Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukekaa täältä EK:n esitys yleistuelle!

Vierailija
30.11.2025 |

https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/06/yleistuki_EK_julkistettava_fin…

Jatkossa yleistukeen yhdistyy KAIKKI työttömyystuet eli myös ansiosidonnainen, sekä asumistuki, toimeentulotuki, kuntoutusraha sekä sairauspäiväraha.

Jos sinulla on mitään säästöjä, et saa yleistukea koska siihen sovelletaan samaa tarveharkintaa kuin toimeentulotuessa. 

Ensi vuoden yleistuki on vasta VAIHE 1

!!!!!!!!!!!!

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei olekaan enää vaikea muuttaa kun muutama pää poikki ja summa muutetaan 3x sekä koskemaan koko aikuisväestöä ilman mitään vaateita. Nimi voi pysyä samana.

Vierailija
22/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmisen ei tarvitsisi itse elättää itseään? Siitähän tuossa on kyse: jokaisella terveellä aikuisella on velvollisuus itse huolehtia siitä, että maksaa kulunsa. Jos on omaisuutta ja tuloja, ei yhteiskunnan tarvitse olla maksajana. 

Toimeentulotukea ei ylipäätään ole tarvetta maksaa sellaisia summia kuin pääkaupungissa maksetaan, asunnoksi ei tarvitse olla yksiötä ja jos ei työt maistu, voi asua vaikka Varkaudessa huomattavasti pääkaupunkia halvemmalla.

No siinähän katsot sitten miten talo ja omaisuus menee alta kun sairastut vaikka syöpään. 

Miksi ne menisi? Syöpäleikkaus hoitoineen maksoi vähän yli 60 000 e, maksoin sen säästöillä ja rahasto-osuuksilla. Omaisuutta jäi vielä ja talokin on edelleen omistuksessani. 

Eikö olekin kamalaa, että pahan päivän varalle tehdyt säästöt käytettiin pahana päivänä eikä annettu lapsille perinnöksi? Toki olen nyt sitä mieltä, että tulottomille ei pidä syöpähoitoja tarjota, kun me keskituloiset joudumme ne heille kustantamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmisen ei tarvitsisi itse elättää itseään? Siitähän tuossa on kyse: jokaisella terveellä aikuisella on velvollisuus itse huolehtia siitä, että maksaa kulunsa. Jos on omaisuutta ja tuloja, ei yhteiskunnan tarvitse olla maksajana. 

Toimeentulotukea ei ylipäätään ole tarvetta maksaa sellaisia summia kuin pääkaupungissa maksetaan, asunnoksi ei tarvitse olla yksiötä ja jos ei työt maistu, voi asua vaikka Varkaudessa huomattavasti pääkaupunkia halvemmalla.

Kaikki työikäiset ihmiset eivät ole työkykyisiä. Eikä kaikille työkykyisille ja työnhaluisille löydy töitä. Syitä ovat mm. digitalisaatio, automatisaatio, itsepalvelukulttuuri, leikkaukset, irtisanomiset ja ikäsyrjintä. Tässä yhteiskunnassa tulee olemaan koko ajan enemmän ihmisiä, joilla ei ole koskaan sellaista palkkatyötä, että he tulisivat tuloillaan toimeen.

Jos lähdetään siihen, että säästöjä ei saa olla yhtään tuen ehtona, työtä tekevistä ihmisistä tulee systeemissä vain rahoittajia. Jos he tarvitsevat apua, he joutuvat elämään säästöillään. Ei se näin saa olla.

Miljardööri Herlinkin saa satojatuhansia euroja maataloustukea karjankasvatusharrastukseensa, vaikka varmasti pärjäisi ilmankin. 

Vierailija
24/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinähän katsot sitten miten talo ja omaisuus menee alta kun sairastut vaikka syöpään. 

