***HEINÄHELISTiMET VIIKONLOPPUUN***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10077337&p=3&mpage=2&tmod…
linkki ed.keskusteluun...
Taas on keskustelumme kurtsahtanut kokoon. Täytyy myöntää ettei itselläkään ole tullut paljon tänne nyt kirjoteltua...
Meillä kolmevuotias neiti odottaa kovasti vauvan syntymää ja jutteelee päivittäin masun läpi vauvalle.. Taitaa aika käydä pitkäksi tytölläkin vauvaa odottaessa. Kyllä hän kertoo kaikille tutuille ja tuntemattomille että meille tulee vauva ensi kesänä... Tosin meidän neiti on todella tempermanttinen tapaus ja haluaa kovasti huomiota, ja jos sitä ei saa niin alkaa tavarat lentämään ja nyrkit heilumaan. VOi olla aluksi " pientä" mustasukkaisuutta mutta toivottavasti selvitään siitä.
Itsellä ollut todella mieli maassa...Jotenkin kaikki vaan masentaa ja ei mikään kiinnosta. Ei ole saanut siivottuakaan eikä tehtyä mitään!!!
Nytkin sataa räntää ulkona ei kehtaa mennä pihalle kun ei voi tehdä siellä mitään...Eilen sentäs sain kukkapenkit siistittyä ja vähän haravoitua. Ulkona olo piristää...
Miten joko muut heinikset ovat käyneet lääkärintarkastuksessa? Missä tilassa oli kohdunkaulat ja muut?
Mulla on tasan viikon päästä lääkäri ja ultra samalla... Vähän pelottaa tuo alapään tilanne, kun on noita suppailuja ollut enemmän ja vähemmän. No jospa se vielä pysyisi kiinni heinäkuulle asti!
Onko kenelläkään vielä napa pullahtanut ulos? Miulla on siinä ja siinä että pullahtaa ulos...Hassua!
Eppuli on kova hikkaamaan, tälläkin hetkellä kun kirjoittelen tuntuu tuolla hikkaavan... Raukka siellä yrittää hengitellä... No hyvä juttuhan se vaan on!
Mutta eipäs kummosempia kuin OIKEIN HYVÄÄ VIIKONLOPPUA HEINIKSET ja KIRJOITELKAAHAN KUULUMISIA!!! JA VARSINKIN JOS ON NEUVOLAKORTTIIN TULLUT UUSIA MERKINTÖJÄ NIIN NIITÄ ON MUKAVA SEURAILLA!!!
t.Sadetar, eppuli 27+1 ja tyttö03 ja mies80
Kommentit (19)
Perjantaita täältäkin...
Täällä ois seuraava neuvola vasta 2.5. ja se olisi lääkärineuvola, mutta mulla IVF ylimääräinen ultra viikolla 28 joka taas on 8.5. joten mulla onkin sitten lääkäri vasta siellä.
Ensi viikolla kyllä mennään 4D ultraan ja silloin taas nähdään mitä kaverille kuuluu. On kyllä super rauhallinen tämä vauva. Ihan kun ei juurikaan mitään rymistelisi. Kerran pari päivässä vähän tuntuu jotain pientä mutta ei muuta. Onko sitten tyyntä myrskyn edellä vai mitä?? Saapi nähdä. Viimeksi pari viikkoa sitten oli pientä vuotoa ja kävin ylimääräisen keikan äitiyspolilla. Silloin oli ainakin kaikki ok. Kohdunkaula oli 3cm ja kiinni. Kaveri painoi 656g.
Eilen illalla jotain lorahti housuun ja olin ihan varma että nyt on vuotanut lapsivettä jostain. Kun olin juuri käynyt vessassa ja ei märkä haissut milleen eikä ollut minkään väristä. Soittelinpa sitten viel tänä aamuna polille kun niin hämäsi että mitä tuo oli kun oli määrällisesti kuitenkin niin että housut kastui.
Veikkasivat valkovuotoa. Jos olisi lapsivettä sitä kuulemma vuotelisi sitten tasaisesti koko ajan. Ja jost taas ylempänä olisi kavossa reikä että aina täyttyessään holahtaisi yli niin yön jälkeen oisi kuulemma ollut taas kosteet oltavat. No nyt vaan seurailen, että jos ei valuttelua jatku niin ei hätää. Mutta jos jatkuu useampana päivänä on käytävä näytillä että tsekataa ettei vuoda mistään. Jos joutuu lepoon ni se ois sitten sairaalaan sisään. No ei vielä näillä viikoilla kiitos vaan.
