Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Vierailija
30.11.2025 |

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyöstä saadusta bruttopalkasta puolet vähennettäisiin yleistuesta. Tämä tarkoittaa, että jos työtön saisi palkkaa esimerkiksi 1 000 euroa kuukaudessa, yleistuen määrä pienenisi 500 euroa.

Niinhän se on jo nytkin!

Vierailija
82/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas idi**tti ois tähänkään asti tililleen kerännyt säästöjä työttömänä ollessaan?

Ap ei taida olla penaalin terävin kynä.

Katsos kun jotkut meistä ovat ainakin välillä töissäkin, kun niitä vain saa. Taitanee työ olla sinulle ihan tuntematon käsite.

Kyllä ne hallituksessa tasan tietää ettei kaikki työttömät ole persaukisia muttei niin rikkaita että voisi elää pääomatuloilla. Keskiluokka ajetaan korvausten piiristä. Hallitus saa persaukisen työllisen kansanosan tuen. Eipä sillä äänisaaliilla enää eduskuntaan mennä. Veikkaan että ensi vaaleissa persut saa 5% paikoista. Hallituksiin ei enää ikinä ole asiaa. Varmaan lakkaa koko puolue ja sinipuna jatkaa sosialismiaan ja rahan jakamista rikkaille, maamuille ja virkarälssille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puolison saamat rahat, palkka, eläke, vaikuttavat minun työmarkkinatukeni suuruuteen, puolisoni ottaa minusta eron. Ei kuulemma suostu elättämään.

Kun työttömien perheissä on jo valmiiksi suhteet rasittuneet tulee lainmuutoksella paljon eroja. Ei voi vaatia suomen minipalkoilla toisen ihmisen elättämistä.

Moni asia on kuitenkin pariskunnalle halvempaa kuin yksin asuvalle. Usein riittää yksi auto, isomman asunnon vuokra on matalampi kuin kahden pienemmän yhteenlaskettu vuokra, riittää yksi kotivakuutus, nettiliittymä ym. Parisuhteessa on ihan luonnollista tukea toinen toistaan.

Vierailija
84/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEISTUKI on todellakin tulossa ja siinä tulee olemaan TARVEHARKINTA! 

Nyt on monena päivänä peräkkäin jo asiasta uutisoitu. 

Lukekaapas uutisia itse, niin ei tarvitse sitten yllättyä. 

Olen seurannut vierestä tapauksia, joissa ihan kunnialliset veronmaksajat on joutuneet ns."tyhjän päälle" suureksi yllätyksekseen. Ovat olleet juuri näitä kokoomuksen äänestäjiä, jotka kuvittelevat, että Suomessa sosiaaliturva on erittäin avokätinen ja sitä saa "tuosta vaan". 

Kannattaa tutustua asioihin KELAn sivuilla.

Esim. Mitä tukia voi saada ja millä ehdoilla? Mikä on tarveharkinta ja miten se vaihtelee erilaisissa tuissa? 

On todella surullista nähdä kun vuosia kokoomusta äänestänyt joutuu kadulle, sössittyään asiansa.

Vierailija
85/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyöstä saadusta bruttopalkasta puolet vähennettäisiin yleistuesta. Tämä tarkoittaa, että jos työtön saisi palkkaa esimerkiksi 1 000 euroa kuukaudessa, yleistuen määrä pienenisi 500 euroa.

Siinähän jää silti lähes 500 euroa plussalle. 

Vierailija
86/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puolison saamat rahat, palkka, eläke, vaikuttavat minun työmarkkinatukeni suuruuteen, puolisoni ottaa minusta eron. Ei kuulemma suostu elättämään.

Kun työttömien perheissä on jo valmiiksi suhteet rasittuneet tulee lainmuutoksella paljon eroja. Ei voi vaatia suomen minipalkoilla toisen ihmisen elättämistä.

Moni asia on kuitenkin pariskunnalle halvempaa kuin yksin asuvalle. Usein riittää yksi auto, isomman asunnon vuokra on matalampi kuin kahden pienemmän yhteenlaskettu vuokra, riittää yksi kotivakuutus, nettiliittymä ym. Parisuhteessa on ihan luonnollista tukea toinen toistaan.

Vaikka haluja olisi voi se jo nykyisillä 590 euron korvauksilla ollut vaikeaa ja rasittanut arkea. Niinhän se on että pitää tukea kumppania, mutta suomen hinnoilla ja raatorealismilla. Voin itse kokeneena sanoa ettei työllinen kumppani kauaa katsele työtöntä. Ei ainakaan työllinen nainen.

Vierailija
87/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske ansiosidonnaista. Sitä kai suurin osa kuitenkin saa. Pitkäaikaistyöttömät sitten erikseen.

Suurin osa ihmisistä on pitkäaikaistyöttömiä. 

No ei tasan tarkkaan suurin osa ihmisistä ole pitkäaikaistyöttömiä.