Miksi ne menisi? Syöpäleikkaus hoitoineen maksoi vähän yli 60 000 e, maksoin sen säästöillä ja rahasto-osuuksilla. Omaisuutta jäi vielä ja talokin on edelleen omistuksessani. 

Eikö olekin kamalaa, että pahan

Seuraavan kerran kun sairastut toisen kerran eri syöpään, hoidot saattaakin maksaa puoli miljoonaa. Kai sinulla siihen on varaa?

Vierailija
25/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon se menee, ettei ehkä saa mitään, jos on tilillä yli 10 000 euroa. Koska minun mielestäni sille omalle omaisuudelle oli kyllä asetettu rajakin.

Jos ei olisi mitään rajaa sille, paljonko on rahaa tilillä, niin ei sitten tarttisi TE-asiakaskaan enää olla, jos joku tonni tilillä jo tuet veisi.

Vierailija
26/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan että kiusaajat kiusaa niin kauan kun niiden antaa kiusata. Kun vetää kunnolla vastapalloon ne säikähtää ja perääntyy. Vaaleissa on paikka vetää vastapalloon. Se on ihan kansasta kiinni mitä se haluaa. Jos se antaa oikeiston taas voittaa antaa se kiusaajalle lupalapun panna pyllyyn.

Vierailija
27/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli leikataan eniten kaikista vähiten saavilta, joten heidän työnteosta tulee "kannattavaa", kun täytyy tehdä työtä jotta saisi edes sen kuin ennen. Onhan se tietysti kannattavampaa kuin nyt, mutta eikö tämä malli kannustaisi myös kansanedustajia? 

Eli vaadittaisiin tekemään jotain tietty määrä, jottei palkkio putoa puoleen.

Miten niin leikataan vähiten saavilta? En minä tavallisena keskituloisena saa mitään etuuksia, joten mitä ajattelit meiltä veronmaksajilta viedä, jotta huono-osaiset olisi tyytyväisiä?

Suurin osa verovaroista menee kyllä edelleenkin keskiluokalle takaisin vaikka ei samalla tavalla kytättyinä tileille kuin tuen saajille. Siihen on monia eri käytäntöjä. 

Kerro ihmeessä, miten tuo tapahtuu. Kurjaliston lapset käy samaa peruskoulua kuin maksajienkin lapset, samoja teitä käytetään, samoilla busseilla kuljetaan, samat puolustusvoimat tätä maata puolustaa. Millä tavalla ja mitä takaisinmaksua meillä keskiluokalle tapahtuu?

Vierailija
28/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon se menee, ettei ehkä saa mitään, jos on tilillä yli 10 000 euroa. Koska minun mielestäni sille omalle omaisuudelle oli kyllä asetettu rajakin.

Jos ei olisi mitään rajaa sille, paljonko on rahaa tilillä, niin ei sitten tarttisi TE-asiakaskaan enää olla, jos joku tonni tilillä jo tuet veisi.

Ei saa olla mitään omaisuutta, viimeisessä vaiheessa ehdot on samat kuin toimeentulotuessa. Itse jään eläkeläisen elätiksi tulottomana. 

Vierailija
29/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan tältä hallitukselta hyviä parannuksia vaikka jatkuvasti kaikki haukkuu. Taitaa nämä haukkuvat olla vain todella äänekäs joukko tuilla eläjiä jotka ei halua töitä tehdä itsenä elättääkseen

Vierailija
30/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti työttömyysvakuutusmaksuja ei enää tarvitse maksaa kun ansiosidoinnaistakaan siis ei saa?

Vierailija
31/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin kamalaa, että pahan päivän varalle tehdyt säästöt käytettiin pahana päivänä eikä annettu lapsille perinnöksi? Toki olen nyt sitä mieltä, että tulottomille ei pidä syöpähoitoja tarjota, kun me keskituloiset joudumme ne heille kustantamaan.