Mutta oli kyllä helpottavaa jutella kätilön kanssa. Yksin näitä on turha pähkiä kun eka raskaus. Ja parempi kysellä vähän liikaa kun että joutuisi myöhemmin katumaan.
Ihmettelin sitä valkovuotojuttua, mutta kätilö sanoin,että se on raskauden aikana niin vetistä, että voi vaikka reisille valua.
No toivottavasti ei jatku tommosena vaan oli kertaluonteista. Ei tarvis kulkea side housuissa loppuraskautta.
Mutta viikonloppuja kaikille!!!! Ens viikolla sitten selvinnee kuka meille on muuttamassa. Että minkä väristä vaatetta ruvetaan ostamaan.
Viime yönä näin jo unta, että poika. Ja kun vaihdoin vaippoja ni ei kuitenkaan ollu poika. Nytkö näitä kummajaisunia alkaa tulemaan...
terkkuja vaavastatotta rv 25+3
Täällä napa pullahti " väärinpäin" jo noin kuukausi sitten. Navan kohdalla on entisen " kuopan" tilalla pieni nyppylä :)
Minäkin odottelen lääkärineuvolaa jännityksellä. Supistuksia on ollut aika paljon. Saa nähdä mikä on tilanne kohdunsuulla.
Muutaman kerran on ollut sellaisia hassuja tuntemuksia aivan kuin vauva jo sovittelisi päätään synnytyskanavaan. Nimittäin tuntui kuin vauva olis lantiossa melkein jalkojen välissä jo ja saattaisi tipahtaa sieltä hetkenä minä hyvänsä (mikä ei tietenkään voi olla mahdollista) enkä pystynyt laittamaan jalkoja yhteen. Onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia?
vaavastatotta: Toivottavasti sulla ja pikkuisella menee kaikki hyvin ja odotus jatkuu onnellisesti. Runsaat valkovuodot ja pieni satunnainen verinen vuoto voivat olla täysin vaarattomia. Mutta varmasti tuollainen säikäyttää. Itselläni oli samankaltaisia oireita edellisessä raskaudessa ja minä säikähdin tosissani. Raskaus jatkui kuitenkin onnellisesti loppuun asti.
Mukavaa viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille!
terveisin Vauva77 27+2
Neuvolassa kävin keskiviikkona:
rv: tasan 26
paino: +750G/vko tullut JO 10kg!! :(
RR: 134/83
B-Hb: 122 oli sama kk sitten =) muissa raskauksissa pudonnut heti.
Sf: 25 Viimeksi oli muistaakseni 21, mutta se mitattiin jalat suorina, nyt koukussa, Eikös se kuulu mitata koukussa????
SÄ:+ 140-150
Liikkeet.++
Kohdunsuun tilanne hyvä, kiinteä, kiinni ja pituus 3cm, ei siis suppailut vaikuttaneet milläänlailla!
Saikkua kirjoitti tän viikon, syy suppailut, vaikka oikea syy olikin VÄSYMYS! Ei edes meinannut kirjoittaa saikkua, kun ei ole lääketieteellistä syytä olla saikulla! Mutta halusin silti kun olen oikeasti ollut ihan sika väsy! Terkka sanoi kyllä että jos lääkäri ei kirjoitan hän kirjoittaa!
Napa ei ole pullahtanut ulos millään kerralla, olisi ihan kiva nähdä sekin ;)" Elmo" hikkailee aika usein, mutta ei omasta mielestäni niin usein kuin aiemmat.