135 000 on, ensi vuonna 200 000

Työvoimaa on Suomessa noin 2,5 miljoonaa, siitä 135 000 (tai 200 000) ei todellakaan ole suurin osa.

On se kyllä ihan riittävän suuri osa tuokin, ne työttömyysluvut mitkä tuosta kävi ilmi ovat sivan hirveitä, noin 700 000 saa jotain työttömyyskorvauksia jo nyt ja irtisanomisten tahti kiihtyy vielä entisestään alkuvuonna kun erottaminen käy entistäkim helpommin. Ei suomessa ole mitkään dynaamiset työmarkkinat missä tuollaista voisi ehkä tehdä, täällä työllistyminen on hirvittävän vaikeaa ja tuolla tuhotaan nyt iso määrä ihmiselämiä kokonaan.

Vierailija
88/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLEISTUKI on todellakin tulossa ja siinä tulee olemaan TARVEHARKINTA! 

Nyt on monena päivänä peräkkäin jo asiasta uutisoitu. 

Lukekaapas uutisia itse, niin ei tarvitse sitten yllättyä. 

Olen seurannut vierestä tapauksia, joissa ihan kunnialliset veronmaksajat on joutuneet ns."tyhjän päälle" suureksi yllätyksekseen. Ovat olleet juuri näitä kokoomuksen äänestäjiä, jotka kuvittelevat, että Suomessa sosiaaliturva on erittäin avokätinen ja sitä saa "tuosta vaan". 

Kannattaa tutustua asioihin KELAn sivuilla.

Esim. Mitä tukia voi saada ja millä ehdoilla? Mikä on tarveharkinta ja miten se vaihtelee erilaisissa tuissa? 

On todella surullista nähdä kun vuosia kokoomusta äänestänyt joutuu kadulle, sössittyään asiansa.

Kaikki puolueet tätä ajaa, demarithan ja keskusta tämän laittoi alulle edellisessä hallituksessa. Tämä tulee vielä pahaan rakoon kun alkaa tulla paljon työttömiä kun yritykset siirtyy tekoälyyn.

Vierailija
89/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä olevat ei siitä huolimatta saa mitään maksusitoumuksia apteekkiin, itse on maksettava kaikki. Myös terveyskeskusmaksut. Saan minimieläkettä ja silloin kun mulla on joku lääke loppu, on oltava ilman siihen asti kun saa taas rahaa. Ja on mulla yksikin lääke jota ei ole ollut varaa ostaa ollenkaan. Terveyskeskuslääkärin määräämiä lääkkeitä ovat. Sellaisia lääkkeitä, joihin työttömänä ollessa sain joka kuukausi maksusitoumuksen. Kela ei mun kohdalla hyväksy menoiksi mitään muuta kuin vuokran. En tiedä miksi.

Silmälaseista voin vain haaveilla. Mulla on ikänäkö ja silmien näkökyky niin että nään toisella lähelle mutta en kauas ja toisella nään kauas mutta en lähelle. Toisessa silmässä lisäksi taittovirhe. Joten mitkään markettilasit ei minua auta. Silmälääkäriinkin pitäisi päästä, hammaslääkäristä puhumattakaan, mutta kun ei ole varaa niin ei ole.

Vierailija
90/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos puolisolla on rahaa ja omaisuutta? Ei kai ne vaikuta? 

Tottakai vaikuttaa, jos kyse on aviopuolisosta. Lain mukaan aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Ja näin mielestäni kuuluukin olla. 

Vierailija
91/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

Oikeat tiedot yleistuesta voi lukea sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta. Omaisuus ei vaikuta, vaikka sitä olisi miljardi, mutta tulot vaikuttavat. 

Miksi valehtelet? Luuletko ettei tilanne selviä alkuvuodesta työttömille kun korvaus lakkaa monelta.

Etkö lukenut tai et tahallasi ymmärtänyt lehden uutisointia, yleistuen ensimmäinen vaihe tulee voimaan vasta puolen vuoden pästä.

Vierailija
92/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä olevat ei siitä huolimatta saa mitään maksusitoumuksia apteekkiin, itse on maksettava kaikki. Myös terveyskeskusmaksut. Saan minimieläkettä ja silloin kun mulla on joku lääke loppu, on oltava ilman siihen asti kun saa taas rahaa. Ja on mulla yksikin lääke jota ei ole ollut varaa ostaa ollenkaan. Terveyskeskuslääkärin määräämiä lääkkeitä ovat. Sellaisia lääkkeitä, joihin työttömänä ollessa sain joka kuukausi maksusitoumuksen. Kela ei mun kohdalla hyväksy menoiksi mitään muuta kuin vuokran. En tiedä miksi.

Silmälaseista voin vain haaveilla. Mulla on ikänäkö ja silmien näkökyky niin että nään toisella lähelle mutta en kauas ja toisella nään kauas mutta en lähelle. Toisessa silmässä lisäksi taittovirhe. Joten mitkään markettilasit ei minua auta. Silmälääkäriinkin pitäisi päästä, hammaslääkäristä puhumattakaan, mutta kun ei ole varaa niin ei ole.