Kaikilla ei ole elämässä sellaisia lähtökohtia, että perisivät merkittävästi omaisuutta tai voisivat päästä hyvätuloiseen ammattiin. Hyvinvointivaltio huolehtii kaikista. Jos Suomi viedään jenkkimalliin, sitten omistava luokka saa kustantaa maalle palkka-armeijan niin kuin USAssa ja useimmissa muissakin länsimaissa on - ei köyhien tarvitse puolustaa heitä ja heidän omaisuuksiaan oman terveytensä ja henkensä kaupalla.

Vierailija
32/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työikäiset ihmiset eivät ole työkykyisiä. Eikä kaikille työkykyisille ja työnhaluisille löydy töitä. Syitä ovat mm. digitalisaatio, automatisaatio, itsepalvelukulttuuri, leikkaukset, irtisanomiset ja ikäsyrjintä. Tässä yhteiskunnassa tulee olemaan koko ajan enemmän ihmisiä, joilla ei ole koskaan sellaista palkkatyötä, että he tulisivat tuloillaan toimeen.

Jos lähdetään

Maataloustuki ei ole sosiaalitukea.

Tosin minusta toimeentulotuki ja asumistuki voitaisiin maksaa samalla tavalla kuin maataloustuki eli tukivuotta seuraavan vuoden joulukuussa. Nyt maksetaan vuoden 2024 maataloustukia, olisi ihan hieno juttu, jos toimeentulotuen saisi takautuvasti ja könttäsummana ja siitä menisi 30% veroa. Silloin näitä erilaisia tukimuotoja voitaisiin pitää vertailukelpoisina.

Vierailija
33/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin kamalaa, että pahan

Voi se syöpäsi vielä uusiutuakin. Monta kertaa. Muista nämä sanasi silloin :) 

Vierailija
34/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli leikataan eniten kaikista vähiten saavilta, joten heidän työnteosta tulee "kannattavaa", kun täytyy tehdä työtä jotta saisi edes sen kuin ennen. Onhan se tietysti kannattavampaa kuin nyt, mutta eikö tämä malli kannustaisi myös kansanedustajia? 

Eli vaadittaisiin tekemään jotain tietty määrä, jottei palkkio putoa puoleen.

Miten niin leikataan vähiten saavilta? En minä tavallisena keskituloisena saa mitään etuuksia, joten mitä ajattelit meiltä veronmaksajilta viedä, jotta huono-osaiset olisi tyytyväisiä?

Suurin osa verovaroista menee kyllä edelleenkin keskiluokalle takaisin vaikka ei samalla tavalla kytättyinä tileille kuin tuen saajille. Siihen on monia eri käytäntöjä. 

Kerro ihmeessä

Sairauspäivärahat, lääkekorvaukset, korvaukset yksityislääkäreistä, vanhempainpäivärahat, kotihoidontuki, lapsilisä. Mitään näistä et ole koskaan käyttänyt?

Vierailija
35/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulee siis vuonna 2027 vaalien jälkeen kun sinipunahallitus nousee valtaan. 

Jossain sanottiin että kaavailtu alkavaksi toukokuussa 2026. Mutta eipä sillä väliä mikä hallitus tulee olemaan kun SDP on sitoututunut velkajarruun eikä muutenkaan ole muuttamassa näitä omissa suunnitelmissaan vaikka kuinka kritisoivatkin kannatuksen vuoksi eduskunnassa.

Pahoin pelkään että seuraava hallitus kyynistää ihmiset yhä enemmän ja persuille valuu entisten demareiden äänet protesteina kun sellaista teatteria vetävät tuolla oppositiossa ilman että oikeasti tekevät asioita sen "reilummin" vaikka sitä hokevat.

Marin ja Rinne on molemmat kritisoineet mm. velkajarrua johon SDP jo sitoutui.