MIHIS SUUNTAAN TEIN VAAVIT POTKUTTELEVAT? Meillä aika usein tuntuu kyljissä toisinaan sit alhaalla ja ylhäälläkin, mutt yleensä tuntuu et herra viihtyy poikittain masussa =)
Mitäs suunnitelmia viikonlopulle?? Minun tarvis tänään siivota, niin saadaan viettää viikonloppu huilaillen ja jos mun siskon mukelot tulisi meille yökylään pojalle kaveriksi tänään =) Leipoakin ois ihan kiva=)
tirppis ja elmo 26+2
Meillä on napa ihan kuopassa vielä, joskaan ei niin syvällä ku ennen, eli kai on pullahtamassa joskus sitten ulos :)
Vaavastatotta: Nuo on kuule varmasti pelottavia juttuja semmoselle joka oottaa ekaa ja ei oikein tiiä mistään mitään. Toivottavasti nuo sinun " oireet" ei nyt jatku ollenkaan!! Itellä ainaski tuli melko pelottavat oltavat kun se kylki pamahti tuossa viikko sitten kipeäksi ja jouduin sairaalaan...
Käytiin eilettäin hankkimassa pinnasänky, kylläkin käytettynä, mutta on kuitenkin uudenveroinen. Ihanaa kun pääsee laittelemaan nyt kaikkea valmiiksi. Kaukalonkin kävin toissailtana ostamassa.
Mulla on pukannut kriisiä tässä muutaman päivän. Mua on alkanut pelottamaan että miten jaksan vauvan kanssa ja että minkähänlainen siitä tulee. Tosissaan olen epäröinyt näitten asioitten kanssa ja sitten tulee entistä pahempi mieli ku alkaa " katumaan" ajatuksiaan... Eiköhän tämä kuitenkin kuulu asiaan melko monella ainaski ku ekaa oottelee.
Onko muilla yhtään ees vastaavanlaisia huolia?
Me lähdetään toivottavasti tänään masukin tätilään, jos vain keli sallii. Ja kyllähän tuo siltä vielä näyttäisi että pystytään kesärenkailla ajeleen, kuhan ei kovin ala satamaan akkoja hameet korvissa.
Hyvää viikonloppua Heinähelistimille ja jaksamista itse kullekin!!
Toivoovat: Annemari ja minimutti 26+3
Sadetar: Joo, mua kanssa masentaa ja välillä tekis mieli vaan kiukutella perheen miehille. Väsyttääkin koko ajan, mutta öisin en saa kuitenkaan nukuttua, joten päivällä en viitsi hirveesti torkkuja ottaa.
Musta tuntuu ettei neuvolassa käydä ollenkaan!!! Siirtyi taas viikolla ja lääkäri on 2.5.. Edellisestä neuvolakäynnistä on jo yli kuukausi, joten toisaalta olis ihan kiva ja saada väliaikatietoja. Ehtii kai sitä n. kolme kertaa vielä käydä, kun kesälomat kohta jo alkaa, eikä taideta silloin olla paljon täälläpäin.
Napakin on jo pullotellut muutaman viikon. Ja rauhallisesti on meilläkin hieman vaikea ottaa, kun 1,5 vuotias omaa varmaan kolmen vilkkaan lapsen energiat. Oikein suuttuu kun ei saa riehua koko ajan äitin mahan päällä. Isi ei millään tunnu kelpaavan vaikka olis kotonakin.
Meillä potkitaan milloin minnekin ja yks yö tuntui, että asetteli tosissaan päätä alas. Ei tosiaan tuntunut mukavalta. Josko olis kääntynyt. Milläs viikolla ne vauvat muuten noin kääntyy pää alaspäin. Mulla kun ei ole mittän hajua, vaikka kolmas jo tulossa... Miten ne kaikki asiat unohtuu heti.
Tuntuu et pitäis päästä vähän liikkumaan ja melkein joka päivä pohdin et pitäis mennä uimaan. En vaan millään saa aikaseks, ja sit masentaa taas.
Nuorempi tais herätä päikkäreiltä, kovasti huutaa mammaa hakemaan. Viikonloppuja!!!
Helpa ja pojat 7 ja 1,5v & Sissi 26+1
Aika rientää ja minä sen mukana... En ole ehtinyt käydä edes lukemassa viestejä täältä ainakaan pariin viikkoon. Opiskelujutut ovat pitäneet sen verran kiireisenä, ettei aika ja jaksaminen ole riittänyt muuhun. Tänään oli kuitenkin harjoittelun viimeinen päivä ja mulla on sellainen olo kuin olisi äitiylomaalkanut:) Jospa nyt jatkossa olisi aikaa kirjotella tännekin aktiivisemmin.