Nykyiset työlliset ei saa edes eläkettä kun eläkeikä hilataan 80 vuoteen eikä indeksikoroteta ja työttömille ei kerry, se 700 euron eläke vuonna 2050 sama kuin nyt 50 euroa.

Vierailija
93/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kumpuaa noin sairaalloisen harhainen käsitys, että (pitkäaikais)työttömillä olisi muka säästöjä? Työttömillä ei ole säästöjä ja PISTE. Poikkeuksena voi tietenkin olla ne jotka juuri ovat jääneet työttömiksi, mutta muilla säästöjä ei ole.

Vierailija
94/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kumpuaa noin sairaalloisen harhainen käsitys, että (pitkäaikais)työttömillä olisi muka säästöjä? Työttömillä ei ole säästöjä ja PISTE. Poikkeuksena voi tietenkin olla ne jotka juuri ovat jääneet työttömiksi, mutta muilla säästöjä ei ole.

Pitkäaikaistyötön on kun on ollut vuoden hakija, se menee kuule nopeasti nykytyöllisyystilanteessa. Nyt jää paljon työttömäksi sellaisia jotka ei koskaan ole ollu työttömiä ja on säästänyt eläkepäiviä varten.

Vierailija
95/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa tämän hallituksen äänesti valtaan? Ihan turha ruikuttaa, kun on itse niin tyhmä, että antaa äänensä peruskoulupohjalta mutuilevalle punaniskapersujuntille ja kuvittelee siitä seuraavan yhtään mitään muuta kuin katastrofi. 

Vierailija
96/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuella on vain yksi tarkoitus, päästä kiinni siihen isoon massaan joka käy töissä ja pystyy säästämään pitkällä aikavälillä raskaasta verotuksesta ja pakollisista elinkustannuksista huolimatta edes jonkin verran. Kun sitten joutuu työurallaan joskus hetkellisesti työttömäksi niin se on paikka missä tilit voidaan tyhjentää ja varmistaa että aloitat nollasta jolloin pakotietä ei pääse mitenkään syntymään vaan olet riippuvainen systeemistä koko elinikäsi. Tähän tähtää myös irtisanomisen helpottaminen, niitä työttömyystilanteita tulee silloin tietenkin väestötasolla paljon useammin ja enemmän.

Todelliset pummit ja työtä päivääkään tekemättömäthän eivät tästä uudistuksesta kärsi yhtään, heillä ei ole eikä tule mitään säästöjä mutta elämäntapapummina tuet kyllä juoksee edelleen tuossakin, tosin se on muuten kurjaa ja köyhää elämää mutta jos kilpailukykyä ei nykytyömarkkinoille riitä niin tuolla saa ainakin pikkurikosten höysteeksi jonkinlaista minimitoimeentuloa.

Vierailija
97/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisen ikävää tämä on osa-aikaeläkettä nostaville työttömille, jotka on saaneet peruspäivärahaa tai laskeneet sen varaan. Ts. saat sitä osa-aikaeläkettä vaikka 600, niin olet laskenut, että toiset 600 tulee sitten työttömyyskorvausta, niin pärjäät jotenkin sinne 65-vuotiaaksi saadaksesi sen lopullisen eläkkeen. Nyt sitten kurjistuu aika mukavasti tilanne, koska osa-aikaeläke leikkaa työttömyyskorvausta. 

Tämä. Hyvä kun nostit tuon esille. Olen itsekin varoitellut tuosta ovesta ja sen vaikutuksesta työmarkkinatukeen. Tuohan ei ole ollut ongelma vielä koska työmarkkinatuki ei ole harkinnanvarainen tuki yli 55 vuotiaiden kohdalla. Mutta tuo muuttuu 1.5.2026. Katkera yllätys monelle ja ihmeen vähän on tuosta puhuttu.

Vierailija
98/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät mitä säästöjä kenelläkin on? Voi vaikka jäädä työttömäksi kun on jo ehtinyt periä molemmat vanhempansa.

Vierailija
99/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään linkkiä olis? 

Vierailija
100/109 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Tietysti jos on vuosien varrella säästänyt käteistä pöytälaatikkoon.

Itse olen aina ollut pienipalkkainen (brutto 2000€/kk) yksineläjä. Olen kärsivällisesti ja yksinkertaisesti elämällä saanut vuosikausien säästämisellä kokoon viisinumeroisen summan. Ja täytyy sanoa, että harmittaa kovasti, kun joudun sen käyttämään, jos työttömäksi päädyn jossain vaiheessa. Olin suunnitellut turvaksi eläkepäiviin, mutta todennäköisempää on joutua työttömäksi kuin päästä suoraan työelämästä eläkkeelle. Eli jos minusta tulee pitkäaikaistyötön, niin päädyn muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ruokajonoon, ei ole varaa hammaslääkäriin, uusiin talvikenkiin, silmälaseihin jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi