Ulkomaiset trollit vievät Amerikan MAGA-liikettä kuin pässiä narussa
Kymmenet X:n suositut MAGA-vaikuttajat ovatkin ulkomaisia toimijoita, kertoo Daily Beast -julkaisu.
Asia kävi ilmi, kun miljardööri Elon Muskin omistama X-alusta otti perjantaina käyttöön uuden ominaisuuden.
Ominaisuus antaa käyttäjille mahdollisuuden nähdä muun muassa, missä maassa tilin haltija sijaitsee.
Tarkoituksena oli lisätä läpinäkyvyyttä, mutta X tuli samalla paljastaneeksi, että monet itseään MAGA-vaikuttajiksi kutsuvat tilit sijaitsevat Venäjällä, Intiassa ja Nigeriassa.
Esimerkiksi kävi ilmi, että islam- ja maahanmuuttovastaista sisältöä julkaiseva Ivanka News -tili sijaitsee Nigeriassa. Tiliä seuraa yli miljoona käyttäjää.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Mahtavatkohan nämä MAGA-tyypit edes pysähtyä miettimään, että miksi Venäjän trollit ovat heidän kanssaan samoilla linjoilla, ja onkohan se hyvä juttu?
Magatit ja miettiminen samassa lauseessa naurattaa aina. 😂
Onko tuttua parilta viime päivältä? 🤭
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin suomen älykästä mediaa ja vasemmistoa joka hokee äärioikeistoa ja persuja ihan keskusteluaiheesta riippumatta koska itse niin haluaa (ja kaverit moskovasta vinkkasi että se kannattaa).
Itse asiassa hesari jopa menee niin pitkälle että sensuroi keskusteluista kaikki yrityksetkin keskustella itse asiasta eikä tuosta moskovansilakoiden hokemasta paha äärioikeisto jankutuksesta.
Etkö osaa lukea keskustelun aihetta tai uutista? Ootte te copypaste magatit kyllä ihanan vajaita! 🤭
"Miksi Suomen media ei tee sitä ja tätä..."
"Mutku Minnesotan somalit sitä ja tätä..."
I hate those Illinois nazis. Minnesotan somaleista tiedä mitään.
Kyllä taas huomaa tälläkin palstalla että Magapersujen idoli paskansi housuihinsa. Helvetti että alkoi spämmääminen. 😂
"Tiesitkö, että USAssakin juuri Demokraatit on uhka demokratialle?"
Onko tuttu jankkaaja? 🤭
Tätä samaa on myös Unkarissa, Slovakiassa, Tsekeissä ja Suomen sisällä persuissa, että uskotaan somen propagandaa ja sitten fanitetaan ja äänestetään mitä sattuu.
Suomen pelastus on se, että kouluissa opetetaan median lukutaitoa. Ainakin minä googlaan kaikkien linkkien takaa, että mikä järjestö/media, ja kuka on maksaja.
Täälläkin tyrkytetään välillä epäilyttävää tietoa, ja kun vähän tutkii, niin takana on jokin Unkarissa sijaitseva konservatiivien valeinfotehdas, eli käytännössä Venäjä.
Nytkö vasta ymmärsit. Jokainen ajatteleva näkee noista vaikka osa julkaisun asiasta on maga henkistä niin sitten osa materiaalista paljastaa ettei tekijä ole länsimaalainen. Muuten tuo ei länsimaalainen yksityisautoilun ja omakotitalojen vastainen aines on muuten samaa kollektiivista ajattelua kuin länsimaiden vihreillä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavatkohan nämä MAGA-tyypit edes pysähtyä miettimään, että miksi Venäjän trollit ovat heidän kanssaan samoilla linjoilla, ja onkohan se hyvä juttu?
Ei todellakaan. Palstan etusivu sen paljastaa jo aika hyvin.
Yllättyikö joku? Täälläkin etusivulla suoraan Google kääntäjän läpi ajettua öyhötystä. Yleensä kaikki asia tungettu otsikkoon, ja mukaan xtwitter lähteitä.