Vietin eilisen päivän äitipolilla melkein kokonaan hengenahdistuksen vuoksi. Mulla on jo pitempään ollut jonkinasteisia vaikeuksia hengittää, mutta nyt oireet ovat pahentuneet viimeisen viikon aikana. Lääkäri epäili keuhkoveritulppaa ja sen vuoksi minut passitettiin aika vauhdilla lisätutkimuksiin, kun neuvolassa otin asian puheeksi. Onneksi mistään niin vakavasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan todennäköisesti kyseessä on piilevä ja aika lievä astma. Lisätutkimuksia odottelen, muttei mitään kiireellistä tässä vaiheessa. Vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin ja se on tietenkin pääasia. Tässä vähän " tuloksia" :
paino 78,9 +250g/vko
RR 150/90 eli vähän koholla meinaa olla
pissa: ok (viimeksi oli sokerit yhdellä plussalla koholla)
liikkeet: ++
sydämen syke: 144
kohdunsuu: 3,8 cm ja kiinni
vauvan paino nyt: 1070g
syntymäpainoarvio: 3500g
Aika omanapaisia kommentteja nyt, mutta seuraavalla kerralla sitten enemmän. Oikein hyvää viikonlopun alkua kaikille!
t. Päikky 27+6
Meillä kaikki raskausseurannat hoitaa aina synnytyslääkäri, eli käyn kuukausittain lääkärin luona ja ultrattavanakin useammin kuin Suomessa. Tosin viime raskauksissa on ultrattu tuplaten enemmän kuin tässä ja tuntuukin että lääkärikäyntejäkin olisi tosi harvoin.
Kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja kaula pitkä viime tarkastuksessa, vaikka minua supistelee tosi paljon, mutta niin on ollut kaikissa raskauksissa jo ihan alku viikoilta saakka, supistusarka kohtu.
Napa on ollut ulkona alusta saakka, minulla on aina ollut napa tuossa pinnalla, en ole koskaan omistanut syvää napaa ja nyt raskaana se tulee ihan heti masun kasvaessa hiukankin tuohon kunnolla pömpöttämään.
Tuosta valkovuodosta, minulla tässä raskaudessa valkovuoto on ollut valtavaa ja tosi vetistä, muistan kyllä kuinka esikoisen odotuksen aikaan kävin klinikalla tarkastuksessa kun epäilin sitä lapsivedeksi, mutta ei sitä silloin näin paljoatullut, mutta se vetisyys säikäytti silloin ekalla kerralla minutkin.
Ihanaa kun on viikonloppu, mieskin tulee pian töistä ja päästään nauttimaan kunnolla yhteisestä ajasta =)
Meille luvattu helteistä viikonloppua ja ulkoillaan kovasti ja tavataan ystäviä, tekisi mieli käydä vähän ostoksillakin... jos vaikka pikku hiljaa alkaisi haalia jotain vauvajuttuja ja vaunutkin olisi käytävä tilaamassa, on taas jäänyt.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
Duracel rv 26+1
Tänään kävin neuvolalääkärillä... meillä on täällä vaihtunut jo muutaman kerran lääkäri ja nyt oli taas uusi venäläissynt. nuori naislääkäri joka ei ole ennen tehnyt äitiysneuvoloita... ja valittettavasti sen kyllä huomasi. Yleensä mulla ei ennakkoasenteita ole mutta tämä ei kyllä parantanut asiaa. Puheesta en meinannut saada selvää, kysymykset oli todella outoja ja kommentit eivät täsmänneet tutkittujen, mm. ultraäänestä saatujen tietojen kanssa. Mutta no, onneksi tämä on toinen raskaus ja itselläni on kuva, että kaikki on hyvin.
neuvolakortti 20.4
rv:26+6
paino: 65 (+5kg)
ei turvotusta
RR:114/70
pissa ok
B-Hb:114
kohdunpohja:29
lapsivesi:n
rt
syd:+
liik:++
Sokerirasitus oli eilen ja siinä paastoarvo oli rajalla. Muut arvot normaalit. Syynä siihen miksi rasitukset otetaan on koska virtsassa sokeria. Sama homma ed. raskaudessa. Ja nyt lääkäri sitämieltä, että lapsi on iso, kai päätteli kohdunpohjan korkeudesta. Vaikka just rv. 25 käytiin 4D, jossa lääkäri sanoi lapsen olevan pienikok. mutta vastaavan viikkoja.
Nyt lääkäri sanoi että synnytystapa arvio mahdollisesti loppuraskaudesta jos lapsi kasvaa liikaa. Täh! En oikein tajunnut mitkä asiat muka siihen viittaavat, että lapsi kasvaisi liikaa tai olisi iso!?!? Ja puhui siitä, ettei lapsi mahtuisi ulos!!!!!!!
Edellinen raskaus normaali täysiaik. alatiesynn. lapsi oli 2700g. Noo katellaan. kyllä nuo lääkärit on välillä outoja.
Kyseli myös että miksi mulle ei tehty veriseerumiatutkimusta niskapoimu-ultrassa. Sanoin että en kokenut tarpeelliseksi, koska niskapoimu ja kaikki muukin oli normaalia. Ja virhemarginaalihan on siissäkin suuri.
J.E.P
Kuitenkaan lääkäri ei viitsinyt selittää miksi kysyi juuri sitä. Harmi juttu, koska kaikki on ollut hyvin ja nyt jäi vaivaamaan outo käynti neuvolalääkärissä.
Tänään oli sekä neuvola että pelkopoli.
Paino: +600 g/ vko
RR: 98/66
Hb: 119
Sf-mitta: 26
syke: 150-170
Kaikki ihan hyvin siellä siis. Th ei paras mahdollinen, mutta ihan mukava kuitenkin.
Sitten tuo pelkopoli.
Siellä ultrattiin (olipas kiva nähdä pikku-neiti taas) ja lekuri katsoi kohdunsuun. Kaikki oli ihan kunnossa. Ette usko kuinka hyvälle tuntu kun lääkäri sano että käynnistys on mahdollinen viikolla 38, jos vaan kohdunsuu on kypsä.
Parin viikon päästä on kätilön kanssa käynti synnytyssalissa. Ja sitten neljän viikon päästä taas lääkäri, tarkistetaan vauvan paino.
Ihan hyvä käynti oli. Ja sain sanoa mitä mä pelkään ja lääkäri ymmärsi suht hyvin, tuntui ainakin siltä.
Tämä oli nyt tälläinen oma napa, suonette anteeksi.
Hemppu ja KainoVieno 29+5
Koita olla murehtimatta mokomaa lääkäriä. Eiköhän sinulla kaikki ole kunnossa.
Itsekin olin ennen ennakkoluuloton asenne kaikkia ulkomaalaissyntyisiä kohtaan, mutta valitettavasti lomaillessamme Suomessa minulla on ollut mitä kummallisempia kokemuksia juuri lääkäreistä.
Terveyskeskuksessa lasten kanssa sitä on tullut monella lomalla vierailtua ja ihan mukavissa merkeissä ei vierailut ole aina mennyt kun turhautuneena palataan takaisin kun yhteistä kieltäkään ei ole löytynyt saatika apua ongelmiin.... en vaan jaksa ymmärtää miten ihmeessä noin vastuullisella alueella voi olla tuollainen tilanne, että kielimuurikin on niin korkea ettei asioita saada hoidetuksi... Ehkäpä jokin muu ratkaisu saattaisi löytyä kovaan lääkäripulaan, tai mielestäni kyllä pitäisi.
Toivottavasti seuraava kontrollisi olisi mukavampi ja jäisi parempi maku suuhun.
Meillä ei ihmeitä. Vauveli taitaa olla perätilassa edelleen, koska en liikkeitä tunne kuin alhaalla. Tiistaina otti koville, kun en liikkeitä tuntenut kaiken tohinan keskellä... pääsi pelko valloille hetkeksi. Liikkeitä on sen jälkeen piisannut kunnolla. :)
5.4. oli neuvolalääkäri (25+2)
paino: +457g/vko (huh!)
rr: 112/70
hb: 120
sf: 26
syke: 140-155
Ostoksia on mietitty, muttei tehty... Lapsivakuutus otettiin viime tipassa.
t. Newbie & pallero 27+5
meillä viikonloppu käynnistyi torstaiiltana kun puolisollani alkoi vapaa päivät muta hän sitten sai mahataudin. no tänään jo ihan jees..agility kisoissa oltiin ja nyt mua särkee koko lantiolle hirveesti. pitäs kai oikeesti lopttaa jo noi kisat. mut kolme kisaa olisi vielä ilmoitettu ja sitten jään mammalomalle agilitystä.
lapset olivat toisen kisan ajan tänään mummilassa ja olivat ihan onnessaan. he kun eivät siellä kovin usein ole hoidossa.
neuvolassakin piipahettiin
hemppa 119 eli laskenut hirveesti (alussa 165)
painoa tullut 7kg yhteensä
sf-mitta 24cm
pissat puhtaat ja sydänäänet hyvät, mutta
lähete kättärille kuitenkin ja ajankin sain jo ensi keskiviikolla kun on ollut pari kertaa veristä vuotoa ja vauvan liikkeet vähentyneet kovasti.
eli sinne sitten keskiviikkona näytille, ite ihmettelen mitä hyötyä enää mennä tarkastukseen kun vuodoista kuukausi ja välissä j käytiin liikkeiten takia kättärillä eikä ees päästy lääkärille, nyt toki päästään. tiedä sitten voiko ne jotain selvittää vielä.
meillä lapset myös odottaa vauvaa. kuopus puhuu kuinka hänestä tule isoveli ja muutenkin molemat puhelee enmmän nyt vauvasta. ehkä sitten vielä enemmän kun ruvetaan laittamaan vauvan tarvikkeita esille.
huomenna olisi seuran talkoot.. sinne pitäs kai aamulla kömpiä..saapa ainakin makkaraa ja mehua :)
liipe ja prinsessa rv 28+3
Perjantain neuvolakuulumiset:
Viikot: 26+4
RR: 136/81
Hb: 120
sf: 37
sykkeet: +/+
Liikkeet: ++/++
Toi mahan koko alkaa ihan oikeasti hirvittämään, kuinka paljon se voi enää venyä??? Edellisissä tälläistä oli viikolla 40...
Meillä on rankka viikko edessä, mies on koko viikon työmatkalla (ja ensi kuussa vielä kaksi viikon reissua tulossa).
Omat voimat alkaa olla tosi rajalliset. Pelkässään ruokakauppa vie voimat loppu illaksi. Siivoaminen on rajallista, lattia tuntuu olevan jossain todella kaukana.
Positiivista: A vauva oli kääntynyt raivotarjontaan, eli jos näin pysyy niin alatiesynnytys onnistuu. Jee! Mulla on totaalinen kammo sektiota kohtaan. Mä kysyin jo nkl:lla pääseekö keskustelemaan sektioon joutumisesta, kätilö jolta kysyin katsoi kuin vähäjärkistä. Ei kuulemma näillä viikoilla.
MotherOf4 ja Tiku&Taku rv. 26+5
Edellisestä vierailusta näillä sivuilla on varmaan kohta kuukausi.. töitä on vain ollut ihan hirveästi ja alhainen hb sekä pahenevat yövalvomiset ovat vieneet voimat..
Edellisen kerran kävin neuvolassa rv 25, samalla kävin lääkärillä, kun kipeitä supistuksia oli jatkunut pitkään.. Kohtu on vaan uudelleensynnyttäjällä senverran sitkeä että saa supistella tosi rajusti ennenkuin mitään tapahtuu. Kohdunkaulaa oli siis jäljellä yhä 3 cm ju kohdunsuu kiinni, hyvä niin, saa vielä jatkaa töitä.
Melko vähän on näitä neuvoloita ollut, kun viime käynti oli neljäs käyntini minkäänsortin tarkastuksessa (lääkärit mukaanlukien), terkka ei ole mitannut kertaakaan sf mittaa, lääkäri mittasi ekan kerran rv 25, kertaakaan ei ole esim. sykettä laskettu, ensi kerralla pyydän laskemaan, jospa kertois jotain sukupuolesta (aiemmin on meillä täsmännyt), muutenkin on jotenkin etäinen tyyppi tämä terkkani, onneksi lääkäri on mukava ja aina sama.
RR 103/62
B-Hb 111
sf 21-22 (pieni lukema, mutta täytyy mainita että erittäin lyhytselkäinen ja maha siis tuntuu jo melkoiselta)
syke +
liikkeet ++
kohtu on todella kipeä, kyljenkääntäminen yöllä on työlästä ja tuskallista, närästys vaivaa, vauva viihtyy pää ylhäällä ja painaa keuhkoihin, toisinaan poikittain, on varsinainen myllääjä! Hieman huolestuttaa, että koska kääntyy pää alaspäin, kun muut ovat suuntansa tässä vaiheessa jo valinneet.. Mutta pienihän se vielä on ja mahtuu kääntymään pitkän aikaa. Perätilaista vauvaa en uskaltaisi lähteä synnyttämään enkä missään nimessä haluaisi sektiohaavaa kesähelteille..
Napa on ihan oikeinpäin eikä ole missään odotuksessa pullahtanutkaan pihalle..
Tosi omanapaista, myönnetään! Olen vain niin huonosti seurannut palstaa viime aikoin ja katselinkin että paljon on tullut uusia nimimerkkejä :0)
Mukavaa viikonlopunjatkoa kaikille ja mahdollisimman hyviä oloja!
T: KolmenEmo, masumyllerö rv 28+4
J.E.P.
Kuulostaa aika hassulta tuo " liian iso" . Varsinkin jos sulla edellinen vauva on ollut noinkin pieni, niin tuskin tämäkään siitä kahta kiloa enemmän syntyessään painaa. Itse olin edellisessä raskaudessa hieman huolissani, koska ensimmäisen synnytys kesti tosi kauan ja ponnistus 1,5h, pojalla kokoa 4430g ja 56cm (vko 42+1)!! Pelkäsinkin, että menis vähintäänkin samaan painoon ja pojalla oli vielä sydänvika kaupan päälle. Kaikki meni kuitenkin tosi hyvin ja poika melkein syöksyi ulos ponnistaessa ja painoa oli hieman vähemmän kuin ekalla 4270g, vaikka viikot oli 41+4. Itsekin olen pieni 162cm ja lähtöpaino n. 54kg, joten uskoisin että sun vauva kyllä mahtuu ulos mainiosti!!!
Kuulostaa vähän siltä, että muitakin väsyttää näillä viikoilla. Mä en aina ole ihan varma edes, että olen järjissäni. Eilen sain ihan kauheen itkukohtauksen ruokapöydässä. Mies oli tietty hädissään, että mikä nyt tuli, onko joku hätänä? Vastasin vaan, etten tiedä, en vaan voi mitään. Yritti passittaa lepäämään. Minähän siihen tietty, ettei millään voi kun tekemistä on sitten kahta kauheemmin, enkä jaksa... Mies nappasi imurin ja mopin ja vetäs koko alakerran siistiksi. Tarviiko mun todella seota, että apua tulee!!! Ihanaa kyllä oli kun joku auttoi. Tänään tuli taas itkeskeltyä, en tiedä miks masentaa näin, pitäis varmaan lähtee ihan yksin vaikka uimaan, jos helpottais...
No, tulihan sitä vuodatettua tota omaa napaa. Kaikilla tuntuu olleen noita neuvolakäyntejä. Kiva lukea missä mennään. Mun pitäis odotella vielä 1,5vkoa. Nuoremmalla pojalla samalla 1,5v lääkäri ja piikkiä tulee... Toivottavasti ei saa mitään oireita. Kaverilta kuulin juuri kauhukokemuksen kun niiden poika sai tosi pahan tuhkarokon n. kuukausi sitten ks. rokotteesta. Kuulemma erittäin harvinaista, mutta mistäs sen tietää...
Helpa ja pojat 7 ja 1,5v & Sissi 26+3
Huhuilenpa vielä kerran teistä heiniksistä listaemoa. Olen muutamaan kertaan yrittänyt mutta kukaan ei ole ollut halukas. Homma on oikeasti tosi helppoa ja vaivatonta, eli mikään atk-nörääjä ei tarvitse onnistuakseen olla!
Minä kun en enää heiniksissä kirjoittele enkä myöskään listaa jatkossa päivittele, niin olisi mukavaa jos teistä ahkerista kirjoittelijoista joku hommaan ryhtyisi. Varsinkin sitten kun vaaveja alkaa syntymään, niin olisi mukavaa jos olisi ylläpidetty pino. Teidän itsenne kannalta olisi erittäin mukavaa jos joku pinoa päivittäisi. Muutoin täytyy vaan jättää tuo esittelypino unholaan.