Yleistuki tulee voimaan useammassa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe on 1.5.2026 ja silloin lakkaa työttömyyskorvaukset ja alkaa yleistuki. Muitten vaiheitten päiviä ei vielä tiedetä, mutta 1.1.27 lienee sisällöllisesti tärkein päivämäärä. Se voi tosin olla jo 1.9.26. Nuo ovat yleisiä päiviä lakien voimaan tulemiselle. Toisessa vaiheessa asumistuki sulautuu yleistukeen ja yleistuesta tulee toimeentulotuen kaltainen tarveharkintainen tuki. Lopuksi siihen yritetään sulauttaa myös ansiosidonnainen työttömyysturva ja sairauspäivärahat. Eduskuntavaalit tulevat vaan väliin.

Vierailija
36/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleehan tältä hallitukselta hyviä parannuksia vaikka jatkuvasti kaikki haukkuu. Taitaa nämä haukkuvat olla vain todella äänekäs joukko tuilla eläjiä jotka ei halua töitä tehdä itsenä elättääkseen

Tai sitten mukana on meitä työssäkäyviä, jotka ymmärtävät, että jokainen meistä voi joutua työttömäksi.

Vaikka yritän miettiä, en keksi YHTÄKÄÄn asiaa, mitä istuva hallitus olisi tehnyt hyvin tai oikein, suomen tai suomalaisten hyväksi ja parannukseksi. Nämähän ovat aivan latvakakkosia jokaikinen perskokkare.

Vierailija
37/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työikäiset ihmiset eivät ole työkykyisiä. Eikä kaikille työkykyisille ja työnhaluisille löydy töitä. Syitä ovat mm. digitalisaatio, automatisaatio, itsepalvelukulttuuri, leikkaukset, irtisanomiset ja ikäsyrjintä. Tässä yhteiskunnassa tulee olemaan koko ajan enemmän ihmisiä, joilla ei ole koskaan sellaista palkkatyötä, että he tuli

Maataloustuki on yritystuki. Tuki kuin tuki, tuki tulee aina veronmaksajilta maksuun.

Vierailija
38/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä ne muutamat tonnit menevät elämiseen ja sitten olet TE-asiakas. Yleistukea ei voi saada ilman että on TE-asiakas ja muita tukia ei ole.

Vierailija
39/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne menisi? Syöpäleikkaus hoitoineen maksoi vähän yli 60 000 e, maksoin sen säästöillä ja rahasto-osuuksilla. Omaisuutta jäi vielä ja talokin on edelleen omistuksessan

Miksi sinä haluat minun maksavan jonkun toisen syöpäleikkauksen, kun jo olen joutunut omani itse maksamaan? Vasemmistolainen yhteiskunta toimii niin kuin sinä toivot systeemin toimivan eli osa porukasta voi odottaa saavansa valtiolta ihan kaiken haluamansa, osa joutuu olemaan ilman, mutta maksamaan muiden hyvän elämän.

En hyväksy sitä, että kaikkien ei tarvitse osallistua hyvinvointivaltion ylläpitoon, jos ei nyt vaan huvita. Silloin on minusta ihan itse sulkenut itsensä ulkopuolelle ja saa luvan pärjätä itsekseen. Minä maksoin omat hoitoni tekemällä töitä, miksi ihmeessä jokaiselta ei voisi vaatia ihan samaa? Turha väittää, että ei ole töitä, edelleen suurin osa suomalaisia aikuisia on töissä, mutta työtävieroksuvilla on suurin huuto ja valitus siitä, että kivat ajat on päättymässä.

Vierailija
40/81 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne menisi? Syöpäleikkaus hoitoineen maksoi vähän yli 60 000 e, maksoin sen säästöillä ja rahasto-osuuksilla. Omaisuu

Sinä maksat vielä useat omat sairauskulusi, toivo ettet sairastele kovin paljon, koska silloin lähtee koko omaisuus ja lopulta päädyt katuojaan. Sellaiseksi voi mennä myös tyhmän ja röyhkeän wannabe- kapitalistin elämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä