytymään keskenään.

Olet tässä asian ytimessä. Jatko-opintojen, työelämän, ja itse asiassa koko elämän kannalta oppimaan oppimisen taidot ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin oppiaineiden ja kurssien tiedolliset sisällöt. Itse työskentelen opettajana koulussa, johon tähän on kiinnitetty vihdoin huomiota ja koulussamme kehitetään rakennetta, jossa oppilaille opetetaan näitä oppimaan oppimisen taitoja.

Ryhmätyötaidot ovat yksi hyvä esimerkki tästä. Jos opiskelijat heitetään tekemään ryhmätöitä ilman ohjausta ryhmätyön taitoihin ja ryhmässä toimimiseen, on tuloksena lähinnä paskaa. Tai jos ei ole, niin sitten se kympin oppilas on tehnyt työn lähes kokonaan itse ja muut ovat seuranneet vierestä, eli kysymys ei ole ryhmätyötä ja ne kolme muuta opiskelijaa eivät ole oppineet mitään.

Vierailija
19/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ryhmätyötä pitäisi opettaa? Mitä pitäisi ryhmätyön tekemisestä tietää, ennen kuin se aloitetaan?

Ihan ensiksi opettajan täytyy tehdä paljon etukäteistyötä, eli suunnitella mielekäs ja toimiva tehtävä siihen ryhmätyöhön ja muodostaa ryhmät, joissa kaikilla on mahdollisuus (työn vaatimukset ja tavoitteet huomioon ottaen) mielekkäästi tuoda oma panoksensa työhön. Yhdessä yleisesti käytetyssä mallissa on kymmenen eri kohtaa, jotka opettajan täytyy ottaa huomioon pelkässä suunnitteluvaiheessa. 

Sitten oppilaita/opiskelijoita täytyy ohjata siihen, miten ryhmä toimii hyvin vain jos kaikilla on omat käytännölliset roolinsa. Ryhmän suunnitellessa työtä jokaisella on vastuu ensin miettiä tehtävää itse, hakea tarvittavaa tietoa ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja tehtävään, jotta jokaisella olisi jotain annettavaa kun keskustelu ryhmän sisällä alkaa. Sen jälkeen jokaisella täytyy olla ymmärrys siitä, miten omia ajatuksia tuodaan rakentavasti esiin ja miten muita kuunnellaan. Yksikin opiskelija ryhmässä, jolla ei ole valmiuksia tähän pilaa koko työn.

Yleensä jos tähän asti on sujunut hyvin, niin sitten pöydällä on erilaisia ajatuksia ja ehdotuksia siitä, mitä tehdään. Sen jälkeen ryhmän pitää pystyä rakentavasti keskustellen tekemään päätöksiä siitä, miten se työ sitten lopulta tehdään. Tässä vaiheessa osa ehdotuksista (tai ainakin joitain osia niistä) hylätään, ja jokaisen täytyy myös osata käsitellä se, että oma ehdotus ei ottanut tuulta alleen ilman herneen vetämistä nenään.

Sitten kun tiedetään mitä tehdään ja mikä on kenenkin vastuu, niin on vielä se vastuun käsite, eli jokaisen tulisi ymmärtää oma vastuunsa muita ryhmän jäseniä kohtaan, eli jokaisen tulisi tehdä se oma osansa sovitulla tavalla ja sovitussa aikataulussa. 

Kyseessä on siis aika monimutkainen prosessi, joka vaatii monenlaisia valmiuksia. Haastavan hommasta tekee se, että toisin kuin työpaikoilla, opiskelijaryhmässä ei ole pomoa tai tiiminvetäjää, joka viime kädessä voi päättää (ja jolla on myös vastuu päättää) mitä tehdään, miten tehdään ja kuka tekee mitäkin.  

Vierailija
20/60 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyhmiä aikuiset ihmiset ovat, jos pitää opettaaa sitä, että jakakaa tehtävät, tee xx.xx. mennessä oma osuutesi, sitten tavataan ja keskustellaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi