Kiusallinen tilanne. Miten pyydätte vastavuoroisuutta?
Minulla on ystävä, joka on samalla (luovalla) alalla.
Noin vuosi sitten luin hänen pyynnöstään hänen uusimman käsikirjoituksensa. Annoin palautetta ja ehdotuksia (ja toki myös kehuja). Hän otti suurimman osan ehdotuksistani käyttöön, ja lopuista ehdotuksistani sai uusia ideoita. Olen muutama vuosi sitten tehnyt saman hänen toisen käsikirjoituksensa kanssa, eli ystäväni arvostaa palautettani ja ideoitani, mistä tulee toki minulle hyvä mieli.
En ole ikinä tarvinnut tässä mitään vastavuoroisuutta - autan ihan mielelläni, koska arvostan ystäväni töitä. Mutta kysyin kuitenkin nyt kesällä, voisiko hän lukea osan minun käsikirjoituksestani (ei edes koko käsikirjoitusta, vain alun) ja antaa vähän palautetta. Hän ei vastannut siihen mitään, mutta muuten ollaan viestitelty ja sähköpostiteltu ihan normaalisti monta kertaa muista aiheista sen jälkeen.
Miten toimisitte tässä tilanteessa? Kysyisittekö uudestaan, että voisitko antaa palautetta vai ei? En halua painostaakaan, koska jos ystäväni ei halua lukea minun käsikirjoitustani, ei se mitään. Kaikki eivät edes ole hyviä antamaan palautetta. Hämmentää vain, kun en tiedä, jättikö hän tarkoituksella vastaamatta siihen kysymykseen vai ei.
Kommentit (6)
kysy uudestaan voiko antaa palautteen jos ei, niin hän ei halua antaa palautetta. muutenkin mieti onko yksipuolinen suhde?toinen saa apua ja hyötyä ja sinä et. tämä on tuttu tilanne.
mun mielestä ihminen ei ole ystävä. jos siltä ei saa apua tarvittaessa. on vaan tuttava tai mikä pahinta pelkkä hyväksikäyttäjä.osa ihmisistä ei välitä toisesta,haluaa vaan hyötyä ja hyväksikäyttää. arvostelu on aikaa vievää puuhaa kuitenkin jos tekee huolella.
jos suutut helposti kritiikistä voi olla pelkoa arvostella huom.
Kysyisin suoraan, että miksi ei vastannut mitään pyyntööni. Saadun vastauksen perusteella arvioisin haluanko jatkaa kyseisen ihmisen kanssa minkäänlaista yhteydenpitoa. Luotatko oikeasti tuohon ihmiseen ja siihen, että hän ei varasta sinun ideoitasi?
Tekstin kommentointi ja editointi on ihan oikeaa työtä, josta pitäisi maksaa. Hyvää ystävää voi toki auttaa, jos se on vastavuoroista. Katkaise välit tuon mulkeron kanssa.
Vähän riippuu, onko ennen ollut vastaavaa vai oliko tämä ainut laatuaan. Kyllähön joku voi unohtaakin.
Ehkä sanoisin, että joo, voin antaa palautetta - pidetäänkö yhteinen palautteenantotapaaminen?
Kaffebulla kirjoitti:
En kysyisi uudestaan. Mutta en myöskään enää ikinä auttaisi häntä.
Jotkut ihmiset ovat tuollaisia. Oma napa aina lähimpänä.
Mä kysyisin kerran uudestaan, kasvotusten. Niin, että saisin vastauksen eikä sitä voisi ohittaa kuin sähköpostia. Sen vastauksen perusteella tekisin johtopäätöksiä.
Ja jos sanoo kyllä, niin sopisin saman tien milloin. Esimerkiksi "ehditkö lukea päivään xx mennessä? Voitaisiin käydä silloin läpi." Ja pitäisin kiinni näistä päivistä. Kun dedis lähestyy, ottaisin yhteyttä ja sopisin missä ja milloin käydään läpi. Jos tekisi oharit, niin se olisi siinä.
En kysyisi uudestaan. Mutta en myöskään enää ikinä auttaisi häntä.
Jotkut ihmiset ovat tuollaisia. Oma napa aina lähimpänä.
🇺🇦🇮🇱