Eli vielä kerran pyyntöä tännepäin! :)
DreamOne ja nappula rv 26+4
ihana kuulla helpa77 että ajattelet samalla lailla kuin minäkin, on tosiaan hassua jos tästä vauvasta tulisi liian iso 2700 grammasen ekan jälkeen... ja kun raskaus ajan diabetestä ei ole todettu.
kysymys kaikille heiniksille:
Mitä luulette, miten vauvanne reagoi näillä viikoilla stressiin/masennukseen?
Onkin ollut paljon nyt kirjoituksia väsymyksestä ja masennuksesta ja stressistä. Onkin ihana juttu että täällä voi hieman purkaa sydäntään, ja säästyypähän kotijoukot edes vähän... :) Ja eiköhän kaikilla meistä ole omat huolemme, joten saadaan vähän vertaistukea!
Itselläni on hullu viimevuosi ja nyt alkanut vuosi takana. Kaikki alkoi siitä kun menin mukaan erääseen koulutukseen keväällä 06. siis kaikkien opintojen ja töiden lisäksi otin vielä viikonloppuja syövän vuodenmittaisen kurssin... Onneksi mies ja äitini pystyi hoitamaan vanhempaa tytärtäni.
Kesällä 06 menimme vielä naimisiin ja meillä oli isot häät joissa onneksi tukijoukot auttoivat ja olivat mukana.
Syksy 06 alkoi koulutuksen ja muuttoremontin parissa.
lokakuussa ilmeni että äitini sairastui leukemiaan. Ja marraskuussa sain tietää olevani raskaana.
Äitini menehtyi 50 vuotiaana nyt helmikuussa 07 leukemiaan ja olen itse jatkanut normaali opintoja ja töitä näin raskauden edetessä ja järjestänyt hautajaisia, vakuutusasioita ja perunkirjoituksia...
Itse selviän kyllä tästä kaikesta kun mies on 100% tukena. Mutta tottakai se näkyy stressinä ja itkuisuutena.
Suurin huoleni on että vaikuttaako stressi vauvaan...
huh. Olen pitkään miettinyt viitsinkö näin purkaa, mutta toisaalta uskon että täällä voi näin " anonyymisti" ihan turvallisesti purkaa teille heiniksille...
Ensiksikin J.E.P osanotto äitisi menetyksestä! Varmasti on ollut rankka vuosi ja sinulle on taatusti kasvanut aimo annos lisävoimaa ja enkeleitäkin pikkuisen turvaksi kun äitisi saa pitää teitä silmällä tuolla korkeuksissa!
Meillä jokaisella varmasti on stressiä, erilaisista asioista johtuen, ja juuri luin, olikohan uusin odotus-lehti, että stressi on hyväksikin sikiölle. Tosin liian kauan kestävä ja liian rankka stressi varmasti asia erikseen, mutta kaikki suru ja työ-opiskelustressi varmasti kuuluu tuohon normaalin rajoihin, mikä se sitten olikaan. Normaalielämäähän se on että me suremme ja huolehdimme.
Toivottavasti sinä olet kaikista kovista kokemuksista huolimatta saanut ja osannut nauttia raskaudestakin, hyväillä ja jutella vauvaa. Ihan varmasti vauva voi hyvin.
Näin se elämän kiertokulku menee, toinen lähtee ja toinen tulee.... siinä mitataan surut ja ilot oikein perinpohjaisesti.
DUracel rv 26+3
Kirjoittaisin useamminkin, mutten oikein keksi mitään järkevää sanottavaa ja usein pyyhinkin jo kirjoitetun tekstin pois ja tyydyn lueskelemaan muiden juttuja.. Noh, mutta lääkärineuvolassa kävin, joten..
rv: 25+0
paino: +583g/vko
RR: 110/56
B-Hb: 117
kohdunp.: 21cm
Tuo kohdunpohjan mitta oli sama kuin viimeksi, mutta epäilen syyksi lääkärin ja terkkarin erilaisia mittaustapoja.. Kohdunsuu oli lyhentynyt 3,5cm:stä 2cm:iin ja syynä luultavasti vajaan kahden kuukauden mojovat supistelut. Edellisissä raskauksissa lyhentyminen on tapahtunut vasta 32 viikon tienoilla. Mutta siis rauhallisesti koitetaan ottaa.. niin rauhallisesti kuin vajaa 3- ja 1-vuotiaan kanssa voi!! ;)
Hyviä vointeja kaikille!
M & 26+1